Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån jun 26, 2017 4:42 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: sön sep 13, 2015 12:38 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis mar 31, 2015 2:21 pm
Inlägg: 83
Ort: Umeå
Tjenare

Har en Passat TDI manuell med skummaste felet, motionerar jag bilen över 120-140km/h så är det precis som att den surar ihop. Starta om bilen så går den utan problem igen. Några idéer?? Skulle det funka att sätta i ett trimchipp tex KCR-box?

_________________
_________________________________________
Green Grizzly - Black Smoke Sleeper @ Facebook

http://grizzlyn.allvarlig.nu/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön sep 13, 2015 1:27 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 4935
Ort: Lykksällä
Kolla felkoder
Den kan göra så om turbon laddar för mycke eller för lite(t.ex. vid laddtrycksläckage)

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön sep 13, 2015 1:49 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis mar 31, 2015 2:21 pm
Inlägg: 83
Ort: Umeå
Kompisen kollade med datorn i veckan som var men hittade ingen felkod.
Konstigt att det är över/vid 120km+ ?

_________________
_________________________________________
Green Grizzly - Black Smoke Sleeper @ Facebook

http://grizzlyn.allvarlig.nu/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön sep 13, 2015 6:17 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 4935
Ort: Lykksällä
Tror det var runt 100 min la av, styrenheten vill ha ett visst laddtryck vid ett visst varvtal eller nåt och har den inte det så går den in i felsäkert läge tills man startar om bilen

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön sep 13, 2015 9:27 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis mar 31, 2015 2:21 pm
Inlägg: 83
Ort: Umeå
Så du menar att det är turbon som håller på att ge upp? Eller laddrelä?

_________________
_________________________________________
Green Grizzly - Black Smoke Sleeper @ Facebook

http://grizzlyn.allvarlig.nu/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön sep 13, 2015 9:52 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 4935
Ort: Lykksällä
Läckage nånstans mellan turbo och insug är den vanligaste orsaken. Är även vanligt att nån laddtrycksventil är trasig eller vakuumslangar till laddtrycksventilen har läckage

Du får nog googla på ordet laddrelä. :)

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön sep 13, 2015 10:17 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis mar 31, 2015 2:21 pm
Inlägg: 83
Ort: Umeå
får kika, tack för tipsen. Men borde alltså inte vara nått med själva motorstyrningen?

haha bakis idag så de är inte mycket som stämmer :)

_________________
_________________________________________
Green Grizzly - Black Smoke Sleeper @ Facebook

http://grizzlyn.allvarlig.nu/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån sep 14, 2015 6:33 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Inlägg: 2030
Ort: Luleå
Klassiker är ju att slangbiten mellan tryckrör & insug spricker/läcker. Du får ingen felkod på det.

Lmm är också vanligt att de pajar.

Är det Wastegate eller VNT ?

_________________
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån sep 21, 2015 5:11 pm 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör jan 12, 2013 9:21 pm
Inlägg: 30
Ort: Kalix
Om det är vakuumreglerad wastegate eller VNT-klocka så är det väldigt vanligt att vakuumslangarna blivit dålig med åldern och turbon laddar då inte fullt.
Det ger inga felkoder men bilen blir avsevärt tröttare.
Kolla även så det inte nött hål i vakuumledningarna i plast, det ger samma fel som dåliga/trasiga vakuumslangar.

_________________
Nuvarande projektbil: BMW E36 318i -91

Tidigare projektbil: Volvo 345 DLS -81, B23 med MS och turbo.
Projektet skrotades ner och såldes bort i delar efter en misslyckad konvertering till E36-hjulupphängning.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån sep 21, 2015 8:19 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tis mar 05, 2013 8:13 pm
Inlägg: 44
Kolla vacuum ventilen till vnt klockan på turbon kallad n75 på vw bilar (om den nu är så ny så den har vnt turbo dvs) antingen glapp i kablaget eller dåliga slangar. Även själva ventilen kan ha blivit uppbränd då det är en magnetventil som jobbar med pulsstyrning så den jobbar konstant och blir således ganska varm.

Att man slår av tändningen och den vaknar till liv igen pekar på fel i ventilen eller i kablaget till den. Lossa kontakten och spreja med 556 lr dylikt. Har haft samma problem på flera av mina egna dieslar.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons sep 23, 2015 10:32 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Inlägg: 552
Ort: Lindome
Fick samma fel på min Caddy, det var slangen som känner laddtryck som går till ecu:n som hade hoppat av.

_________________
Peter Olson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons sep 23, 2015 10:58 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Inlägg: 2030
Ort: Luleå
alla har inte mapsensorn i boxen, endel(specifik årgång?) har i tryckröret mot torpedväggen en kombinerad iat/mapsensor.

För upplysningsskull :)

_________________
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons maj 18, 2016 12:40 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Inlägg: 722
Ort: Umeå
Har den gått så länge och sotat kan VNT-regleringen i turbon kärva.
Då går den dåligare eftersom justeringen kärvar.

Samma resultat om vaccumet som styr den inte fungerar.

Sedan finns ju en styrenhet som reglerar vaccumet till detta som kan pajja.

_________________
VW & Volvo.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010