Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån okt 23, 2017 3:34 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor sep 24, 2015 3:34 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Inlägg: 891
Ort: skara
Har en polo med BMS motor som är trött som fanken upp till 2500rpm å där ger en liten kick!
Har även hög bränsleförbrukning på ca0.65-0.83 blandad körning
Att tillägga så kan jag känna att ibland känns det som att den drar ifrån ca1800rpm men mycket sällan!
Har felsökt och kommer inte fram till nått vettigt har bytt
Luftmängdmätare och laddtryckstyrningen (magnetventil) motortempgivare bytt.
bränsletempgivare bytt. bränslefilter bytt. luftfilter bytt. insugstrycksgivare/lufttemp bytt.
Läst av mätvärden på div givare men ser inget som avviker mer än att laddtryck ligger efter på lägre varv!
Får inga felkoder!
Testat efter läckage i insugsystemet och vakuum
Även kollat så att turbons vnt rör sig som sig bör!
Nån som har erfarenhet av något?
Har tillgång till volkswagens egna diagnos!

_________________
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km


Senast redigerad av primer tis feb 23, 2016 9:42 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor sep 24, 2015 3:28 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 31, 2005 10:32 am
Inlägg: 250
Ort: Bollnäs
Kolla upp det där med ladddet, jämför med vag's värden. Låter som att turbon inte funkar som den ska.
Bytte turbo på en A4 tdi som det var fladdrande laddtryck på, på den var det wastegaten som kärvade och den bettede sig som din ibland.

_________________
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor sep 24, 2015 3:39 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Inlägg: 891
Ort: skara
Har gjort en test med våran dator på jobbet laddtryckkontroll ska ligga på 3ans växel med gaspedalen i bött mellan 1000-3000rpm och enligt datorn är det inom gränsvärdena!

Var ute å provkörde en exakt lika bil på jobbet idag och den var nästan lika trött som min skiljde inte mycket iaf men bränsleförbrukningen skiljde mycket! Min ligger på färddatorn mellan 0.6-0.9l i 100km/Tim medans den jag provkörde idag låg på 0.4l i 100km/Tim

_________________
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor sep 24, 2015 6:56 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tis dec 27, 2005 8:40 pm
Inlägg: 95
Ort: Mariestad
Låter ju som den kör i nödläge eller liknande. Blev det bara eller har det varit så hela tiden? Du har ju bytt en hel del som det skulle kunna vara men ger lite mer förslag här:) EGR kärvar/tät mm, igensatt insug, dåliga vakuumslangar, oringar i laddluftrören som kan bli dåliga(tror det sitter det på den motorn).


Senast redigerad av Scaro tor sep 24, 2015 6:59 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor sep 24, 2015 6:59 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tis dec 27, 2005 8:40 pm
Inlägg: 95
Ort: Mariestad
Såg nu att du kollat vakuumslangar å insug efter läckage så då bör det ju inte vara det. Kan ju vara veckad vakuumslang iofs men kanske inte så troligt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor sep 24, 2015 7:15 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Inlägg: 891
Ort: skara
Just att den är lite slö är ju så att de är ju inga raketer dessa bilar :-) men att den ska kunna dra i sig nästan dubbelt då möe soppa som den ska ta igentligen är ju lite konstigt! Jag har defenetivt inte kört bilen speciellt hårt när jag mätte upp vid tankning att den tagit 0.83l/mil

_________________
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor sep 24, 2015 7:28 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tis dec 27, 2005 8:40 pm
Inlägg: 95
Ort: Mariestad
Kom att tänka på en sak till har du dpf på den? Kör du kort sträckor?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor sep 24, 2015 7:35 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Inlägg: 891
Ort: skara
Har partikelfilter på den ja har kollat det och det är lungt! Har presic kört en regenerering på det ner till 0% sot! killen som hade bilen innan mig körde 10mil om dagen på den jag har presic köpt den och efter första tankningen så blir man ju förvånad!
Kompisen har en polo 1.2tdi å drn kör han på 0.3-0.4 l/mil med

_________________
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor sep 24, 2015 7:38 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Inlägg: 891
Ort: skara
Det som är pinsamt är att jag har tillgång till alla felsöknings prylar på jobbet men har slut på idéer nu!
Måste vara nåt som ligger och stör bränslemängden till motorn på något sätt.
Men får inga felminnen alls på något :-(

_________________
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor sep 24, 2015 7:40 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tis dec 27, 2005 8:40 pm
Inlägg: 95
Ort: Mariestad
Jo det är lite knepigt. Har en gammal 1.9tdi som jag ändrat programvaran på den tar 0.63 i medel när ja kör hårt :) Kolla sot i insug och egr, kan ju kärva med spjället eller så.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre sep 25, 2015 5:59 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 31, 2005 10:32 am
Inlägg: 250
Ort: Bollnäs
primer skrev:
Jag har defenetivt inte kört bilen speciellt hårt när jag mätte upp vid tankning att den tagit 0.83l/mil

Det drar min Skoda Scout med husvagn bakom!

_________________
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre sep 25, 2015 8:00 am 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5073
Ort: Lykksällä
Bränslefilter?
Bränsletryck?

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre sep 25, 2015 8:12 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Inlägg: 891
Ort: skara
Bränslefilter är nytt
Bränsletryck? Borde väl gå att mäta på pumpen som drivs på kammen men högtrycket blir väl i spridaren
Pumpeduse!

_________________
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre sep 25, 2015 10:02 am 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5073
Ort: Lykksällä
Nu är jag sjukt dålig på sånt där egentligen, men på lastbilar är det vanligt att bränsletrycket före spridaren blir dåligt. Brukar bero på skrot i tankarmaturen eller nån överströmningsventil blir dåligt, eller själva bränslepumpen
Dom har då en tryckgivare som man kan kolla värdena på

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis sep 29, 2015 11:14 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Inlägg: 1563
Ort: Skånska Landsbygden
Låter som att EGR läcker igenom.
Långsam laddtrycksuppbyggnad, ökad förbrukning, trött karaktär.
Om de har samma EGR som Passat med 1,9 Pumpeduse har så kan man ta av enbart själva EGR och kontrollera.

_________________
//Pacman


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010