Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån okt 23, 2017 7:12 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: sön feb 14, 2016 1:33 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis mar 14, 2006 8:28 pm
Inlägg: 285
Ort: Oskarshamn
hur är oljenivån i motorn? trasiga spridartätningar/topp är inte helt ovanligt, men det brukar sluta med hög oljenivå och lysande oljetryckslampa efter ett tag...

_________________
Alfred Andersson
affe.andersson@hotmail.com


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön feb 14, 2016 1:43 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Inlägg: 891
Ort: skara
Oljenivån är inget som ändrats på 500mil tar ingen olja heller!

Kan säga åxå att ibland (antagligen när den regenererar partikelfiltret)
Så ser jag att bränsleförbrukning i färddatorn går ner typ 2dl på aktuella förbrukningen även att bilen upplevs som den orkar mer

_________________
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 15, 2016 12:12 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Inlägg: 555
Ort: Lindome
Nej den går inte ned i förbrukning när den regenererar, dom gångerna den går ner i förbrukning är när den inte regenererar. Den håller antagligen på att regenrera mest hela tiden, något fel med partikelfiltret el dess givare.

_________________
Peter Olson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis feb 23, 2016 9:36 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Inlägg: 891
Ort: skara
Har nu pluggat in datorn igen och när jag kör igång regenerering manuellt i datorn så blir bilen piggare och bränsleförbrukningen går ner nästan 2dl på färddatorn i bilen!
Motorn ändrar ljud till lite dovare.
Blir en helt annan bil att köra! (piggare och ´vridmomentet kommer ca 700rpm tidigare)
Har kört regenerering ner till 0% i filtret nu och så fort jag avslutar regenereringen så faller den tillbaka å blir trött å törstig :-(

Frågan är vad som gör att den ändrar ljud? Kan det vara nåt med egr/avgasrening som inte är riktigt
Har inga händelser i felminnet iaf
testade och gjorde en ny redneskod på egr/avgas och det gick utan problem

har även gjort egenkontroll på alla avgastemp givare och de verkar ok vid regenerering ligger temp före turbo på ca 800grader före partikelfilter ca 600grader och efter partikelfilter ca 500grader

det är som du skriver ovan att den borde inte gå ner i förbrukning vid regenerering! är ju iof inte säker på det men färddatorn visar ju det och bilen helt plötsligt får nytt liv.

_________________
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 25, 2016 9:29 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons maj 02, 2007 10:34 am
Inlägg: 185
Ort: Sandefjord,Norway
min bror har en bmw x3 som gikk dårlig. den ville heller ikke börja regenerera. problemet var termostaten som var smygöppen, som gjorde at motoren ikke kom opp i driftstemp. det blev en "ny" bil efteråt.

_________________
Daniel Krüger


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 25, 2016 11:05 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Inlägg: 891
Ort: skara
Bytt termostat åxå ingen skillnad.
Ligger på ca ca90grader enligt datorn

_________________
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre sep 16, 2016 8:23 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Inlägg: 6105
Ort: Linköping
Laddtrycket ligger som det ska säger du?
Om du kollar mätvärdesblock 11 ser du verkligt och föreskrivet laddtryck.

Bränsletryck problem brukar mest ge ryck eller startproblem.

Har den alltid gått med rätt olja?
Om inte eller om den har gått rätt mycket så kan det vara idé att kolla kam och lyftare.

_________________
Heavy metal bmw:n
viewtopic.php?f=21&t=29836


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis sep 20, 2016 12:18 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor sep 20, 2007 12:29 pm
Inlägg: 424
Ort: Ånäset, byn som gud glömde
Dum fråga, men har du kollat kamremmen så allt är rätt inställt?

Har själv en gammal passat 115hk pumpeduse som var extremt slö, och törstig dessutom, låg kring 0,9 fast man fiskörde med den, letade fel överallt men hittade ingenting förrän jag skulle byta rem med tillbehör för en vecka sen, då gick inte kammens låsverktyg att få i när veven var nollad och låst, kammen stod nästan en kugg fel (justerbart drev såklart) efter det blev inställt med rätt verktyg så blev det som en helt ny bil, drar mycket mindre bränsle nu och dessutom känns det som att bilen fått kanske 25 hästar extra.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

_________________
volvo 242 DL 2,5 ;)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010