D24tic kamaxel haveri

En plats för olje-brännare!
Mailfe
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: sön okt 18, 2015 2:32 pm

D24tic kamaxel haveri

Inlägg av Mailfe »

Tjenare! Har lite krångel med en d24 tic. Har kört av kamaxeln 4 gånger och bytt topp varje gången jag kört av en kamaxel. Förstår inte varför kamaxel går av efter man kört med bilen en halvtimme. Har bytt 4 toppar och kamaxlar nu. Som sagt den går som en klocka en stund inga miss ljud eller nå. Sen rätt som det är så smäller kamaxeln av. Nån som har nå tips på vad de kan vara för fel?
Bassek
För mycket laddtryck
Inlägg: 361
Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Ort: KarlGustav/Varberg

Re: D24tic kamaxel haveri

Inlägg av Bassek »

Kolla så blocket är rakt. Ryker dom av på samma ställe varje gång?
MVH basse
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: D24tic kamaxel haveri

Inlägg av StefanM »

Har den skurit på nåt lagerläge? Var kommer oljan upp? Får den smörjning?
Sierra94
Lite mer laddtryck
Inlägg: 44
Blev medlem: tis mar 05, 2013 8:13 pm

Re: D24tic kamaxel haveri

Inlägg av Sierra94 »

Det är ganska känt att de lider av dålig smörjning i topparna. Googla d24 camshaft problems så får du upp mkt läsvärt om likadana bekymmer.
Användarvisningsbild
gegge
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: ons nov 28, 2007 8:43 am
Ort: Malmö

Re: D24tic kamaxel haveri

Inlägg av gegge »

D24T motorn är godkänd för både industriellt och militärt bruk. Pinzgauer II tog sex år att utveckla och hade samma motor från 1986 och bytte först 2002 för att klara EUR3 utsläppsreglerna. Tvivlar starkt på att VW skulle misslyckas med att konstruera en sexa baserad på erfarenheten från fyran och femman.

Med tanke på att 4 kammar har gått av på en och samma motor låter det som om problemet gäller denna och inte generellt.

Då kolven i det närmaste nuddar ventilerna vid TDC behövs det inte mycket ventilöppning för att knäcka en kam. Kan det vara så att kammen suttit fel eller att kamremmen varit slapp? Sitter kamremsdrevet på veven fast? Det krävs en del Nm...
Sierra94
Lite mer laddtryck
Inlägg: 44
Blev medlem: tis mar 05, 2013 8:13 pm

Re: D24tic kamaxel haveri

Inlägg av Sierra94 »

4:an är skottsäker men 6:an har problem med kamhaverier. 4:an har 5 st överfall på 8 ventiler medans 6:an har 4 överfall på 12 ventiler. Räcker med väldigt lite för att den ska gå av.

Edit: ändrade i texten ovan för jag kollade på en d24 topp och såg att det endast var 4 överfall.

Kammen i d24 har alltså 4 nockar mellan varje överfall vilket gör den vek eftersom minsta lilla problem med feljusterat kamdrev eller överbelastning gör att kammen knäcks. Lägg sen på dålig oljetillförsel så är det ett faktum.
Senast redigerad av Sierra94 den tis okt 20, 2015 8:26 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
gegge
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: ons nov 28, 2007 8:43 am
Ort: Malmö

Re: D24tic kamaxel haveri

Inlägg av gegge »

Precis, feljusterat kamdrev.

Om kambrotten skulle bero på dålig oljetillförsel borde kammen ätit sig igenom överfallen först eller värmenypt. Skulle också tro att gummiklackarna på kamremmen gått innan 30mm kamaxel skjuvas av. Nockarna på kammen borde vara slitna om det inte finns tillräckligt med olja. Möjligen att drevet på veven skulle dragit sig, men det borde uppmärksammats vid montering av nästa kam. De kambrott som det skrivs om har dessutom ofta gått av på ett flertal ställen vilket snarare indikerar att de knäckts genom att kolven skjuter upp ventilerna.
Sierra94
Lite mer laddtryck
Inlägg: 44
Blev medlem: tis mar 05, 2013 8:13 pm

Re: D24tic kamaxel haveri

Inlägg av Sierra94 »

Är TS medveten om att kamdrevet sitter på kona utan krysskil och ska lossas varje gång man jobbar med kamremmen? Man låtet drevet sitta löst på konan med kammen låst i bakkant och spänner upp allting och som sista moment drar man åt kamdrevet till rätt moment.

Lika viktigt är det att kolla så kilen nere på vevaxeln inte är glapp, och att det drevet inte rör sig på vevaxeln.

Har sett att alldeles för många som skruvar 4 cyl vw diesel hellre lossar mittenbulten istället för remskivan när kamremmen ska av eller bytas. Det är svårt att få den åtdragen med samma moment igen utan ordentliga verktyg. På de nyare 4 cyl tdi maskiner ska den dras med 120nm plus 90 grader.


Vet inte om d24 har samma setup på vevbulten dock...
Användarvisningsbild
gegge
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: ons nov 28, 2007 8:43 am
Ort: Malmö

Re: D24tic kamaxel haveri

Inlägg av gegge »

Jag tror att det som ställer till det på D24 är en kombination av designlösningar:

- En kraftig dieselpump som drivs på baksidan av kamaxeln.
- En tidig öppning av insugsventilerna, 1mm sker redan vid 5 grader BTDC
- Minimalt utrymme mellan ventiler och kolv vid TDC.
- Friktionslåsning med kona.

Har man alltså inte dragit kamremmen tillräckligt hårt vill kammen backa pga drivningen av den tunga pumpen. Det resulterar i att alla kolvar samtidigt trycker upp ventilerna rätt upp i kammen.
Skriv svar