bygger en om606 turbo

En plats för olje-brännare!
Användarvisningsbild
evil_caddy
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 95
Blev medlem: sön apr 15, 2007 10:14 pm
Ort: umeå

bygger en om606 turbo

Inlägg av evil_caddy »

hej jag ha just fått hem motorn som ska ner i mitt vinter projekt . men ja jag har sökt å sökt

är de nån som kan hjälpa mej jag söker en tjockare toppackning är mls packningen. typ koppar sen så funderar jag på om de e nån här som har hittat nån som säljer apr bult .

sen så funderar jag lite på spridare till 606an alltså dom som nu ha trimma dom gör int dom som tex cummins att dom byter ut te större spridare ? . jag e som ny inom diesel världen så förlåt om ja nu ställer dumma frågor men ja vågar i alla fall fråga hahha .

min plan med denna motor är att försöka komma nära 600 hk . och jag har läst och dit upp borde en mynä 8mm ta mej .

tar gärna emot tips å era erfarenheter då ja inte lekt spå mycke med diesel
OVERLOAD IS THE THING YOU NEED


AMAZON 70a 16V

AMAZON 70a chev 350 BLEV INGE AV

VOLVO 142 CHEV 350

FIDDY 150CC med 0,8 i ladd =)

CADDY MK1 . PROJEKT

can you drift it THEN drift it
can you not drift it make it drift
Dieselkarlsson
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: lör jan 11, 2014 9:08 pm
Ort: Vännäs

Re: bygger en om606 turbo

Inlägg av Dieselkarlsson »

Kör me Mercedes orginal toppackning, de finns olika tjocklekar å köpa, beroende på hur mycke man ha planat toppen/ blocket.
Om de är för å kompsänka du vill ha en tjockare toppackning så få du nog tänka om, dom går dåligt om man kompsänker för mycke.

Ang toppbultar så håller orginal bra, bara du ha nya!
Sen spridare kör du me orginal turbo spridare, dom hänger me långt. Ev kan du höja spridartrycket från 135 till 150 bar. En förutsättning är att spridarna är bra.
Lycka till! Kul me fler dieselbyggen i närheten
Användarvisningsbild
evil_caddy
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 95
Blev medlem: sön apr 15, 2007 10:14 pm
Ort: umeå

Re: bygger en om606 turbo

Inlägg av evil_caddy »

Ok Ja men tänkte de där att man skulle som vilja sänka kompet lite kanske man BA kör på en ja men mls packning då . Å sen som du säger nya bultar .. Tänkte skicka iväg toppen på lite putsning vet att alla säger att man int behöv de men jag fatta inte varför inte man ska de då man Lix ha lös den . Helt optimal kan den int va . Föresten ha du hålle på mycke med dom här om606 ? Tänkte jag ha försökt kolla lite va tex lager å ringar kosta till den men ha som inte hitta nå bra . Nog för att ja jag int ha tok sökt eller ringt MB å kollat men . Tänkte kanske man ska vikta å balansera ihop vev,stakar,svänghjul . Men ja man vet ju int hur mycke man ska lägga ner alla verkar ju BA åka som dom är . Så man kanske e för seriös om man gör sånt .
OVERLOAD IS THE THING YOU NEED


AMAZON 70a 16V

AMAZON 70a chev 350 BLEV INGE AV

VOLVO 142 CHEV 350

FIDDY 150CC med 0,8 i ladd =)

CADDY MK1 . PROJEKT

can you drift it THEN drift it
can you not drift it make it drift
Dieselkarlsson
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: lör jan 11, 2014 9:08 pm
Ort: Vännäs

Re: bygger en om606 turbo

Inlägg av Dieselkarlsson »

Orginal toppackningen är av mls typ så de är inga problem, plana ytor är dock ett måste. Å om du fundera på å kompsänka så tappar du effekt! En diesel kräver ett visst kompförhållande för å fungera som den ska.
Ja köpte nya ringar till min 606:a från kgk, va inte så tokdyrt!
Användarvisningsbild
evil_caddy
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 95
Blev medlem: sön apr 15, 2007 10:14 pm
Ort: umeå

Re: bygger en om606 turbo

Inlägg av evil_caddy »

Ok. Men jag hänger inte riktigt med kan man inte komp dänga så där bara typ lite så man kan kliva upp ett lite steg i ladd .
OVERLOAD IS THE THING YOU NEED


AMAZON 70a 16V

AMAZON 70a chev 350 BLEV INGE AV

VOLVO 142 CHEV 350

FIDDY 150CC med 0,8 i ladd =)

CADDY MK1 . PROJEKT

can you drift it THEN drift it
can you not drift it make it drift
Användarvisningsbild
evil_caddy
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 95
Blev medlem: sön apr 15, 2007 10:14 pm
Ort: umeå

Re: bygger en om606 turbo

Inlägg av evil_caddy »

Just de nån som vet vem som säljer billiga MB delar ? Typ lager , ringar , å sånna saker .

Kgk ca e de ??
OVERLOAD IS THE THING YOU NEED


AMAZON 70a 16V

AMAZON 70a chev 350 BLEV INGE AV

VOLVO 142 CHEV 350

FIDDY 150CC med 0,8 i ladd =)

CADDY MK1 . PROJEKT

can you drift it THEN drift it
can you not drift it make it drift
Blacksmokeracing
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: tis dec 01, 2015 5:46 pm

Re: bygger en om606 turbo

Inlägg av Blacksmokeracing »

du kan ladda det du vill oöppnat, 606 med org tirbo är starkaste blocket


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
evil_caddy
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 95
Blev medlem: sön apr 15, 2007 10:14 pm
Ort: umeå

Re: bygger en om606 turbo

Inlägg av evil_caddy »

ja men alltså är de nån nu som har börjat pressa dessa nått ? alltså tycker de e svårt att hitta race prylar till dom . typ apr bult . finns ju mycke man kan göra åt dom tycker jag men man hör som igen som, gör nått . ingen som börjat trixa med kammar ? . brukar ni byta ut till nå värre spridare ? . mycke fråger .
OVERLOAD IS THE THING YOU NEED


AMAZON 70a 16V

AMAZON 70a chev 350 BLEV INGE AV

VOLVO 142 CHEV 350

FIDDY 150CC med 0,8 i ladd =)

CADDY MK1 . PROJEKT

can you drift it THEN drift it
can you not drift it make it drift
Blacksmokeracing
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: tis dec 01, 2015 5:46 pm

Re: bygger en om606 turbo

Inlägg av Blacksmokeracing »

jag har åkt ett par 603, med stor turbo, helt oöppnade, tänkte byggt en 606 i vinter jag med, jag har dm8mm pump, eaton skruvkompressor och en gt45a från en scania, laddtryck på tomgång och 2kg+. på en 603 sugmotor.

som flesta åker org, men många byter spetsar i spridarna och shimaar upp trycket.

org bultar duger nog? är 26bultar som håller i toppen.!

sett att vissa tar ut/in vatten från bakre fryspluggen för att kyla 5/6an.




ps. ett vanligt fel på 606/605 är att vattenpumpen pajar, stiger snabbt i temp vid belastning.

vad jag har så ska sugkammarna vara värre men aldrig sett någon som mätt.
på20/24v så brukar man borra och stifta kamdrevena så dom inte snurrar, även sett att vissa byter ut till hårdare ventilfjädrae. dom varvar 5000org.

nu när jag byggt en motor med både kompressor och turbo skulle jag aldrig bygga en utan känns det som! hellre bara kompressor isånnafall. sjukt mkt roligare utan turbolagget..


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
evil_caddy
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 95
Blev medlem: sön apr 15, 2007 10:14 pm
Ort: umeå

Re: bygger en om606 turbo

Inlägg av evil_caddy »

ok men du låter ruggit intressant allt du nu berättat . å ja jo jag ha hört de där med varmgång att ja de ha haft problem med de . och att man nästan ska montera separat ( dyr ) el pump då ja men vamgång e en väldigt vanlig sak . min plan är att ha i alla fall 2 vatten tempar . 1 fram å en bak . men om man bygger som du säger så borde man ju kunna sänka tempen ännu mer . så borde de va lugnt . men du jag ha vare så sjugt sugen på bygga både kompressor å turbo men ja alltså jag e fan händig på bygga men än hur jag fundera å tittat å funderat så ha jag aldrig komme fram till ett bra spjäll för att spela ihop turbon å kompressorn när laddet kommer . eller har du bara så att kompressorn ladda mer än turbon så att laddet int gå bak vägen eller ? för att ja om turbon laddar mer än den så borde den ju tycka ut de via kompressorn när man maxa .

känner att du å jag kommer ha mycket roliga diskussioner i vinter . ska din rulla gata eller bara bana ?
OVERLOAD IS THE THING YOU NEED


AMAZON 70a 16V

AMAZON 70a chev 350 BLEV INGE AV

VOLVO 142 CHEV 350

FIDDY 150CC med 0,8 i ladd =)

CADDY MK1 . PROJEKT

can you drift it THEN drift it
can you not drift it make it drift
Blacksmokeracing
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: tis dec 01, 2015 5:46 pm

Re: bygger en om606 turbo

Inlägg av Blacksmokeracing »

låter fint! har själv även tänkt flytta kylaren till bagaget och köra elpump! har tagit en kylare ifrån en e34tds, Stor kylare!
har även rivit lös bakvagn och zf lådan ifrån tds som ska ner i en kompaket som min motor sitter i! :)

jag kör med en penta ventil mkt smidig, kompressorn matar genom luftfilter på turbon, alltså igenom impellern och in i intercoolern.
då står sjället som sitter på tryckröret ifrån kompressorn stängt, sedan när turbon kickar igång, så suger den upp spjället och får luften den behöver..

man får igång turbon mkt fort med

går bygga riktigt smidig sekventell laddning om su hittat en bra backventil till turbon. finns en kille här som byggt så ska se om jag hittar den imorgon


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
evil_caddy
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 95
Blev medlem: sön apr 15, 2007 10:14 pm
Ort: umeå

Re: bygger en om606 turbo

Inlägg av evil_caddy »

ok men du som sakt ruggit intresserad av att se hur du löst de . går de köpa rent av den där ventilen eller ?
OVERLOAD IS THE THING YOU NEED


AMAZON 70a 16V

AMAZON 70a chev 350 BLEV INGE AV

VOLVO 142 CHEV 350

FIDDY 150CC med 0,8 i ladd =)

CADDY MK1 . PROJEKT

can you drift it THEN drift it
can you not drift it make it drift
Blacksmokeracing
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: tis dec 01, 2015 5:46 pm

Re: bygger en om606 turbo

Inlägg av Blacksmokeracing »

kan fixa bilder i helgen, ventilen fick jag med kompressorn, exakt samma som blacksmoke körde i sin 606


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Blacksmokeracing
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: tis dec 01, 2015 5:46 pm

Re: bygger en om606 turbo

Inlägg av Blacksmokeracing »

Bildo


Skickat från min iPhone med Tapatalk
turbodart
För mycket laddtryck
Inlägg: 192
Blev medlem: ons maj 02, 2007 10:34 am
Ort: Sandefjord,Norway

Re: bygger en om606 turbo

Inlägg av turbodart »

står på alla gamla volvor med turbo och kompressor... ca 1500,- hos en VP försäljare
Daniel Krüger
Skriv svar