Sida 1 av 2

Om605 i Volvo 740

Postat: fre nov 06, 2015 11:21 am
av Björn/242power
Tänkte ge mig på att få ner en om605 i en 740, har ju sett några byggen med 603/606 motorer men där verkar det vara så trångt att kylaren mm måste flyttas framåt! Min motor är ju kortare, så den bör ju gå att få ner, eller?

Nån annan som provat?



Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Om605 i Volvo 740

Postat: sön nov 08, 2015 6:57 pm
av joel
oljetråget är framåt på 604,605,606, inte på 603 osv, men de är kanske inget problem, tänkte mest att de är bakåt på volvon, så den inte krockar med framvagnsbalken.

/Joel

Re: Om605 i Volvo 740

Postat: mån nov 09, 2015 9:37 am
av chrillee
Smarta lösningar på motorfästen för dessa motorer i en volvo?

Re: Om605 i Volvo 740

Postat: mån nov 09, 2015 9:54 am
av Björn/242power
Tack för svar. Mig veterligt så har bulan varit fram på dom byggen jag sett med 603a oxå.

Motorfästena kan man nog bygga lite olika, men dom är nog inte så blodiga att få till, det som ställer till det IOM att tråget har bulan fram är ju att man kanske inte får bak motorn så mycket som kan va nödvändigt


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Om605 i Volvo 740

Postat: tor nov 12, 2015 3:40 pm
av chrillee
Har inte provat inpassning på motor i min kaross än men att oljetråget (motför volvo) bygger framåt istället för bakåt är helt klart ett problem men det blir ju att korta ner tråget helt enkelt dvs svetsa om det.

Re: Om605 i Volvo 740

Postat: tor nov 12, 2015 6:36 pm
av Björn/242power
Har just provat lägga ner motorpaketet i en skrotbil, nog hamnar den lång fram alltid, har backat den så långt det går o då är det ett par cm mellan nedre remskiva och kylarbalk, kan ta en bild sen för att visa hur dumt det ser ut


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Om605 i Volvo 740

Postat: tor nov 12, 2015 6:46 pm
av joel
stämmer! bulan framåt på alla, de va jag som rörde ihop de lite :)

Re: Om605 i Volvo 740

Postat: fre nov 13, 2015 2:16 pm
av chrillee
Exempel på bearbetning tråg om605
Även om detta är i en e36 så lär de bli samma bearbetning av tråget för våran del med volvokontainer.
Läs mer om de bygget här: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 1&start=15

Bild

Re: Om605 i Volvo 740

Postat: tis nov 17, 2015 1:13 pm
av Björn/242power
http://forumbilder.se/ED5GV/image.jpg

Trångt som fan framför motorn Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Om605 i Volvo 740

Postat: tis nov 17, 2015 2:43 pm
av chrillee
Tagit ur tråget något?
Borde ha ganska fin frigång mellan motor och huv (sen är ju allt relativt om vad man anser som "fin frigång") :)

Re: Om605 i Volvo 740

Postat: tis nov 17, 2015 4:00 pm
av Björn/242power
Nja det är inte så mycket frigång men huven går igen åtminstone, tråget är orört


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Om605 i Volvo 740

Postat: tor nov 19, 2015 9:47 am
av dennis-volvo
kör själv 603 i 945. och de är trångt mellan motor och kylare ;)
har kapat ca 10cm i tråget vill jag minnas

Re: Om605 i Volvo 740

Postat: tor nov 19, 2015 10:03 am
av chrillee
dennis-volvo skrev:kör själv 603 i 945. och de är trångt mellan motor och kylare ;)
har kapat ca 10cm i tråget vill jag minnas
Har du bild på motorutrymmet?

Hur har du löst motorfästen?

Hur har du monterat IC?

Re: Om605 i Volvo 740

Postat: tor nov 19, 2015 10:44 am
av Björn/242power
Motorfästen är lätt att lösa, använd mercans fästen på blocket samt mercans motorkuddar, bygg sen egna fästen mellan motorkuddar och framvagnsbalken, och bulta fast där originalen satt, så har jag gjort


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Om605 i Volvo 740

Postat: tor nov 19, 2015 11:21 am
av chrillee
Björn/242power skrev:Motorfästen är lätt att lösa, använd mercans fästen på blocket samt mercans motorkuddar, bygg sen egna fästen mellan motorkuddar och framvagnsbalken, och bulta fast där originalen satt, så har jag gjort
Har du måtten?