Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån jun 26, 2017 4:46 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån dec 28, 2015 12:17 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån aug 04, 2008 7:14 pm
Inlägg: 100
Ort: Frändefors
ska demontera motorn från min gamla audi 100 93a 2,5 tdi och behöver lite hjälp med vad jag behöver för att få fart på motorn i form av givare och liknande.
Motor kommer att sitta i en gammal valp så de behövs inte mer än nödvändigt... farthållare och dylikt är inte intresant.
Någon som har elschema till en sån motor/bil?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jan 04, 2016 3:01 am 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör jan 12, 2013 9:21 pm
Inlägg: 30
Ort: Kalix
Behöver själv elschema till detta då jag inte vet om jag lyckats rensa min kabelhärva korrekt.

Har sökt ett tag och hittade till slut detta:
http://www.audifans.net/ftopict-33526-aat.html+wiring

Både en PDF med VAG självlärohandbok och en bild på ett haynes-elschema.

Detta då till 2,5TDI motorn med motorkod AAT, bör vara som TS har då även min motor kommer från en -93as Audi 100.

_________________
Nuvarande projektbil: BMW E36 318i -91

Tidigare projektbil: Volvo 345 DLS -81, B23 med MS och turbo.
Projektet skrotades ner och såldes bort i delar efter en misslyckad konvertering till E36-hjulupphängning.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jan 04, 2016 8:24 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån aug 04, 2008 7:14 pm
Inlägg: 100
Ort: Frändefors
hygglo! borde finnas allt man behöver är ju ingen direkt avancerad motorstyrning :thumbright:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jan 04, 2016 10:14 pm 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör jan 12, 2013 9:21 pm
Inlägg: 30
Ort: Kalix
Nä känns som det borde vara relativt enkelt att få igång det :)
Du får gärna uppdatera när du får till ditt elsystem :thumbright:

Gick igenom mitt elsystem idag och haynes-elschemat verkar stämma, kan dock inte prova om det funkar för motorn min står undanstoppad i ett igenisat förråd...
Får inte kontakt med styrenheten via Vag-Com heller, kan dock vara problem med K-line till OBD2 adapterkabeln jag använder. Får kontakt när man testar com-port men när jag försöker kontakta ECUn får jag "Can't sync baud rate", hjälper inte att ändra "Start Baud" i VCDS.

_________________
Nuvarande projektbil: BMW E36 318i -91

Tidigare projektbil: Volvo 345 DLS -81, B23 med MS och turbo.
Projektet skrotades ner och såldes bort i delar efter en misslyckad konvertering till E36-hjulupphängning.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 05, 2016 11:48 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån aug 04, 2008 7:14 pm
Inlägg: 100
Ort: Frändefors
jepp de ska jag göra! fick ur motor och styrdon i går men fick klippa härvan inne i bilen för det är nästan omöjligt att få ur hela utan att tömma bilen på inredning.
Planen är att skarva och försöka starta snarast så jag kan skrota bilen.
Vet du vart glödningsrelät sitter på audi 100?
När jag använde bilen så vet jag att de inte gick att se ngt direkt med dator annat än pump inst och liknande men de gick att blinka fram koder med felkodslampan på instrumemntet så de borde ju nästan gå att fixa en annan lampa så man kan "blinka" utan instrumentet. :thumbright:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 05, 2016 1:07 pm 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör jan 12, 2013 9:21 pm
Inlägg: 30
Ort: Kalix
Jo är lite meckigt att få ut härvan utan att rensa inredningen totalt, själv klippte jag bort allt som gick bakåt i bilen innan jag började riva ur elen. Inredningen i den bilen var kass så var inte brydd över om jag förstörde nåt i inredningen.

Glödningsrelät kom jag fram till på min kabelhärva var relät längst till höger på relähållaren som sitter vid pedalerna original.
87f/Diesel står det på pappersremsan nedanför reläet.

Okej kanske man lyckas få igång det i framtiden när man kopplat in allt på motorn :) Måste byta pump på min motor så vore smidigt att få igång vag-com på den.

_________________
Nuvarande projektbil: BMW E36 318i -91

Tidigare projektbil: Volvo 345 DLS -81, B23 med MS och turbo.
Projektet skrotades ner och såldes bort i delar efter en misslyckad konvertering till E36-hjulupphängning.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 05, 2016 3:11 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån aug 04, 2008 7:14 pm
Inlägg: 100
Ort: Frändefors
Är de relä lådan i motorrummet ?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 05, 2016 3:45 pm 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör jan 12, 2013 9:21 pm
Inlägg: 30
Ort: Kalix
Nä vid pedalerna/knäkåpan bör det blir vad jag ser på bilder från google:
Bild
http://www.audiworld.com/forums/audi-or ... t-2817765/

_________________
Nuvarande projektbil: BMW E36 318i -91

Tidigare projektbil: Volvo 345 DLS -81, B23 med MS och turbo.
Projektet skrotades ner och såldes bort i delar efter en misslyckad konvertering till E36-hjulupphängning.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010