NISSAN RD28 GT2056V turbo surge

En plats för olje-brännare!
turbodart
För mycket laddtryck
Inlägg: 192
Blev medlem: ons maj 02, 2007 10:34 am
Ort: Sandefjord,Norway

NISSAN RD28 GT2056V turbo surge

Inlägg av turbodart »

hei.

har en `99 Nissan patrol med 2.8, har bytt turbo til en volvo penta 190hk VNT-turbo(gt2056v), chippad og frontmonterad IC. laddar 1.8bar, fungerer rätt bra.

men kompressorn surgar, vibration i hele bilen mellan 1700-2100 rpm om man laddar mer enn 0.6bar.
2200rpm kan man ladda fullt 1.8bar.

nån som vet om flødesprepping av turbon kan få nån mer effekt mot venstre på flödesmappen?
eller är det billet-impeller som e greien?
Daniel Krüger
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: NISSAN RD28 GT2056V turbo surge

Inlägg av Pacman »

Porta toppen så den sväljer undan luften bättre. Ger inte mer effekt vid de varvtalen då vridmappen håller tillbaka bränslet men du blir av med surge, samt slipper svartrök när mappen släpper på bränsle.
Annars kan du mappa EGR att öppna lite vid de varvtalen turbon surgar så får du sekundärluft den vägen som håller rent.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
turbodart
För mycket laddtryck
Inlägg: 192
Blev medlem: ons maj 02, 2007 10:34 am
Ort: Sandefjord,Norway

Re: NISSAN RD28 GT2056V turbo surge

Inlägg av turbodart »

Jaha..men går inte turbon i surge på grund av at motorn redan sväljer undan mer luft enn kompressorn kan gi?
Jag kan ställa branslemängd på dom varvtalen med potmeter på chippen, å laddtrykk i software da jag kör arduino som styr vnt-turbon.
Daniel Krüger
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: NISSAN RD28 GT2056V turbo surge

Inlägg av Pacman »

Då är det allra enklast att ställa ner laddtrycket i Arduinot där det surgar.
Surge är när turbon matar på mer luft än motorn sväljer undan. Då ökar laddtrycket och hamnar i ett förbjudet område i kompressormappen där man får stallning av luften inuti kompressorn. Det är denna stallning som ger det typiska pulserande ljudet.
Enda sättet att komma runt det är att sänka laddtrycket eller öka flödet.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 1:21 pm, redigerad totalt 1 gånger.
turbodart
För mycket laddtryck
Inlägg: 192
Blev medlem: ons maj 02, 2007 10:34 am
Ort: Sandefjord,Norway

Re: NISSAN RD28 GT2056V turbo surge

Inlägg av turbodart »

jo, det er så jag kör nu, med nerställd laddtrykk under 2000 rpm, men det er ju så tråkit. bilen är tung, så blir så jobbigt at jaga varv för at få bilen til at skjuta fart. behöver vrid från 1300-3000 för normal körning. funderar på at setta på tvåstegs-turbo-anläggningen från bmw m57 rundt 2003

al, er det nåt som går å fixa i kompressorhuset som jag redan har? går det å borre massor av hull t.eks?
Daniel Krüger
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: NISSAN RD28 GT2056V turbo surge

Inlägg av Pacman »

Ported shroud är ju en form av internt läckage. Jag tror knappast GT2056v har material att borra eller svarva hål så det blir nåt bra.
Enklast är att skapa läckage någon annanstans, t.ex som jag skrev innan att styra boxen till att öppna EGR och blåsa ut luften i avgasgrenröret (förutsatt att laddtrycket är högre än mottrycket, något som är svårt att säga på förhand med VNT-turbos.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
turbodart
För mycket laddtryck
Inlägg: 192
Blev medlem: ons maj 02, 2007 10:34 am
Ort: Sandefjord,Norway

Re: NISSAN RD28 GT2056V turbo surge

Inlägg av turbodart »

Ja,mäter inte mottrykk. Men jeg kan prova ventilera ut via egr-ventiln,den kan jag ju öppna med vakum från arduinon. Porta toppen är nog inte nåt alternativ just nu,då det är brukisen.
Daniel Krüger
RampagE_740
För mycket laddtryck
Inlägg: 101
Blev medlem: fre okt 03, 2008 8:01 am
Ort: Norge

Re: NISSAN RD28 GT2056V turbo surge

Inlägg av RampagE_740 »

turbodart skrev:Jaha..men går inte turbon i surge på grund av at motorn redan sväljer undan mer luft enn kompressorn kan gi?
Jag kan ställa branslemängd på dom varvtalen med potmeter på chippen, å laddtrykk i software da jag kör arduino som styr vnt-turbon.

Hei!


Dette hørtes interessant, har du noen prosjekttråd noe sted, hvor en kan lese mer om prosjektet?
Evt. om du har lyst til å skrive noen linjer i tråden her?

Hilsen en med bil-interesse, som også har begynt å tukle litt med Arduino.
Eik Grønt
Norge
zurfer
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: mån apr 07, 2008 3:47 pm

Re: NISSAN RD28 GT2056V turbo surge

Inlägg av zurfer »

turbodart skrev:Ja,mäter inte mottrykk. Men jeg kan prova ventilera ut via egr-ventiln,den kan jag ju öppna med vakum från arduinon. Porta toppen är nog inte nåt alternativ just nu,då det är brukisen.

men de skapar inte mer effekt att "ventilera" ut laddtrycket?

men de måste ju bli skapligt bättre med den nya turbo än med den som sitter original?

har samma bil o är också intresserad av mer kraft i botten :)
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: NISSAN RD28 GT2056V turbo surge

Inlägg av Pacman »

Hur tänker du nu?
Detta är dieslar, inte bensin. Du får reseta datorn och boota om :hihi:

Laddtrycket genererar inte effekt per automatik som SI-motorer gör utan man använder laddtrycket till att tillsätta mer syre till bränslet, ofta i överskott så man kör magert för att slippa svartrök.
OBS! Berätta inte det för trädkramarna bara för det ökar NOx utsläppen och man får böter....se på VW :doh:

Det är bränslemängden som ger effekt. Mer bränsle, mer effekt....hela vägen. Sen handlar det även om timingen när man sprutar in bränslet så det hinner förbrännas.

Motorstyrningen däremot läser luftmassan och doserar bränsle efter den för att hålla avgaserna rökfria, så det hela är en dans på olika villkor. Laddar turbon så suger den luft genom LMM och det doseras bränsle därefter. Om den luften sen hamnar i motorn eller inte spelar inte så stor roll på mer än sotnivån i avgaserna. Kan man rädda turbon ifrån surge genom att vädra ut laddtrycket genom grenröret så går motorn bättre även med lägre laddtryck.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
zurfer
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: mån apr 07, 2008 3:47 pm

Re: NISSAN RD28 GT2056V turbo surge

Inlägg av zurfer »

Pacman skrev:Hur tänker du nu?....
:thumbright:
aha då fattar jag. man lär sig saker varje dag :D
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 1:21 pm, redigerad totalt 1 gånger.
turbodart
För mycket laddtryck
Inlägg: 192
Blev medlem: ons maj 02, 2007 10:34 am
Ort: Sandefjord,Norway

Re: NISSAN RD28 GT2056V turbo surge

Inlägg av turbodart »

Jeg skal legge ut litt mer info om bilen bare jeg får litt tid til overs.

nu som flowprep er i tiden, har även jag,mulle meck, greiat lite. måste prova om det blir noen effekt.
har en ekstra turbo liggende som jeg tok kompressorhuset fra.
Bild
upp i bänken, plana av kanten
Bild
4mm hull. slisse for återsirk är 1,2mm.
Bild
med pålimmad adapter for slange til lmm.

tror dere billett- impeller bredder mappen mye??
http://www.ebay.com/itm/Billet-Turbo-Co ... Mr&vxp=mtr
Daniel Krüger
turbodart
För mycket laddtryck
Inlägg: 192
Blev medlem: ons maj 02, 2007 10:34 am
Ort: Sandefjord,Norway

Re: NISSAN RD28 GT2056V turbo surge

Inlägg av turbodart »

Resultat: ikke nok. Ca 0.2bar mer ladetrykk før kompressor gikk i surge.
Det blir nog twin turbo.
Daniel Krüger
Skriv svar