Sida 1 av 1

NISSAN RD28 GT2056V turbo surge

Postat: tis dec 29, 2015 2:46 pm
av turbodart
hei.

har en `99 Nissan patrol med 2.8, har bytt turbo til en volvo penta 190hk VNT-turbo(gt2056v), chippad og frontmonterad IC. laddar 1.8bar, fungerer rätt bra.

men kompressorn surgar, vibration i hele bilen mellan 1700-2100 rpm om man laddar mer enn 0.6bar.
2200rpm kan man ladda fullt 1.8bar.

nån som vet om flødesprepping av turbon kan få nån mer effekt mot venstre på flödesmappen?
eller är det billet-impeller som e greien?

Re: NISSAN RD28 GT2056V turbo surge

Postat: tis dec 29, 2015 6:04 pm
av Pacman
Porta toppen så den sväljer undan luften bättre. Ger inte mer effekt vid de varvtalen då vridmappen håller tillbaka bränslet men du blir av med surge, samt slipper svartrök när mappen släpper på bränsle.
Annars kan du mappa EGR att öppna lite vid de varvtalen turbon surgar så får du sekundärluft den vägen som håller rent.

Re: NISSAN RD28 GT2056V turbo surge

Postat: tis dec 29, 2015 7:16 pm
av turbodart
Jaha..men går inte turbon i surge på grund av at motorn redan sväljer undan mer luft enn kompressorn kan gi?
Jag kan ställa branslemängd på dom varvtalen med potmeter på chippen, å laddtrykk i software da jag kör arduino som styr vnt-turbon.

Re: NISSAN RD28 GT2056V turbo surge

Postat: tis dec 29, 2015 8:42 pm
av Pacman
Då är det allra enklast att ställa ner laddtrycket i Arduinot där det surgar.
Surge är när turbon matar på mer luft än motorn sväljer undan. Då ökar laddtrycket och hamnar i ett förbjudet område i kompressormappen där man får stallning av luften inuti kompressorn. Det är denna stallning som ger det typiska pulserande ljudet.
Enda sättet att komma runt det är att sänka laddtrycket eller öka flödet.

Postat: ons dec 30, 2015 12:01 am
av Big Al
-

Re: NISSAN RD28 GT2056V turbo surge

Postat: ons dec 30, 2015 11:10 am
av turbodart
jo, det er så jag kör nu, med nerställd laddtrykk under 2000 rpm, men det er ju så tråkit. bilen är tung, så blir så jobbigt at jaga varv för at få bilen til at skjuta fart. behöver vrid från 1300-3000 för normal körning. funderar på at setta på tvåstegs-turbo-anläggningen från bmw m57 rundt 2003

al, er det nåt som går å fixa i kompressorhuset som jag redan har? går det å borre massor av hull t.eks?

Re: NISSAN RD28 GT2056V turbo surge

Postat: ons dec 30, 2015 12:51 pm
av Pacman
Ported shroud är ju en form av internt läckage. Jag tror knappast GT2056v har material att borra eller svarva hål så det blir nåt bra.
Enklast är att skapa läckage någon annanstans, t.ex som jag skrev innan att styra boxen till att öppna EGR och blåsa ut luften i avgasgrenröret (förutsatt att laddtrycket är högre än mottrycket, något som är svårt att säga på förhand med VNT-turbos.

Re: NISSAN RD28 GT2056V turbo surge

Postat: ons dec 30, 2015 4:07 pm
av turbodart
Ja,mäter inte mottrykk. Men jeg kan prova ventilera ut via egr-ventiln,den kan jag ju öppna med vakum från arduinon. Porta toppen är nog inte nåt alternativ just nu,då det är brukisen.

Re: NISSAN RD28 GT2056V turbo surge

Postat: tis jan 05, 2016 10:48 am
av RampagE_740
turbodart skrev:Jaha..men går inte turbon i surge på grund av at motorn redan sväljer undan mer luft enn kompressorn kan gi?
Jag kan ställa branslemängd på dom varvtalen med potmeter på chippen, å laddtrykk i software da jag kör arduino som styr vnt-turbon.

Hei!


Dette hørtes interessant, har du noen prosjekttråd noe sted, hvor en kan lese mer om prosjektet?
Evt. om du har lyst til å skrive noen linjer i tråden her?

Hilsen en med bil-interesse, som også har begynt å tukle litt med Arduino.

Re: NISSAN RD28 GT2056V turbo surge

Postat: tor jan 07, 2016 6:27 pm
av zurfer
turbodart skrev:Ja,mäter inte mottrykk. Men jeg kan prova ventilera ut via egr-ventiln,den kan jag ju öppna med vakum från arduinon. Porta toppen är nog inte nåt alternativ just nu,då det är brukisen.

men de skapar inte mer effekt att "ventilera" ut laddtrycket?

men de måste ju bli skapligt bättre med den nya turbo än med den som sitter original?

har samma bil o är också intresserad av mer kraft i botten :)

Re: NISSAN RD28 GT2056V turbo surge

Postat: fre jan 08, 2016 9:17 am
av Pacman
Hur tänker du nu?
Detta är dieslar, inte bensin. Du får reseta datorn och boota om :hihi:

Laddtrycket genererar inte effekt per automatik som SI-motorer gör utan man använder laddtrycket till att tillsätta mer syre till bränslet, ofta i överskott så man kör magert för att slippa svartrök.
OBS! Berätta inte det för trädkramarna bara för det ökar NOx utsläppen och man får böter....se på VW :doh:

Det är bränslemängden som ger effekt. Mer bränsle, mer effekt....hela vägen. Sen handlar det även om timingen när man sprutar in bränslet så det hinner förbrännas.

Motorstyrningen däremot läser luftmassan och doserar bränsle efter den för att hålla avgaserna rökfria, så det hela är en dans på olika villkor. Laddar turbon så suger den luft genom LMM och det doseras bränsle därefter. Om den luften sen hamnar i motorn eller inte spelar inte så stor roll på mer än sotnivån i avgaserna. Kan man rädda turbon ifrån surge genom att vädra ut laddtrycket genom grenröret så går motorn bättre även med lägre laddtryck.

Re: NISSAN RD28 GT2056V turbo surge

Postat: fre jan 08, 2016 5:57 pm
av zurfer
Pacman skrev:Hur tänker du nu?....
:thumbright:
aha då fattar jag. man lär sig saker varje dag :D

Postat: sön jan 17, 2016 4:42 pm
av Big Al
-

Re: NISSAN RD28 GT2056V turbo surge

Postat: tis feb 02, 2016 5:10 pm
av turbodart
Jeg skal legge ut litt mer info om bilen bare jeg får litt tid til overs.

nu som flowprep er i tiden, har även jag,mulle meck, greiat lite. måste prova om det blir noen effekt.
har en ekstra turbo liggende som jeg tok kompressorhuset fra.
Bild
upp i bänken, plana av kanten
Bild
4mm hull. slisse for återsirk är 1,2mm.
Bild
med pålimmad adapter for slange til lmm.

tror dere billett- impeller bredder mappen mye??
http://www.ebay.com/itm/Billet-Turbo-Co ... Mr&vxp=mtr

Re: NISSAN RD28 GT2056V turbo surge

Postat: ons feb 03, 2016 8:08 pm
av turbodart
Resultat: ikke nok. Ca 0.2bar mer ladetrykk før kompressor gikk i surge.
Det blir nog twin turbo.