Byte av pump i Mercedes w210 Om606

En plats för olje-brännare!
surpuppan
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: tor jun 02, 2016 7:36 pm

Byte av pump i Mercedes w210 Om606

Inlägg av surpuppan »

Hej !
Jag har en Mercedes w210 årsmodell 1998 med en OM 606 turbodiesel, automatväxlad. 
Tänkte beställa en dieselmeken-pump med 7,5 mm och sätta i. Bara att jag blir lite rådlös. Vill ju kunna besikta denna med pumpen i. DIeselmeker själv sa att han inte trodde besiktningen skulle släppa igenom bilen pga avgasvärdena då. Den är importerad och det står "omfattas inte av avgasvärden bla bla..." Frågan är hur mycket...?
Sedan så styrs ju lådan elektroniskt, och har väl med pumpen att göra. Så, sätter jag i en mekanisk pump trimmad så lär inte lådan funka va? Inte alls, eller växla dåligt, eller bara vissa funktioner som uteblir ? Det lättaste vore att slippa byta låda, för det verkar krångligt. Men om så krävs så har jag en icke elektronisk låda från en 12ventils dieselsexa från en w124 och den lär passa rakt på va ?
I så fall är allt mekaniskt. Då är det bara datadravlet kvar. Kommer antisladdsystemet balla ur ? Går det att koppla undan/rätta till ? Vad mer kommer trilskas? Medveten om att man får fixa gaswire från en 124 med wire direkt till pumpen. Och kanske länga/korta kardan då lådorna säkerligen inte är lika långa va ?

Alternativet är ju mycket enklare, att skicka den elektroniska pumpen till dieselmeken och köra och bara undra om avgasvärdena. Men jag uppskattar saker som inte har el i sig. Och att skaffa en 124:a känns som att sätta sig i en bil designad av någon avdankad pårökt tysk ingenjör från sent 70-tal. Sååå gammal form.

Mycket tacksam för svar på allt detta.