Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån jun 26, 2017 4:48 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån jul 18, 2016 1:48 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 488
Ort: Ljusdal
Min laståsna Renault Master 2,2 DCi 2002 bara tvärdog under färd, typ som att stänga av den på nyckeln.
Aldrig tidigare märkt några tveksamheter eller så.
Den går på startgas, testpenna på spridarna blinkar vid startförsök, varvtalssignal visas i diagnosinstrument.

Följande felkoder fanns lagrade (permanent):

D0006 diesel solenoid valve acknowled circuit xxxxx (sista ordet kom inte med på fotot, klantigt...)

D009 impact information connection.


Intermittent:

D015 ring/decoder connection, short circuit to +12V. (tycker det ser ut som om det fungerar när diagnosinstrumentet är inkopplat)

P180C(C0) D084 egr valve position sensor circuit, short circuit to +12v.

P1802(20) D022 air temperature sensor circuit, open circuit or short circuit to +12v. (kan ha kommit då jag kopplade ur LMM efter felet)

P1806(60) D019 air flow sensor circuit, open circuit or short circuit to earth. (kan ha kommit då jag kopplade ur LMM efter felet)

P1882(28) D072 fuel pressure information, pressure drop in gallery.

P180C(C0) D084 egr valve position sensor circuit, mechanical fault in egr valve.

P1882(20) D072 fuel pressure information, measured pressure too high.


Till saken hör att jag inte riktigt vet vad jag bör kolla upp med diagnosinstrumentet, tex. vilka värden som som det bör vara vid "cranking", tryck å sånt.

Den har nyligen fått kamrem bytt, kan det vara något som man kan komma åt då, tex nån kontakt eller kabel som det är vanligt att man sätter dit dåligt eller klämmer?

Kan det vara nån bränsletrycksgivare som spökar? Det är en common rail vad jag förstått, brukar högtryckspumpen bara tvärdö på denna typ av insprutning?

Tacksam för tips!


Senast redigerad av Thunderbo1t fre dec 09, 2016 1:46 am, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jul 18, 2016 5:25 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 488
Ort: Ljusdal
Har varit och lånat en diagnosdosa, finns det någon som har tips på vad jag bör scanna och kolla med den, vad som är normala värden vid startförsök på relevanta givare tex?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jul 18, 2016 10:11 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 488
Ort: Ljusdal
Fuel pressure in gallery 5-20 bar cranking, det är väl för lågt???
ca 20 bar just när man börjar och sjunker till ca 5 efter någon sekund.
Menas det fuel railen med gallery eller har jag missförstått det?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jul 18, 2016 10:44 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 488
Ort: Ljusdal
ca 80 bar om man ger den startgas så den rusar till nån sekund.
Kan det vara en spridare som läcker så den inte kan bygga upp tillräckligt tryck?
Kan ett spridarfel komma så plötsligt?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jul 19, 2016 4:18 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 488
Ort: Ljusdal
Jag uppdaterar med lite info, både för andra som felsöker common rail dieslar och som minnesanteckning, att railtrycket bör tydligen nå upp till 200-300 bar för att kunna starta (om någon lurat i mig felaktig uppgifter kommentera gärna).
Fortsätter ikväll med att läcktesta spridarna (eller vad man ska kalla det) för att se om en defekt spridare gör att tillräckligt bränsletryck inte uppnås, har inga större förhoppningar :|


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jul 20, 2016 5:50 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 488
Ort: Ljusdal
Nästan inget läckage alls från spridarna så det spåret backar jag ur tills vidare... kan också bero på att inget bränsle kommer fram till spridarna?
Fått tag i elschema och ska kontrollera upp kretsen till solenoiden som reglerar bränslemängden/trycket från högtryckspumpen, det var en felkod på den kretsen första gången jag läste felkoder, dock inte nu.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jul 21, 2016 9:03 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 488
Ort: Ljusdal
Kablar till bränsletryckssolenoiden är uppmätta, inget fel hittat, och solenoiden har drygt 4 ohms resistans, nån som vet om det är ett normalt värde?

Det sitter en liten elektrisk sak på bränslereturledningarna(?) med en tvåpolig kontakt, ganska nära högtryckspumpen,
nån som vet vad det är? Tempgivare för bränsle?

Jag lutar åt att byta bränsletryckssolenoiden trots att jag inte kan säga om den är trasig...

Den sitter med tre skruvar, två synliga torx, och en på baksidan som man ej kan se, känns ju rimligen som om den också är torx, känns så med fingret också, men...... gjorde en titt med inspektionskamera efter typnr på solenoiden och vad ser man!?!?! grodätarna har monterat en insexbult där istället, franska bilar är ju, ja, hopplösa :angryfire:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jul 22, 2016 10:39 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Inlägg: 291
Ort: KarlGustav/Varberg
Är väl inte helt ovanligt att högtryckspumpen skär på de där, skaffa en beg & prova med.
MVH Basse

_________________
H-O "Basse" Karlsson
viewtopic.php?f=34&t=57716" onclick="window.open(this.href);return false;


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 03, 2016 10:00 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: mån okt 03, 2016 9:56 pm
Inlägg: 3
Bump,

Thunderbo1t ! Har exakt samma fel som du, har du kommit fram till nån lösning?

/ Limpen


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 03, 2016 10:23 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 488
Ort: Ljusdal
Nej inte löst det, men det lutar åt att byta högtryckspumpen och eller bara tryckgivaren på pumpen, känns dock surt att kosta på det på en så billig bil... :(


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 04, 2016 9:50 am 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: mån okt 03, 2016 9:56 pm
Inlägg: 3
Har du oxå luftfickor i slangen mellan bränslefiltret och högtryckspumpen?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 04, 2016 1:22 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 488
Ort: Ljusdal
Ja i nån genomskinlig slang är det lite luft när motorn är avstängd har jag för mig, det var ett tag sen jag höll på med bilen, men kan det spela någon roll när förpumpen fungerar? Stannade din bil tvärt eller hade du några tecken på problem innan?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 04, 2016 1:40 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: mån okt 03, 2016 9:56 pm
Inlägg: 3
Nej allså min bil stannade tvärt, jag hade fått höga k-värden på bes, så jag tänkte sota ur den. Ligger på 3an i 4000 varv kommer väll 200 meter sen dör den helt tvärt som om jag stängt av med nyckeln. Åker in längst vägkanten kollar under huven, ser då att jag har en luftficka på 3 cm i den genomskinliga slangen. Tänker då att förpumpen i tanken lagt av. Bogserar hem bilen river ner tanken ser då att jag inte har nån förpump, och efter lite efterforskning på google så visar det sig att vissa nissan primastar inte har det. (Jag har allså en nissan primastar samma som renault trafic 1.9 dci i grunden samma motor som din.) kollade felkoderna fick då p1882 samt några andra irrelevanta då jag kollat diverse kontaktstycken i motorn. Lossat röret mellan högtryckspumpen och commonrailen pumpat både med handpumpen (kommer ingen diesel luftficka kvar i slangen) kört på starten - kommer ingen diesel.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 09, 2016 1:23 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 488
Ort: Ljusdal
Lösningen i mitt fall var en ny högtryckspump.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010