Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre aug 18, 2017 5:25 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 58 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: 1,9TD
InläggPostat: tor dec 29, 2016 9:56 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: lör nov 10, 2012 3:29 pm
Inlägg: 86
Ort: Norrbyberg (Lycksele)
026 105 269L är det svänghjul man ska ha.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 1,9TD
InläggPostat: tor dec 29, 2016 10:30 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 390
Ort: Lule
Jo det är ju det dom beskriver. Men åker nån med ett annat?

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 1,9TD
InläggPostat: fre dec 30, 2016 12:31 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor sep 20, 2007 12:29 pm
Inlägg: 424
Ort: Ånäset, byn som gud glömde
Jag dieselkpnverterade en gammal audi för nästan 2 år sedan, hade då ett svänghjul från en 88 audi 100 1,8 som satt på dieselmotorn som skulle i, men det passade inte, fick ta svänghjulet från originalmotorn, det var mindre, en skillnad till var att bilen med mindre svönghjul så satt startmotorn fast med 3 m8, den nyare med lite större svänghjul hade 2st m12 som.höll starten, jag ska mäta detta svänghjul ikväll om jag hittar igen det, håller ju på med en liknande konvertering själv så är rätt intresserad av att få reda på vilka prylar som passar bäst

_________________
volvo 242 DL 2,5 ;)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 1,9TD
InläggPostat: fre dec 30, 2016 2:05 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 390
Ort: Lule
Kolla gärna vilket nummer den har.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 1,9TD
InläggPostat: fre dec 30, 2016 9:35 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor sep 20, 2007 12:29 pm
Inlägg: 424
Ort: Ånäset, byn som gud glömde
Kan nu meddela att svänghjulet är 287mm exakt, hittar däremot inget nummer på det, men det kommer från en audi 100 88 med nya typen av växellåda som har hydrualisk koppling och en startmotor som sitter med 2 m12 bultar

_________________
volvo 242 DL 2,5 ;)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 1,9TD
InläggPostat: lör dec 31, 2016 11:09 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 390
Ort: Lule
Ska ta en sväng till skroten till veckan. Mailade igår till typ alla på blocket som skrotade passat och audi men ingen lycka än.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 1,9TD
InläggPostat: lör dec 31, 2016 4:46 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor sep 20, 2007 12:29 pm
Inlägg: 424
Ort: Ånäset, byn som gud glömde
Tips, kika på audi 80 också, med 2 bultad start, glöm inte att ta tryckplattan som tillhör svänghjulet, lycka till :-)

_________________
volvo 242 DL 2,5 ;)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 1,9TD
InläggPostat: lör dec 31, 2016 4:49 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 390
Ort: Lule
Äldre modeller då?

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 1,9TD
InläggPostat: lör dec 31, 2016 7:49 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor sep 20, 2007 12:29 pm
Inlägg: 424
Ort: Ånäset, byn som gud glömde
88 och framåt, den nyare typen av låda och start kom vad jag förstår 88, audi 80n jag dieselkonverterade var en 86a och den hade det mindre svänghjulet

_________________
volvo 242 DL 2,5 ;)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 1,9TD
InläggPostat: sön jan 01, 2017 11:13 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 390
Ort: Lule
Ska kika på det.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 1,9TD
InläggPostat: mån jan 02, 2017 12:45 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 390
Ort: Lule
Björn/242power skrev:
Kan nu meddela att svänghjulet är 287mm exakt, hittar däremot inget nummer på det, men det kommer från en audi 100 88 med nya typen av växellåda som har hydrualisk koppling och en startmotor som sitter med 2 m12 bultar

Var det svänghjulet som inte passade?

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 1,9TD
InläggPostat: mån jan 02, 2017 10:19 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 390
Ort: Lule
Alltså det som satt i 100 -88.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 1,9TD
InläggPostat: sön feb 19, 2017 4:10 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Inlägg: 113
Björn/242power skrev:
Annars om du inte hittar någon aaz så går det alltid att ta en 1z/ahu/afn och sätta dit en aaz pump eller nån liknande pump, bara sätta i kamskivan och rotorhuvudet från den elektroniska pumpen, har själv gjort så i en passat td och det fungerar kalas


Intressant tråd! :D
Sitter det VE37 pump på AAZ ? Och VP37 på ANF ?
Om man gör som beskrivet ovan utan att byta till större pumpelement, hur mycket effekt hänger en sån pump med till?
Eller vilken effekt skulle man kunna räkna med på en AFN motor med VE37 pump med VP37 pumphuvud om motorn förövrigt är orginal?
Är det större pumpelement i VP37 än i VE37? och isf hur mycket större? Antar att pumpelementet följer med pumphuvudet när man flyttar över det?
Ursäkta många noob frågor, men jag försöker förstå och lära mig hur det funkar


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 58 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010