Sida 3 av 5

Re: 1,9TD

Postat: fre dec 23, 2016 4:34 pm
av Björn/242power
Tyvärr passar inte d24 kåpan.

Mats, visst har du plattan fel väg? Hålet till starten ska väl va på andra sidan...

Re: 1,9TD

Postat: ons dec 28, 2016 5:23 pm
av MatsN
Ska inte vara det. Hålen som ska bultas i blocket är försänkta och är på andra sidan.

Re: 1,9TD

Postat: ons dec 28, 2016 7:28 pm
av Sierra94
Din platta ska nog bara roteras en del.

Så här sitter starten på min egentillverkade adapterplatta mellan 1.9 tdi och volvos m47 låda. Jag fick kapa ur sprängkåpan lite på lådan så jag kunde bulta starten från "lådsidan" på adapterplattan.

Jag använder svänghjul och startmotor från audi 80 tdi då dessa har motorn längsmonterade med starten sittandes under grenröret.

http://www.garaget.org/?car=81419&image=764701

Och här är plattan uppefrån bultad på motorn.

http://www.garaget.org/?car=81419&image=764698

Re: 1,9TD

Postat: ons dec 28, 2016 8:27 pm
av mauser240
Jag håller med om att plattan är fel väg. Startmotorn kan inte sitta på vänstra sidan för där sitter oljefiltret på 1,9an.

Re: 1,9TD

Postat: ons dec 28, 2016 10:44 pm
av MatsN
Sierra är det ett enkelmassehjul du har? Vad är det för nummer på det?

Klurade faktiskt på det där med oljefiltret[FACE WITH TEARS OF JOY]

Får nog fixa det.


Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk

Re: 1,9TD

Postat: ons dec 28, 2016 11:08 pm
av Sierra94
Jajemen, enkelmasse. Tror skämtåsido inte ens dubbelmasse var uppfunnet när audi 80 med tdi fanns. Bilen jag tog grejjerna från var en 92:a eller 93:a. Första varianten med 1Z motorn iaf. Innan det satt AAZ i dem. Men då var det förkammare och mekanpump.

Re: 1,9TD

Postat: tor dec 29, 2016 11:25 am
av Björn/242power
Du kan använda svänghjul från audi 80, 100 1,8 har även sett att audi a6 c4 kaross med 2 liters bensinfyra har plant enkelmassesvänghjul, startmotor bör gå att använda från tex passat tdi, a4 tdi, 80 tdi osv med längsmonterad motor såklart

Re: 1,9TD

Postat: tor dec 29, 2016 12:00 pm
av MatsN
Så mao kan man ta vilket tidigt enkelmasse som helst. Förutsatt att kransen sitter rätt då. Enl smt verkar det noga att det är det dom anger. Eller har dom bara provat med det kanske?

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk

Re: 1,9TD

Postat: tor dec 29, 2016 3:03 pm
av MatsN
Bild

Nu ser det mer rätt ut va?

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk

Re: 1,9TD

Postat: tor dec 29, 2016 7:15 pm
av Björn/242power
Nu ser det bättre ut, har du testat montera ihop motor och låda med plattan? Hur felcentrerat är det?

Re: 1,9TD

Postat: tor dec 29, 2016 8:37 pm
av Sierra94
Nu liknar det nåt!

Re: 1,9TD

Postat: tor dec 29, 2016 8:45 pm
av Jens93
Jag själv åker med svänghjul från Audi A4 1,6 bensin -97. Svänghjulet från Audi 100 -85 med motorkod JW såg ut att vara rätt men var någon centimeter för litet i diameter för att startmotorn (Passat TDI -97) skulle nå kransen på svänghjulet. Har för mig att startmotor från Volvo B230 ska funka om man brickar ut den en bit så länge man har rätt svänghjul.

Re: 1,9TD

Postat: tor dec 29, 2016 8:49 pm
av Sierra94
En diesel behöver en rejäl startmotor om den ska brukas vintertid. En kompis körde med en bensinstart men han fick byta när det vart minusgrader eftersom den inte orkade dra runt dieseln med rätt varv för att den skulle gå igång.

Re: 1,9TD

Postat: tor dec 29, 2016 9:04 pm
av MatsN
Har inte provat sätta ihop dom än.

Får nog ta en tur till lokala skroten och leta svänghjul. Nån av er som har koll på vilket nummer ni har. Tänkte bara så man har lite mer att gå efter.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk

Re: 1,9TD

Postat: tor dec 29, 2016 9:05 pm
av MatsN
Det ser inte lika ocentrerat nu när plattan sitter rätt.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk