Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre aug 18, 2017 5:21 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön okt 30, 2016 12:29 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: sön okt 30, 2016 11:25 am
Inlägg: 5
Hejsan, nu hoppar jag in i tråden också :-)
Jag har köpt mig en Draco 25TC med VP V8 bensinare på 260hk. Denna bensinslukare vill jag slänga ut och istället stoppa i en marinkonverterad diesel. Har kollat lite på volvos D5244T ... Verkar vara en bra motor, i stort sett mekaninsk samma som deras marin D3:a
Boxen tror jag att jag vet var jag kan få den omprogrammerad till D3 version, men problemet är att jag inte har hittat nåt marinkit för den?! Då den är så vanlig och finns i marinutförande trodde jag först det inte skulle vara nåt större problem, men men ...

Vill gärna få ut runt 200 hästar att peta in i VP290 DP drevet... men samtidigt inte stressa motorn allt för mycket.
Fördelen att marinkonvertera är ju ändå att motorer o delar kan man köpa till överkommligt pris på skroten, och skulle en motor rasa kan man ju alltid skaffa en ny och flytta över all marinkonvertering och sen köra vidare utan att det kostar skjortan, utan i stort sett bara jobbet :-)

Vilken / vilka andra dieselmotorer skulle funka att ta ut runt 200hk, som har lite elektronik och där man kan hitta marinkit till ? VW/Audi har ju 2.5, 2.7 o 3.0 TDI's ... Kanske nån av dom? De är V motorer, kortare är ju bra, men kräver två kylda limpor etc... en rak 5:a eller 6:a får plats med, har ganska stort motorrum!
Vill helst ha en singelmotor, då dubbelmontage även dubblar konverteringskostnaderna plus jag skulle bli tvungen att köpa ett drev till.
Gillar även att ha grymt stor plats runt motorn så man kan krypa runt, meka o fixa :-)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön okt 30, 2016 8:48 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1259
Finns mycket till Mercedes.

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 31, 2016 1:53 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Inlägg: 113
Kan du få till elektroniken till D5244T så borde du kunna köpa marindelarna till Penta D3 motorn som reservdelar från någon av Pentas återförsäljare. Kan kanske köpa marin ECUn som reservdel också fast det blir nog dyrt att gå den vägen.

Är intresserad av vem som kan programmera om ECUn så att du kan köra den stand alone, om du inte vill skriva det i tråden så skicka mig gärna att PM.
Om elektroniken inte går att fixa och du vill ha en ”Volvo” (Audi) femma så om jag förstår det rätt så kan man köra D5252T med mekaniskpump. Har tyvärr inte set några marin kit till den motorn.

Annars är det som mauser240 säger finns en del grejor till Mercedes, har själv kollat på att konvertera en Mercedes OM605.960 fick en offert på det från Drinkwaard.

Offer you the following for the conversion of your OM605 with turbo:
• Flywheel housing € 240,-
• Adapter between Volvo VP280 Sterndrive and engine € 510,-
• Damperplate (heavy) € 167,-
• Ax € 230,-
• exhaust manifold € 595,-
• The heat exchanger € 1035,-
• For cooling the turbo you'll need an intercooler, € 410,-
• Johnson Pump with mount and hub € 310,-
• You'll also need an oil cooler € 216,-
Prices are excluding VAT.

Dom har kit till OM606.960 också om du får plats med den. Borde gå att plocka ut 200hk ur dom med en mekanisk pump med ett större pumpelement utan att stressa dom alltför hårt.
Finns lite grejor för marinkonvertering här också:
http://www.dintra.se/produkter-2/marink ... 3%a5l.html


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 31, 2016 4:57 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: sön okt 30, 2016 11:25 am
Inlägg: 5
Hej Smuggler, skickade precis ett pm till dig :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 31, 2016 7:52 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Inlägg: 113
Thx :-)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 31, 2016 7:58 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Inlägg: 113
Här kan du iaf köpa avgaslimpan till Volvo Penta D3 plus lite annat smått och gott ;-)

https://www.marinepartseurope.com/en/vo ... -9405.aspx

Vet inte om du kan använda bil turbon från D5an? Från -05 är iaf turbohuset vattenkylt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 01, 2016 9:59 am 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: sön okt 30, 2016 11:25 am
Inlägg: 5
Ska kolla den länken, kanske kan man hitta lite här o där tills man fått ihop ett kit ...
Men konstigt att inte nån tagit fram ett kit till bra pris, borde ju vara en bra marknad för det, eahhh

Vattenkyld turbo från bil borde ju funka, tycker jag ... Vattenkylning är viktigt, annars lär det bli varmt i baken...

Skickar dig ett pm efter detta mejl med kontaktuppgift angående box programmering till D5:an!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 01, 2016 8:28 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: sön okt 30, 2016 11:25 am
Inlägg: 5
Fick denna länken för ett tag sen över marinturbo's
http://www.turboservice.se/MARINT.htm

Detta företag skall ev kunna göra nåt till D5, kan vara värt o kolla med dom sen...
https://shop.klracing.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jan 27, 2017 9:32 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Inlägg: 113
Har pratat fram och tillbaka med leverantören av marindelarna till VW 1,6/1,9 D/TD
Och dom menar att värmeväxlaren som är ihop byggd med avgaslimpan är dimensionerad för max 75hk som en 1,9 TD ger.
Dom rekommenderar inte att använda den till en 1,9 TDI med mekanisk pump med +130hk

Funderade lite på om det skulle gå att använda en extra värmeväxlare innan den inbyggda?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jan 27, 2017 11:26 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Inlägg: 554
Ort: Lindome
Man borde kunna ta en från en bensin motor, dom har ju betydligt högre avgastemp än diesel.

_________________
Peter Olson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 16, 2017 10:16 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Inlägg: 113
Jo det kan man nog göra, tänkte om det blev konstigt då det var en värmeväxlare som är underdimintionerad ihop byggd men avgaslimpan. Annars tänkte jag om man skulle försöka hitta någon beggad värmeväxlare från en V8 din är iaf inte under dimitionerad.
Har hittat en avgaslimpa till en VW 1,9 sug, man skulle kunna svetsa/skruva på en turbofläns på den?
Isf vilken fläns har 1,9 TDI? Eller ska man välja en annan fläns?
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör feb 25, 2017 12:14 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Inlägg: 113
Om man skulle vilja ha ett turbo agg med vattenkylt turbin hus vad skulle ni rekommendera istället för garret GT1749v som sitter orginal på VW 1,9 AFN för det är bara oljekylt?
Verkar inte vara så vanligt med vattenkylda turbo agg på diesel som på bensin?
Vilken temp kommer ett oljekylt turbo agg upp i på en diesel? Avgaserna ligger väl iaf på upp emot 700gr för en diesel?
Skulle helst vilja hitta någon turbo som är relativt vanlig som går att hitta beggad på någon skrot.
En fråga till, om man kör med mekanisk pump så kan man inte använda en turbo som är ledskenestyrd (VNT) utan men behöver en turbo med wastegate?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre mar 10, 2017 9:46 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Inlägg: 113
Dubbel post...


Senast redigerad av Smuggler lör mar 11, 2017 2:49 pm, redigerad totalt 3 gånger.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre mar 10, 2017 9:49 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Inlägg: 113
mauser240 skrev:
Däremot tror jag inte det vore en så dum ide att höja varvet en aning. Jag tänker att motorn får ett lättare liv om man tar ut önskad marscheffekt på ett lite högre varv (lägre vrid alltså).



Nu har jag lärt mig lite mer hur en Diesel fungerar och förstår vad du menar.
Högre varvtal ger bättre kylning och lägra avgastemp :thumbright:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons maj 24, 2017 8:50 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Inlägg: 113
Har pratat med en firma i Sverige och en i Holland och dom menar att det inte är lämpligt att plocka ut mer en ca 75hk som en 1,9TD ger.... Jag hade tänkt använda en AFN 1,9 med mekaniskpump och sikta på ca 150hk...

Anledningen är värmeutvecklingen blir för hög samt att det skulle bli för högt mottryck när man tillsätter vatten efter turbon och leder ut avgaserna genom drevet...

Vet inte om det kan stämma? Jag hade tänkt använda en värmeväxlare från en Penta V8 som utvecklar betydligt mer värme än en diesel?
Avgas knät har en inner diameter av 89mm isf med till satt vatten där men det borde ju inte ge för högt avgasmotstånd? Penta kör ju ut avgaserna den vägen på en 5,7L V8a?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010