Skillnader på VW 1,9TD och 1,9TDI ? Toppen avgassidan??

En plats för olje-brännare!
Användarvisningsbild
Smuggler
För mycket laddtryck
Inlägg: 176
Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Kontakt:

Skillnader på VW 1,9TD och 1,9TDI ? Toppen avgassidan??

Inlägg av Smuggler »

Har hittat ett kit för att marinkonvertera VW 1,9 TD 75hk (AAZ) motorer med mekanisk dieselpump. Nu skulle jag vilja använda en 110hk 1,9 TDI istället för ökad driftsäkerhet och montera en mekanisk dieselpump med större pump element på den för lite mer mos.

Om jag fattat rätt så skiljer det i princip inget på motorblocken på alla 1,9TD och 1,9 TDI men skiljer det något mellan topparna? Och isf vilka motorer skulle den vattenmantlade grenröret som passar på VW 1,9 TD 75hk (AAZ) motorer passa på för 90-110hk 1,9 TDI motorer?
Senast redigerad av Smuggler den tor okt 06, 2016 7:35 pm, redigerad totalt 1 gånger.
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Skillnader på VW 1,9TD och 1,9TDI ??

Inlägg av mauser240 »

VAR har du hittat detta? Finns en firma som säljer här i Finland men de tar hutlösa priser, typ 1000€ för limpa / värmeväxlare och 500€ för gaveln. Egentligen är det dessutom till 1,5 / 1,6 liter.

Varför skulle en TDI vara driftsäkrare?
//MartinL
Användarvisningsbild
Smuggler
För mycket laddtryck
Inlägg: 176
Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Kontakt:

Re: Skillnader på VW 1,9TD och 1,9TDI ??

Inlägg av Smuggler »

I Holland...
http://www.drinkwaard.com/producten/mar ... ombouwset/

Detta kittet är för sugmotor dom ville ha 150€ extra för avgaslimpa för turbo samt 125€ extra för en större Värmeväxlare.

Nja... Vet inte om TDIn är driftsäkrare men tänkte att det var bättre att utgå ifrån 110hk motorn när man ska plocka ur ~ 130hk-150hk.
Senast redigerad av Smuggler den ons okt 05, 2016 7:36 pm, redigerad totalt 1 gånger.
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Skillnader på VW 1,9TD och 1,9TDI ??

Inlägg av mauser240 »

Smuggler skrev:I Holland...
http://www.drinkwaard.com/producten/mar ... ombouwset/

Detta kittet är för sugmotor dom ville ha 150€ extra för avgaslimpa för turbo samt 125€ extra för en större Värmeväxlare.

Nja... Vet inte om TDIn är driftsäkrare men tänkte att det var bättre att utgå ifrån 110hk motorn när man ska plocka ur ~ 130hk-150hk.
Verkar ju vara hyfsat rättvisa priser iaf.

Tyvärr kan jag inte hämta så mycket till tråden men lycka till och berätta gärna hur det går. Jag kan inte låta bli ett lätt hånflin. Inte åt dig utan åt den stackars maskinen som kommer få tillbringa resten av livet på rödmarkeringen medan du med våld trycker i den mer än den får ur sig :twisted:
//MartinL
Användarvisningsbild
Smuggler
För mycket laddtryck
Inlägg: 176
Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Kontakt:

Re: Skillnader på VW 1,9TD och 1,9TDI ??

Inlägg av Smuggler »

Okey, det är klart att du har en poäng där...
Har faktiskt funderat själv om detta är en jätte bra idé, en båtmotor jobbar ju i uppförsbacke hela tiden.
Tänker lite så har om jag behöver ca 130hk vid ca 4000 varv för att nå mitt toppfartsmål på 30kn så skulle marschfarten ligga på 18-22kn vid ca 3000 varv ca 70% av tiden, har räknat på att jag behöver ungefär 70-80hk för att kunna hålla marschfart.
Kommer kanske ligga på toppfart 10% av tiden jag kör och aldrig längre än max 10 minuter i sträck på Max. Sen kör man ca 20% av tiden i deplacementsfart långsammare än 6kn.
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Skillnader på VW 1,9TD och 1,9TDI ??

Inlägg av mauser240 »

Självfallet är det en bra ide! Bara mysigt att pina diesel och får man det att hålla ihop blir det ju ännu mysigare.

Däremot tror jag inte det vore en så dum ide att höja varvet en aning. Jag tänker att motorn får ett lättare liv om man tar ut önskad marscheffekt på ett lite högre varv (lägre vrid alltså).

De andra nyklarna till framgång lär vara olja (mycket, sval, kvalitativ) samt kylningen i övrigt.

Vw:s (mercruisers) marina version av 1,9an lämnar blott 55 eller var det 65 hästar men ingenting är omöjligt och allt handlar om livslängd och driftsäkerhet.

EDIT: Skall detta sitta ihop med ett drev måntro?
//MartinL
Användarvisningsbild
Smuggler
För mycket laddtryck
Inlägg: 176
Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Kontakt:

Re: Skillnader på VW 1,9TD och 1,9TDI ??

Inlägg av Smuggler »

En rasad diesel är definitivt omysigt....

Tack Steve för tipset på AFN motorn det var typ något sånt jag letade efter.

Har aldrig tänkt på det där med vridmomentet på det sättet att ett högre varv faktiskt skulle kunna vara skonsammare för motorn. Det man får göra i så fall är att lägga sig på en högre marschfart :hihi:

Klipper in moment och effekt kurvan nedan för 1,9 TDI AFN original och med effektbox:

Bild

Ja kylmedia finns det i alla fall gott om, hade tänkt mig en ganska fet vattenkyld IC.

Mercruisers VW 1,9 diesel är väl en SDI? Finns också en Mercruiser 1,7 TDI på 120hk men den är baserad på en Opel motor om jag inte minns fel.
Ang livslängd, driftsäkerhet och effekt så har väl Volvo Penta tre nivåer på samma motor barra att dom tar ut olika effekt beroende vad dom ska användas till heavy-duty marine for commercial applications, Volvo Penta Marine Leisure Engines och Volvo Penta Performance Engines något sånt kommer inte ihåg exakt.

Japp har ett VP280 drev, det finns en adapterplatta på SMT som passar mellan struten och VW dieseln.
Sedan måste jag byta utväxling i drevet från 2,15:1 till 1,61:1 annars skulle jag behöva en propp med 23-24 tums stigning för att nå +30kn med en utväxling på 1,61 så når jag den farten med 18-19 tums propeller. Lite lättare att få tag på.

Det jag skulle behöva få reda på till att börja med är om det skiljer något på avgassidan mellan AAZ motorn och AFN motorn.

En fundering till, ska man behålla den elektroniska pumpen på AFN motorn och försöka bena ut elen? Vill iofs ha så lite el som möjligt i en båt? Eller ska man byta pumpen mot en mekanisk med uppgraderat pumpelement?
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Skillnader på VW 1,9TD och 1,9TDI ? Toppen avgassidan??

Inlägg av Pacman »

TD är en indirekt insprutad topp med förkammare. Använder insprutningstryck på runt 130bar.
TDI är en direktinsprutad topp utan förkammare. Använder ett insprutningstryck på runt 190bar samt sprutar in två ggr i sekvens, en liten pilotinsprutning och sedan huvudinsprutningen.

Topparna är exakt likadana i design vad gäller kanaler och anslutningar men helt olika för olika spridare. Spridarna skiljer massor.
Även design på kolvarna skiljer.
TD har CR på 25:1 medan TDI har CR på 19:1
TD och tidiga TDI använder wastegatestyrd turbo medan senare TDI använder ledskenestyrd turbo.

Tredje generationen är Pumpedüse som även den är likadan i kanalerna men helt annorlunda i övrigt. Fyra solenoidstyrda spridare med rullkamvippor som trycker in bränslet med ca 1900bar tryck.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Skillnader på VW 1,9TD och 1,9TDI ??

Inlägg av mauser240 »

Smuggler skrev:Mercruisers VW 1,9 diesel är väl en SDI? Finns också en Mercruiser 1,7 TDI på 120hk men den är baserad på en Opel motor om jag inte minns fel.
Ang livslängd, driftsäkerhet och effekt så har väl Volvo Penta tre nivåer på samma motor barra att dom tar ut olika effekt beroende vad dom ska användas till heavy-duty marine for commercial applications, Volvo Penta Marine Leisure Engines och Volvo Penta Performance Engines något sånt kommer inte ihåg exakt.

Japp har ett VP280 drev, det finns en adapterplatta på SMT som passar mellan struten och VW dieseln.
Sedan måste jag byta utväxling i drevet från 2,15:1 till 1,61:1 annars skulle jag behöva en propp med 23-24 tums stigning för att nå +30kn med en utväxling på 1,61 så når jag den farten med 18-19 tums propeller. Lite lättare att få tag på.

Det minns jag inte men det kan bra vara. Oberoende så har de valt att inte ta ut mer effekt, varken med eller utan turbo men som sagt så handlar det ju ofta om maskiner som går tusentals timmar om året på så gott som full mutter.

Kom ihåg att (speciellt) en diesel skall värmas upp i lugn och ro och kom också ihåg att 280-drevet skär om du kör på neutral.

Undertecknad har just köpt en Finmar 510 för andra gången, med penta-drev för andra gången och han håller på lagra om ingående axel för andra gången.
//MartinL
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Skillnader på VW 1,9TD och 1,9TDI ? Toppen avgassidan??

Inlägg av fugazi »

mauser240 skrev:... 280-drevet skär om du kör på neutral.
Undertecknad har just köpt en Finmar 510 för andra gången, med penta-drev för andra gången och han håller på lagra om ingående axel för andra gången.
Det där låter som du skulle lägga upp en tråd på i transmissionsdelen av forat, utveckla gärna, vad är problemet och hur åtgärdar man det!
Intressant tråd, även om man/jag inte kör vare sig diesel eller båt...
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Skillnader på VW 1,9TD och 1,9TDI ? Toppen avgassidan??

Inlägg av mauser240 »

fugazi skrev:
mauser240 skrev:... 280-drevet skär om du kör på neutral.
Undertecknad har just köpt en Finmar 510 för andra gången, med penta-drev för andra gången och han håller på lagra om ingående axel för andra gången.
Det där låter som du skulle lägga upp en tråd på i transmissionsdelen av forat, utveckla gärna, vad är problemet och hur åtgärdar man det!
Intressant tråd, även om man/jag inte kör vare sig diesel eller båt...
Är väl inget man åtgärdar i en handvändvändning...

Pumpen (skovelhjulet) sitter ju på propelleraxeln och denna del står still i neutral. Volvo tänkte sig väl att övre delen, med allt vad det innebär, klarar sig på ångorna tills man slagit i växel.

Blir förstås värre ju längre man står och puttrar. Många med glappa Solexar som dagligen varvar s*tan direkt, och en god stund, efter start för att få Pentan att gå tomgång. Sen en vacker dag då de lämnar kajen så stillsamt på tomgång, då skär det.

Själv förespråkar jag en lugn uppvärmning av både diesel- och bensinmaskiner men sitter det 200-drev bakom så bör det vara växel i.

Det är min teori.
//MartinL
Användarvisningsbild
Smuggler
För mycket laddtryck
Inlägg: 176
Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Kontakt:

Re: Skillnader på VW 1,9TD och 1,9TDI ? Toppen avgassidan??

Inlägg av Smuggler »

Tack Pacman för ett utförligt och bra svar!!
Verkar lovande då skulle marinkonverterings kittet passa även på nyare motorer än TD och D.

Det där med drev och tomgångskörning låter inte alls bra...
Blir lite orolig när du säger så, har kört långa stunder på tomgång inte med några höga varv men iaf.
Senast lät jag båten stå och tuffa på tomgång länge innan upptagningen så att motorn skulle vara varm när jag vinterkonserverade den och bytte motor oljan.
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Skillnader på VW 1,9TD och 1,9TDI ? Toppen avgassidan??

Inlägg av mauser240 »

Smuggler skrev:Det där med drev och tomgångskörning låter inte alls bra...
Blir lite orolig när du säger så, har kört långa stunder på tomgång inte med några höga varv men iaf.
Senast lät jag båten stå och tuffa på tomgång länge innan upptagningen så att motorn skulle vara varm när jag vinterkonserverade den och bytte motor oljan.
Har kollat lite sprängskisser / genomskärningar nu och konstaterat att om man säkert har oljan på max i drevet så är det kanske inte lika stor fara med lite tomgångskörning. Dock har jag aldrig varit med om en skuren nedredel medan överdelarna skär titt som tätt.
//MartinL
Användarvisningsbild
Smuggler
För mycket laddtryck
Inlägg: 176
Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Kontakt:

Re: Skillnader på VW 1,9TD och 1,9TDI ? Toppen avgassidan??

Inlägg av Smuggler »

En fundering till, ska man behålla den elektroniska pumpen på AFN motorn och försöka bena ut elen? Vill iofs ha så lite el som möjligt i en båt? Eller ska man byta pumpen mot en mekanisk med uppgraderat pumpelement?

Problemet med en mekanisk pump är att man får tre olika pumpar. Först den elektroniska som kommer med AFN motorn som man inte kommer att använda. Sen måste man köpa en mekanisk pump från en 1,9 TD AAZ som ska byggas ihop med överdelen av en Bosch VE pump samt modifieras med större pumpelement... Sen måste man lämna bort operationen till någon kunnig person.
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Skillnader på VW 1,9TD och 1,9TDI ? Toppen avgassidan??

Inlägg av Pacman »

TDI har VP37-pump.
TD har VE37-pump.
Grunddesignen är densamma med fördelare och bränsleslid, men på VE styrs sliden mekaniskt, medan på VP är den en prop. ventil med börvärdesstyrning och ärvärdesläsning. Det är just väglägesgivaren till ärvärdeläsningen man lurar med en extern potentiometer när man gör den väldigt populära budgettrimningen "Evry-mode".
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Skriv svar