Jag har köpt mig en Draco 25TC med VP V8 bensinare på 260hk. Denna bensinslukare vill jag slänga ut och istället stoppa i en marinkonverterad diesel. Har kollat lite på volvos D5244T ... Verkar vara en bra motor, i stort sett mekaninsk samma som deras marin D3:a
Boxen tror jag att jag vet var jag kan få den omprogrammerad till D3 version, men problemet är att jag inte har hittat nåt marinkit för den?! Då den är så vanlig och finns i marinutförande trodde jag först det inte skulle vara nåt större problem, men men ...
Vill gärna få ut runt 200 hästar att peta in i VP290 DP drevet... men samtidigt inte stressa motorn allt för mycket.
Fördelen att marinkonvertera är ju ändå att motorer o delar kan man köpa till överkommligt pris på skroten, och skulle en motor rasa kan man ju alltid skaffa en ny och flytta över all marinkonvertering och sen köra vidare utan att det kostar skjortan, utan i stort sett bara jobbet

Vilken / vilka andra dieselmotorer skulle funka att ta ut runt 200hk, som har lite elektronik och där man kan hitta marinkit till ? VW/Audi har ju 2.5, 2.7 o 3.0 TDI's ... Kanske nån av dom? De är V motorer, kortare är ju bra, men kräver två kylda limpor etc... en rak 5:a eller 6:a får plats med, har ganska stort motorrum!
Vill helst ha en singelmotor, då dubbelmontage även dubblar konverteringskostnaderna plus jag skulle bli tvungen att köpa ett drev till.
Gillar även att ha grymt stor plats runt motorn så man kan krypa runt, meka o fixa