ventil gick av... 1,9tdi -06

En plats för olje-brännare!
lacrits68
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: fre maj 29, 2009 8:39 am

ventil gick av... 1,9tdi -06

Inlägg av lacrits68 »

hej!

Min skoda ( -06 octavia 4x4 combi 1,9tdi) fick i början på december med toplocks packningen. Packningen byttes och i samma veva vattenpump och kamrem. Toppenm plockades ner, och kollades på en motorslip. Meken verkstad hade plockat ner och monterat toppen. inga läckor och ingen skevhet på toppen. (gick aldrig varm)

2 dagar senare så slog i gång bilen kall (-15) och tyckte att den lät kontigt, som en klingande ljud. körde bilen ut ur garaget och stannade av. kollade om nåt stod fel, hittade inget. testade igen och bilen låter som vanligt.

sagt o gjort, hemfärd till Umeå påbörjades och fick motorhaveri 300km senare. en ventil hade gått av vid sjädertalriken och trillat ner på kolven.

har letat med katt och hund om detta är ett vanligt problem med VW motorer utan att hitta nåt. Kan det har blivit fel vid monteringen av motorn?

tacksam för input....!

//Janne

https://photos.google.com/album/AF1QipN ... wOj8y2ACjZ

https://photos.google.com/album/AF1QipN ... pSZLA7Rotn
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: ventil gick av... 1,9tdi -06

Inlägg av mauser240 »

Du skriver väldigt trassligt men jag tror jag förstod problemet i alla fall. Har läst en del om dessa maskiner och även skruvat på dem en del och jag har då aldrig varit med om nåt liknande.

Hur ser tryckaren ut? Kan det ha varit problem med denna? Om en verkstad konstaterat att toppen är i ordning borde den väl lämpligen stå för fiolerna om nu inte felet berodde på yttre faktor.
//MartinL
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Re: ventil gick av... 1,9tdi -06

Inlägg av Enok »

Känns ju som om det är verkstaden som gjort något fel/inte kollat om toppen varit ok.
Peter Olson
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: ventil gick av... 1,9tdi -06

Inlägg av StefanM »

frågan är ju om de haft ur ventilerna? Om inte så kan man ju knappast lasta verkstan för detta?
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: ventil gick av... 1,9tdi -06

Inlägg av mauser240 »

StefanM skrev:frågan är ju om de haft ur ventilerna? Om inte så kan man ju knappast lasta verkstan för detta?
"Toppenm plockades ner, och kollades på en motorslip. Meken verkstad hade plockat ner och monterat toppen."

Detta TOLKAR jag som att en verkstad har plockat toppen i bitar och granskat alla komponenter. Men som jag antydde tidigare så finns här förutsättningar för många olika tolkningar :?
//MartinL
Skriv svar