Motorn köpt

Fel av mig trodde att motorn var på 62kw = 84hk men den är på 62hk vid 4300varv.
Pratade med Göran Dieselmekan och han kunde fixa pumpen och spridarna för en överkomlig peng.
Men måste tänka om ang turbo agget, kollade på ett TD04hl16t och det var bara själva lagret som var vattenkylt

Kommer satsa på ett KKK k26 från en Volvo Penta TAMD 31:a istället där är hela avgashuset vattenmantlat.
Sen har jag lite funderingar kring Oljekylda kolvar? Need to have eller nice to have? För det saknas ju på OM616, tänkte ladda ca 1bar - 1,5bar vet inte vilken avgastemp jag kommer ligga på då men optimalt skulle vara ca 550gr.
Tänkte att man skulle kunna sänka tempen i förbräningsrummet med en fet vattenkyld IC?
Problemat är att IC som tål saltvatten är svin dyra och tar man och kopplar en vattenkyld Kina IC på motorns kylsystem så är det ca 90gr - 100gr och frågan är då hur effektiv IC blir om den kyls med vatten som är +90gr?
Då kom jag att tänka på om det skulle kunna funka med vatten insprutning?
Det hade jag på min SAAB 900 turbo back in the days, då kunde man "stumma" wastgaten och ställa upp täningen utan att den spikade. Den gick riktigt bra med då tidens mått mätt

Skulle detta funka på en diesel oxå?
Eller blir det kallare luft mer syre kraftigare förbräning = mer värme?
Konceptet kommer se ut så här:
Renoverad Dieselpump med större element och spridare av Göran Diselmeken kapacitet på pumpen ca 130-150hk och ca 250-280nm
Turbo från VP TAMD 31 KKK k26 tänkte ladda ca 1-1,5bar
Fläns mellan avgaslimpan och turbo med utag för EGT det är enda delen som inte kommer vara vattenmantlad
Någon form av kylning av insugningsluften, vattenkyld IC sjövatten eller från kylsystemet? Eller vatten insprutning?
Adapterplatta mellan motor och drev från SMT
21" fyrbladig propeller från Solas det var största som jag kunde hitta till 280 drevet

En tanke som jag oxå haft är om det skulle vara någon fördel med en kompressor i stället för en turbo?
Hade isf tänkt mig en Eaton M62 eller M90 eller är det bättre att satsa på en turbo iaf?