Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre jun 22, 2018 9:59 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 49 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: ons jun 21, 2017 8:41 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1412
Smuggler skrev:
Har inte hittat någon vattenkyldintercooler som man kan kyla med saltvatten.
Om man skulle bygga en själv vad skulle komma vara lämpligt kylelement att använda?
Är ett element från ett värmepaket för litet?


En tanke som slog mig just, hur skulle en plattvärmeväxlare fungera som IC? Dessa finns ju förmånligt i rostfritt!

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jun 21, 2017 9:57 pm 
Online
Forumsberoende

Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Inlägg: 1408
Ort: Vällingby
The skrev:
Det finns ett komplett slutet kylsystem med sjövattenkyld oljekylaren samt sjövattenkyld värmeväxlare som är ihop byggd med avgaslimpan. Det sitter en riktigt fet impellerpump på oxå som pumpar 140L sjövatten i minuten genom oljekylaren och värmeväxlaren :lol:
Skulle inte det räcka så har jag en extra värmeväxlare från en B20 som jag kan koppla in oxå.

Å så tror folk att det är CO2 som skapar den "globala uppvärmningen"!!! :doh: Bild

Hur varm kommer luften bli i realiteten?
Kommer den att vara ett problem?
På den tiden man åkte saab-tyrbo (99:a) hade man ju "bara" T-röd som frys-skydd i vattensprutet...
Vattensprut är väldigt enkelt... men måste fyllas på ibland.

Går det inte göra hål för en tempgivare direkt i flänset på avgashuset?

_________________
Bild Bild

Tappa inte sugen,
världen är full av tappade sugar.
_________________
Magnus H


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jun 22, 2017 11:54 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Inlägg: 155
mauser240 skrev:
Smuggler skrev:
Har inte hittat någon vattenkyldintercooler som man kan kyla med saltvatten.
Om man skulle bygga en själv vad skulle komma vara lämpligt kylelement att använda?
Är ett element från ett värmepaket för litet?


En tanke som slog mig just, hur skulle en plattvärmeväxlare fungera som IC? Dessa finns ju förmånligt i rostfritt!


Ja ett sånt skulle ju vara bra om det går att använda, vet dok inte riktigt hur?

_________________
Mvh
//C

https://dieselsnigeln.blogspot.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jun 22, 2017 11:58 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Inlägg: 155
fugazi skrev:
The skrev:
Det finns ett komplett slutet kylsystem med sjövattenkyld oljekylaren samt sjövattenkyld värmeväxlare som är ihop byggd med avgaslimpan. Det sitter en riktigt fet impellerpump på oxå som pumpar 140L sjövatten i minuten genom oljekylaren och värmeväxlaren :lol:
Skulle inte det räcka så har jag en extra värmeväxlare från en B20 som jag kan koppla in oxå.

Å så tror folk att det är CO2 som skapar den "globala uppvärmningen"!!! :doh: Bild

Hur varm kommer luften bli i realiteten?
Kommer den att vara ett problem?
På den tiden man åkte saab-tyrbo (99:a) hade man ju "bara" T-röd som frys-skydd i vattensprutet...
Vattensprut är väldigt enkelt... men måste fyllas på ibland.

Går det inte göra hål för en tempgivare direkt i flänset på avgashuset?


Ha ha.... hoppas det kan göra några grader på badtempen :hihi:

Vet inte hur varm insugningsluften kan bli vid ca 1-1,5bar? Men läste om en hör på forat som mätt tempen på sin OM603 och han hade ca 50-60gr vid 1,1 bar
Men efter som det inte är oljekylda kolvar på min motor så tänkte jag att det skulle vara bra att ha så låg insugnings temp som möjligt.
Vatteninsprutning kanske inte är så jätte avancerat men det kan bli ödesdigra konsekvenser om man sprutar in för mycket vatten....
Har jag fattat det rätt så behövs det ca 1/2 -2/3 vatten mot mängden diesel.

Har pratat med en firma i Sverige och en i Holland som arbetat länge med marinkonvertering och dom menar på att jag aldrig kommer kunna få mer än max 100hk :( bla på grund av mottryck på avgassidan pga dom våta avgaserna och att det blir mottryck genom drevet ut i vattnet... samt att det kommer bli för hög motor temp bla på grund av mottrycket....
Volvo Penta kör ju ut våta avgaser den vägen med en 5,7L V8 då borde det ju fungera med en 2,4L TD?

Dieselmeken menar på att det absolut inte är några problem att plocka ut +130hk han menar att det går att plocka ut det dubbla om man skulle vilja ur en OM616 fast han pratar ju torra avgaser då .

_________________
Mvh
//C

https://dieselsnigeln.blogspot.se


Senast redigerad av Smuggler tor jun 22, 2017 1:25 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jun 22, 2017 1:22 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4648
Ort: Boden
Ungefär 10 grader per .1 bar

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jun 22, 2017 1:53 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Inlägg: 155
Låter rimligare, tyckte 50-70gr var väldigt låg temp.

Försökte gå tillbaka och kolla om jag missuppfattat något men hittade inte tråden igen :doh:
Kanske hade han mätt med intercooler?

Men så 1,3 bar skulle vara ca 130gr då.

_________________
Mvh
//C

https://dieselsnigeln.blogspot.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jun 22, 2017 3:27 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Inlägg: 155
AMG hade "trimsats" till OM616 & OM617 Det var lite fränt :hey:
Bild

Det var inga hisnande effekter.... 100hk/194Nm...

_________________
Mvh
//C

https://dieselsnigeln.blogspot.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jun 24, 2017 10:58 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Inlägg: 155
Vad tror ni om detta?
https://www.alibaba.com/product-detail/ ... d4adpL&s=p

Ett vattenkylt HX40 agg för 100$ ?
Är det för stort? Dom hade HX25, HX30 och HX35 oxå :)

_________________
Mvh
//C

https://dieselsnigeln.blogspot.se


Senast redigerad av Smuggler sön jun 25, 2017 10:14 am, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jun 25, 2017 7:57 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4648
Ort: Boden
STT, svensk turbo teknik.

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jun 25, 2017 10:05 am 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: sön okt 30, 2016 11:25 am
Inlägg: 5
Smuggler skrev:
Vad tror ni om detta?
https://www.alibaba.com/product-detail/ ... d4adpL&s=p

Ett vattenkylt HX40 agg för 100$ ?
Är det för stort? Dom hade MX25, MX30 och MX35 oxå :)


Kanonpris ... "kanske" jag skulle skulle kunna ha en sån kinaturbo på min OM606:a oxo? Hade ev tänkt mig en hx35, men vet inte än om den blir optimal för min motor/trim...
Undrar bara vad det är för kvalitet?

/Stefan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jun 25, 2017 10:16 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Inlägg: 155
The skrev:
STT, svensk turbo teknik.

I get the point :-)

_________________
Mvh
//C

https://dieselsnigeln.blogspot.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jun 25, 2017 7:30 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Inlägg: 155
Smuggler skrev:
Vad tror ni om detta?
https://www.alibaba.com/product-detail/ ... d4adpL&s=p

Ett vattenkylt HX40 agg för 100$ ?
Är det för stort? Dom hade HX25, HX30 och HX35 oxå :)


Kollade runt lite på Alibaba och 100$ verkar vara i optimistiskaste laget priserna verkar ligga runt 200-300$ för ett HX40 iof bra priser det oxå :-)

Kollade på dom mindre HX aggen och hittade inget med vattenmantlat avgashus.

_________________
Mvh
//C

https://dieselsnigeln.blogspot.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jun 26, 2017 8:57 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Inlägg: 155
Har inte löst kylningen av insugningsluften än....
Kollade lite på värmeväxlare till pooler :)
Bild

Bild

Skulle det funka? Fast det blir tvärt om, värme in kyla ut.
Har inte benat ut hur stora anslutningarna är? Verkar vara typ 1" och 2" (anslutning R25 och R50) blir det för dåligt luftflöde?

_________________
Mvh
//C

https://dieselsnigeln.blogspot.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jun 28, 2017 3:08 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Inlägg: 155
Svarar på min egen fråga :)
Det verkar som en värmeväxlare till pool flödar ca 300-500L/minut och det lär inte räcka på långa vägar?
Iof med vatten med det kommer väl inte vara någon skillnad på flödet vatten vs luft?

_________________
Mvh
//C

https://dieselsnigeln.blogspot.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jun 28, 2017 4:48 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4648
Ort: Boden
Du får kombinera, en luft/vatten ic och en vatten/vatten kylare som tål saltvatten.

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 49 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010