En tanke som slog mig just, hur skulle en plattvärmeväxlare fungera som IC? Dessa finns ju förmånligt i rostfritt!Smuggler skrev:Har inte hittat någon vattenkyldintercooler som man kan kyla med saltvatten.
Om man skulle bygga en själv vad skulle komma vara lämpligt kylelement att använda?
Är ett element från ett värmepaket för litet?
Turbokonvertera marin OM616?
Re: Turbokonvertera marin OM616?
//MartinL
Re: Turbokonvertera marin OM616?
Å så tror folk att det är CO2 som skapar den "globala uppvärmningen"!!!The skrev:Det finns ett komplett slutet kylsystem med sjövattenkyld oljekylaren samt sjövattenkyld värmeväxlare som är ihop byggd med avgaslimpan. Det sitter en riktigt fet impellerpump på oxå som pumpar 140L sjövatten i minuten genom oljekylaren och värmeväxlaren
Skulle inte det räcka så har jag en extra värmeväxlare från en B20 som jag kan koppla in oxå.
Hur varm kommer luften bli i realiteten?
Kommer den att vara ett problem?
På den tiden man åkte saab-tyrbo (99:a) hade man ju "bara" T-röd som frys-skydd i vattensprutet...
Vattensprut är väldigt enkelt... men måste fyllas på ibland.
Går det inte göra hål för en tempgivare direkt i flänset på avgashuset?
Re: Turbokonvertera marin OM616?
Ja ett sånt skulle ju vara bra om det går att använda, vet dok inte riktigt hur?mauser240 skrev:En tanke som slog mig just, hur skulle en plattvärmeväxlare fungera som IC? Dessa finns ju förmånligt i rostfritt!Smuggler skrev:Har inte hittat någon vattenkyldintercooler som man kan kyla med saltvatten.
Om man skulle bygga en själv vad skulle komma vara lämpligt kylelement att använda?
Är ett element från ett värmepaket för litet?
Re: Turbokonvertera marin OM616?
Ha ha.... hoppas det kan göra några grader på badtempenfugazi skrev:Å så tror folk att det är CO2 som skapar den "globala uppvärmningen"!!!The skrev:Det finns ett komplett slutet kylsystem med sjövattenkyld oljekylaren samt sjövattenkyld värmeväxlare som är ihop byggd med avgaslimpan. Det sitter en riktigt fet impellerpump på oxå som pumpar 140L sjövatten i minuten genom oljekylaren och värmeväxlaren
Skulle inte det räcka så har jag en extra värmeväxlare från en B20 som jag kan koppla in oxå.
Hur varm kommer luften bli i realiteten?
Kommer den att vara ett problem?
På den tiden man åkte saab-tyrbo (99:a) hade man ju "bara" T-röd som frys-skydd i vattensprutet...
Vattensprut är väldigt enkelt... men måste fyllas på ibland.
Går det inte göra hål för en tempgivare direkt i flänset på avgashuset?
Vet inte hur varm insugningsluften kan bli vid ca 1-1,5bar? Men läste om en hör på forat som mätt tempen på sin OM603 och han hade ca 50-60gr vid 1,1 bar
Men efter som det inte är oljekylda kolvar på min motor så tänkte jag att det skulle vara bra att ha så låg insugnings temp som möjligt.
Vatteninsprutning kanske inte är så jätte avancerat men det kan bli ödesdigra konsekvenser om man sprutar in för mycket vatten....
Har jag fattat det rätt så behövs det ca 1/2 -2/3 vatten mot mängden diesel.
Har pratat med en firma i Sverige och en i Holland som arbetat länge med marinkonvertering och dom menar på att jag aldrig kommer kunna få mer än max 100hk bla på grund av mottryck på avgassidan pga dom våta avgaserna och att det blir mottryck genom drevet ut i vattnet... samt att det kommer bli för hög motor temp bla på grund av mottrycket....
Volvo Penta kör ju ut våta avgaser den vägen med en 5,7L V8 då borde det ju fungera med en 2,4L TD?
Dieselmeken menar på att det absolut inte är några problem att plocka ut +130hk han menar att det går att plocka ut det dubbla om man skulle vilja ur en OM616 fast han pratar ju torra avgaser då .
Senast redigerad av Smuggler den tor jun 22, 2017 1:25 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Turbokonvertera marin OM616?
Ungefär 10 grader per .1 bar
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: Turbokonvertera marin OM616?
Låter rimligare, tyckte 50-70gr var väldigt låg temp.
Försökte gå tillbaka och kolla om jag missuppfattat något men hittade inte tråden igen
Kanske hade han mätt med intercooler?
Men så 1,3 bar skulle vara ca 130gr då.
Försökte gå tillbaka och kolla om jag missuppfattat något men hittade inte tråden igen
Kanske hade han mätt med intercooler?
Men så 1,3 bar skulle vara ca 130gr då.
Re: Turbokonvertera marin OM616?
AMG hade "trimsats" till OM616 & OM617 Det var lite fränt
Det var inga hisnande effekter.... 100hk/194Nm...
Det var inga hisnande effekter.... 100hk/194Nm...
Re: Turbokonvertera marin OM616?
Vad tror ni om detta?
https://www.alibaba.com/product-detail/ ... d4adpL&s=p
Ett vattenkylt HX40 agg för 100$ ?
Är det för stort? Dom hade HX25, HX30 och HX35 oxå
https://www.alibaba.com/product-detail/ ... d4adpL&s=p
Ett vattenkylt HX40 agg för 100$ ?
Är det för stort? Dom hade HX25, HX30 och HX35 oxå
Senast redigerad av Smuggler den sön jun 25, 2017 10:14 am, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Turbokonvertera marin OM616?
STT, svensk turbo teknik.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: Turbokonvertera marin OM616?
Kanonpris ... "kanske" jag skulle skulle kunna ha en sån kinaturbo på min OM606:a oxo? Hade ev tänkt mig en hx35, men vet inte än om den blir optimal för min motor/trim...Smuggler skrev:Vad tror ni om detta?
https://www.alibaba.com/product-detail/ ... d4adpL&s=p
Ett vattenkylt HX40 agg för 100$ ?
Är det för stort? Dom hade MX25, MX30 och MX35 oxå
Undrar bara vad det är för kvalitet?
/Stefan
Re: Turbokonvertera marin OM616?
I get the pointThe skrev:STT, svensk turbo teknik.
Re: Turbokonvertera marin OM616?
Kollade runt lite på Alibaba och 100$ verkar vara i optimistiskaste laget priserna verkar ligga runt 200-300$ för ett HX40 iof bra priser det oxåSmuggler skrev:Vad tror ni om detta?
https://www.alibaba.com/product-detail/ ... d4adpL&s=p
Ett vattenkylt HX40 agg för 100$ ?
Är det för stort? Dom hade HX25, HX30 och HX35 oxå
Kollade på dom mindre HX aggen och hittade inget med vattenmantlat avgashus.
Re: Turbokonvertera marin OM616?
Har inte löst kylningen av insugningsluften än....
Kollade lite på värmeväxlare till pooler
Skulle det funka? Fast det blir tvärt om, värme in kyla ut.
Har inte benat ut hur stora anslutningarna är? Verkar vara typ 1" och 2" (anslutning R25 och R50) blir det för dåligt luftflöde?
Kollade lite på värmeväxlare till pooler
Skulle det funka? Fast det blir tvärt om, värme in kyla ut.
Har inte benat ut hur stora anslutningarna är? Verkar vara typ 1" och 2" (anslutning R25 och R50) blir det för dåligt luftflöde?
Re: Turbokonvertera marin OM616?
Svarar på min egen fråga
Det verkar som en värmeväxlare till pool flödar ca 300-500L/minut och det lär inte räcka på långa vägar?
Iof med vatten med det kommer väl inte vara någon skillnad på flödet vatten vs luft?
Det verkar som en värmeväxlare till pool flödar ca 300-500L/minut och det lär inte räcka på långa vägar?
Iof med vatten med det kommer väl inte vara någon skillnad på flödet vatten vs luft?
Re: Turbokonvertera marin OM616?
Du får kombinera, en luft/vatten ic och en vatten/vatten kylare som tål saltvatten.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan