Turbokonvertera marin OM616?
Re: Turbokonvertera marin OM616?
Hmm... Kanske skulle funka.
Finns ingen fartvind att jobba med hela motorn är inbyggd i en låda under soffan längst bak...
Men en fet 600x300x115 IC längst bak mot akterspegeln och två 10" tryckande fläktar. (kanske överdrivet?)
Har ventilationsgaller bak i aktern idag som är 50x20cm i rostfri plåt med gälar,skicka ut luften den vägen om det skulle räcka?
Har iaf tänkt att komplettera med luftintag på sidorna som ca 30x10cm stora för bättre ventilation.
Skulle bli en rejäl motorrumsfläkt iaf
Vill inte börja såga för mycket i båten utan hålla den hyfsat original.
Finns ingen fartvind att jobba med hela motorn är inbyggd i en låda under soffan längst bak...
Men en fet 600x300x115 IC längst bak mot akterspegeln och två 10" tryckande fläktar. (kanske överdrivet?)
Har ventilationsgaller bak i aktern idag som är 50x20cm i rostfri plåt med gälar,skicka ut luften den vägen om det skulle räcka?
Har iaf tänkt att komplettera med luftintag på sidorna som ca 30x10cm stora för bättre ventilation.
Skulle bli en rejäl motorrumsfläkt iaf
Vill inte börja såga för mycket i båten utan hålla den hyfsat original.
Senast redigerad av Smuggler den tor jun 29, 2017 7:31 pm, redigerad totalt 2 gång.
Re: Turbokonvertera marin OM616?
Så långt hade jag inte tänktThe skrev:Du får kombinera, en luft/vatten ic och en vatten/vatten kylare som tål saltvatten.
Blir ju ett eget litet slutet system, man skulle då behöver en cirkulationspump expansionskärl m.m.
Finns fördelar med detta då skulle man kunna lägga kylningen av turbon på det systemet och på så sätt avlasta huvud värmeväxlaren och lämna original färskvattensystemet orört.
Kylsystemet kommer se ut så här ungefär
Då skulle extra värmeväxlaren kopplas in efter oljekylaren.
Re: Turbokonvertera marin OM616?
Funkar ju för övrigt även att köra luft/vatten ic och en vatten/luft kylare någonstans där den får plats.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Turbokonvertera marin OM616?
gör en slags laminovakylare,, men med liknande värmeväxlarerör istället:
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Turbokonvertera marin OM616?
Stående på fördäck!The skrev:... och en vatten/luft kylare någonstans där den får plats.
Re: Turbokonvertera marin OM616?
Nja... Ser bara en fördel ned det och det är att en luft/vatten kylare är mycket billigare än en vatten/vatten kylare.The skrev:Funkar ju för övrigt även att köra luft/vatten ic och en vatten/luft kylare någonstans där den får plats.
Annars är ju kalluft att kyla med en bristvara i en båt.
Re: Turbokonvertera marin OM616?
Intressant, ska vara grym kylverkan på dessa.Kadett4wd skrev:gör en slags laminovakylare,, men med liknande värmeväxlarerör istället:
Har kollat på att använda ett kylelement från värmepaketet från en Volvo 240, var största som jag kunde hitta utan att gå upp på bilkylare.
Kanske inte mer jobb att använda dessa rören istället? Och bättre kylverkan?
Finns dessa i en vanlig VVS butik?
Re: Turbokonvertera marin OM616?
Har lite funderingar ang turbo val till min motor.
Tidigare trodde jag att man var tvungen att använda en turbo med vattenmantlat avgashus men har sett att endel Volvo Penta bara har en Turbomössa istället.
Det skulle kanske funka för mig oxå?
Först så hade jag tänkt använda ett K26 agg från en Volvo Penta TMD 31A (2,4L 4-cyl IC 130hk) som är vattenmantlat, ett sånt renoverat agg kostar ca 7-8tkr.
Nu har jag kollat på KKK 14 turbo från Volvo 850/V70 TDI och Garret GT15 från SAAB 9-3 2,2TiD.
Såna turbo hittar man på skroten för 1-3tkr med 10 000 mil på mätaren.
Och använda ett sånt med en Turbomössa och kanske avgasbandage? Kanske skulle räcka?
Tror att det är bäst med en WG turbo då det verkar svårare att få VNT att funka?
En kort beskrivning av setupen:
MB 240D båtmotor 4-cyl
Vattenkyld avgaslimpa med värmaväxlare
Hyfsat fet sjövattenkyld IC
Dubbla sjövattenkylda oljekylare
Dieselmeken pump för ca 130hk
Och sen någon lämplig turbo?
Tidigare trodde jag att man var tvungen att använda en turbo med vattenmantlat avgashus men har sett att endel Volvo Penta bara har en Turbomössa istället.
Det skulle kanske funka för mig oxå?
Först så hade jag tänkt använda ett K26 agg från en Volvo Penta TMD 31A (2,4L 4-cyl IC 130hk) som är vattenmantlat, ett sånt renoverat agg kostar ca 7-8tkr.
Nu har jag kollat på KKK 14 turbo från Volvo 850/V70 TDI och Garret GT15 från SAAB 9-3 2,2TiD.
Såna turbo hittar man på skroten för 1-3tkr med 10 000 mil på mätaren.
Och använda ett sånt med en Turbomössa och kanske avgasbandage? Kanske skulle räcka?
Tror att det är bäst med en WG turbo då det verkar svårare att få VNT att funka?
En kort beskrivning av setupen:
MB 240D båtmotor 4-cyl
Vattenkyld avgaslimpa med värmaväxlare
Hyfsat fet sjövattenkyld IC
Dubbla sjövattenkylda oljekylare
Dieselmeken pump för ca 130hk
Och sen någon lämplig turbo?
Senast redigerad av Smuggler den fre sep 01, 2017 10:33 pm, redigerad totalt 3 gång.
Re: Turbokonvertera marin OM616?
Det verkar som att GT15 bara skulle räcka till 80 diesel hästar???
Sitter ju på SAAB 9-3 2,2 TiD som är på 115hk och ger 140hk med KCR box.
Tänkte att det skulle vara lagom litet för att få bra spoolup med laddtryck över planingströskeln vid 2000-3000rpm? Men kollar man på grafen nedan så blir den på tok för liten?
Sitter ju på SAAB 9-3 2,2 TiD som är på 115hk och ger 140hk med KCR box.
Tänkte att det skulle vara lagom litet för att få bra spoolup med laddtryck över planingströskeln vid 2000-3000rpm? Men kollar man på grafen nedan så blir den på tok för liten?
Re: Turbokonvertera marin OM616?
Har läst på lite mer nu och GT15 verkar finnas i tre storlekar och GT1549S som Finns på 9-3 2,2 TiD är den största och ska räcka till 200 bensin hk.
http://turbochargerspecs.blogspot.se/search/label/GT15
Kanske skulle funka iaf? Eller blir det onödigt mycket mottryck med en så liten turbo?
Vill samtidigt ha en tidig spoolup för att ha gött mos förbi planingströskeln och kraft nog så att deb orkar varva ut.
http://turbochargerspecs.blogspot.se/search/label/GT15
Kanske skulle funka iaf? Eller blir det onödigt mycket mottryck med en så liten turbo?
Vill samtidigt ha en tidig spoolup för att ha gött mos förbi planingströskeln och kraft nog så att deb orkar varva ut.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 192
- Blev medlem: ons maj 02, 2007 10:34 am
- Ort: Sandefjord,Norway
Re: Turbokonvertera marin OM616?
Min erfaring med bensinturbo på diesel er dårlig, prøvde turbo fra escort rs turbo 1.6 på en toyota 2.4, seg spool og kort register blev fasit. Få tak i en dieselturbo!
Moderne marindieselmotorer har ikke vannkjølt eksoshus, ellers klarer de ikke avgasskrav, så de siste vp motorene har bare varmeskydd i flere lag!
Og når det gjelder kjøler finnes jo de fleste turbodieselmarinemotorer med saltvannskjølt varmeveksler. Volvos 40 serie har rør i aluminium og ender i kobber... og det holder jo i 20år. Så en plateveksler må jo bli kanon om du kan få stor nok åpning til luft inn og ut??
Jeg har en kkk26 turbo du kan få billig, men den er her i notge. Begagnat, men tror den er ok, kan kolla?
Moderne marindieselmotorer har ikke vannkjølt eksoshus, ellers klarer de ikke avgasskrav, så de siste vp motorene har bare varmeskydd i flere lag!
Og når det gjelder kjøler finnes jo de fleste turbodieselmarinemotorer med saltvannskjølt varmeveksler. Volvos 40 serie har rør i aluminium og ender i kobber... og det holder jo i 20år. Så en plateveksler må jo bli kanon om du kan få stor nok åpning til luft inn og ut??
Jeg har en kkk26 turbo du kan få billig, men den er her i notge. Begagnat, men tror den er ok, kan kolla?
Daniel Krüger
Re: Turbokonvertera marin OM616?
Tack, erbjudandet om att köpa K26 turbon kan vara intressant om den är ok Skicka gärna PM.
Men skulle helst vilja ha en modernare turbo, det som är bra med K26an är att jag får bra kontroll på värmen i motorrummet.
Den turbo jag är mest intresserad av just nu är GT1549S från en SAAB 9-3 2,2 TiD på 115hk, tror att den skulle kunna räcka till 130hk med en bra spool up och sen använda Turbomössa och avgasbandage för att isolera så mycket som möjligt.
Är kanske lite trög men vet inte riktigt hur jag skulle kunna använda plattvärmeväxlaren som IC? Mauser 240 har föreslagit det tidigare oxå? Det är ju en vatten/vatten värmeväxlare?
En tanke som jag har är att använda en vattenkyld Kina IC och sen en rostfri plattvärmeväxlare med sjövatten. Blir lite kaka på kaka med då blir det glykol mellan ICn och plattvärmeväxlaren som sedan kyls med sjövatten, det blir ett eget litet kylsystem med 12v cirkulationspump expansionskärl m.m. Är det så ni menar?
Men skulle helst vilja ha en modernare turbo, det som är bra med K26an är att jag får bra kontroll på värmen i motorrummet.
Den turbo jag är mest intresserad av just nu är GT1549S från en SAAB 9-3 2,2 TiD på 115hk, tror att den skulle kunna räcka till 130hk med en bra spool up och sen använda Turbomössa och avgasbandage för att isolera så mycket som möjligt.
Är kanske lite trög men vet inte riktigt hur jag skulle kunna använda plattvärmeväxlaren som IC? Mauser 240 har föreslagit det tidigare oxå? Det är ju en vatten/vatten värmeväxlare?
En tanke som jag har är att använda en vattenkyld Kina IC och sen en rostfri plattvärmeväxlare med sjövatten. Blir lite kaka på kaka med då blir det glykol mellan ICn och plattvärmeväxlaren som sedan kyls med sjövatten, det blir ett eget litet kylsystem med 12v cirkulationspump expansionskärl m.m. Är det så ni menar?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 192
- Blev medlem: ons maj 02, 2007 10:34 am
- Ort: Sandefjord,Norway
Re: Turbokonvertera marin OM616?
Ja, en varmeveksler avsedd for vatten-vatten går jo fint å bytte ut vatten med luft på ene siden, det er jo to adskilte kretser, så det kommer jo ikke vann inn i motorn da. Problemet er jo at vann leder varme bedre enn luft, derfor har kanskje en 20kw plateveksler 1" anslutningar, mens om du skall kyla samma energi med luft må du ha t.eks 3" anslutning... ble det dumt forklart? Jeg har även en remdriven sjøvattenpump du kan få billigt om du behøver. Fra en 502bb
Om kina-icn er av sjøvannsbestandig alu, kan du skippa den ekstra platevexlaren å pumpe sjøvatten rett i ic-n. F.ex 5754.
Om kina-icn er av sjøvannsbestandig alu, kan du skippa den ekstra platevexlaren å pumpe sjøvatten rett i ic-n. F.ex 5754.
Daniel Krüger
Re: Turbokonvertera marin OM616?
Bra förklarat, tror att jag förstår
Men om jag inte fattat helt fel så behöver en 2,4L motor med 1bars överladdning ca 1 m3 luft per minut?
Kan man trycka det genom en plattvärmeväxlare? Finns iof olika storlekar på dom.
jag kollade på rostfria rör-värmeväxlare till pooler och dom klarar 15 kbm/h på sekundärsidan utan signifikant tryckfall men det blir för lite iaf.
Tack för erbjudandet om sjövattenpumpen men har en nästan ny 1" Jonsonpump om klarar 140L/minut, och blir det så att jag behöver en cirkulationspump till IC så kör jag nog med en 12V pump.
Tror tyvärr inte dom Kina IC jag kollat på är saltvatten beständiga isf så får det bli en värmeväxlare till den. Får en Värmeväxlare över som varit till backslaget hade tänkt använda den som en extra oljekylare till motoroljan men tar den kanske till IC istället om jag inte hittar någon IC som man kan köra sjövatten i direkt.
Hittade en sån här från en Peugeot 406 2,2 HDI men har fått lite olika bud om den är i rosttfritt eller Alu? Kan vara intressant
Men om jag inte fattat helt fel så behöver en 2,4L motor med 1bars överladdning ca 1 m3 luft per minut?
Kan man trycka det genom en plattvärmeväxlare? Finns iof olika storlekar på dom.
jag kollade på rostfria rör-värmeväxlare till pooler och dom klarar 15 kbm/h på sekundärsidan utan signifikant tryckfall men det blir för lite iaf.
Tack för erbjudandet om sjövattenpumpen men har en nästan ny 1" Jonsonpump om klarar 140L/minut, och blir det så att jag behöver en cirkulationspump till IC så kör jag nog med en 12V pump.
Tror tyvärr inte dom Kina IC jag kollat på är saltvatten beständiga isf så får det bli en värmeväxlare till den. Får en Värmeväxlare över som varit till backslaget hade tänkt använda den som en extra oljekylare till motoroljan men tar den kanske till IC istället om jag inte hittar någon IC som man kan köra sjövatten i direkt.
Hittade en sån här från en Peugeot 406 2,2 HDI men har fått lite olika bud om den är i rosttfritt eller Alu? Kan vara intressant