Turbokonvertera marin OM616?

En plats för olje-brännare!
Användarvisningsbild
Smuggler
För mycket laddtryck
Inlägg: 176
Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Kontakt:

Turbokonvertera marin OM616?

Inlägg av Smuggler »

Har hittat en OM616 på 84hk som är fabriks marinkonverterad med backslag m.m.
Jag skulle behöva ca 130-150hk så jag undrar hur den är att Turbokonvertera?hållbarhet m.m?
Hade tänk följande, stor vattenkyld IC, en extra värmeväxlare, vattenkyld turbo från Saab el Volvo typ TD04 sen behöver pumpen fixas/bytas?
Har är det med diesel, behöver den kompsänkas?
Skulle detta kunna ge ca 130-150 driftsäkra hästar? Om allt är ok?
Sen ska jag byta backslaget mot en adapterplatta påatt den passar mot VP 280 drevet.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5082
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Turbokonvertera marin OM616?

Inlägg av The »

Fanns som 91hk turbo, är nog inga problem alls att ta 120+hk om man bara har koll på avgastempen.

Diesel ska ha stora turbo!
Diesel behöver man inte kompsänka om man inte ska ladda sjukt mycket
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Smuggler
För mycket laddtryck
Inlägg: 176
Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Kontakt:

Re: Turbokonvertera marin OM616?

Inlägg av Smuggler »

Ok, låter lovande :)
Lite mer dumma frågor :?:

Tänke att en bensin turbo som räcker till ca 250hk skulle vara lagom till en diesel på +130hk ? Eller blir den för liten? Diesel turbos brukar sakna vattenkylning, det verkar vanligare på bensin turbos?
På en VE pump kan man byta pumpelement så den levererar mer bränsle, är det lika på en radpump?
The
Forumsberoende
Inlägg: 5082
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Turbokonvertera marin OM616?

Inlägg av The »

En sådan turbo funkar säkert bra :-)

Ja det går att byta till större element i pumpen även på en radpump.

Ta kontakt med dieselmeken (Göran Lindgren) så kan han garanterat svara på frågor och dessutom bygga en passande pump till dig.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Smuggler
För mycket laddtryck
Inlägg: 176
Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Kontakt:

Re: Turbokonvertera marin OM616?

Inlägg av Smuggler »

Motorn köpt :)

Fel av mig trodde att motorn var på 62kw = 84hk men den är på 62hk vid 4300varv.

Pratade med Göran Dieselmekan och han kunde fixa pumpen och spridarna för en överkomlig peng.
Men måste tänka om ang turbo agget, kollade på ett TD04hl16t och det var bara själva lagret som var vattenkylt :(
Kommer satsa på ett KKK k26 från en Volvo Penta TAMD 31:a istället där är hela avgashuset vattenmantlat.
Sen har jag lite funderingar kring Oljekylda kolvar? Need to have eller nice to have? För det saknas ju på OM616, tänkte ladda ca 1bar - 1,5bar vet inte vilken avgastemp jag kommer ligga på då men optimalt skulle vara ca 550gr.
Tänkte att man skulle kunna sänka tempen i förbräningsrummet med en fet vattenkyld IC?
Problemat är att IC som tål saltvatten är svin dyra och tar man och kopplar en vattenkyld Kina IC på motorns kylsystem så är det ca 90gr - 100gr och frågan är då hur effektiv IC blir om den kyls med vatten som är +90gr?
Då kom jag att tänka på om det skulle kunna funka med vatten insprutning?
Det hade jag på min SAAB 900 turbo back in the days, då kunde man "stumma" wastgaten och ställa upp täningen utan att den spikade. Den gick riktigt bra med då tidens mått mätt :)
Skulle detta funka på en diesel oxå?
Eller blir det kallare luft mer syre kraftigare förbräning = mer värme?

Konceptet kommer se ut så här:
Renoverad Dieselpump med större element och spridare av Göran Diselmeken kapacitet på pumpen ca 130-150hk och ca 250-280nm
Turbo från VP TAMD 31 KKK k26 tänkte ladda ca 1-1,5bar
Fläns mellan avgaslimpan och turbo med utag för EGT det är enda delen som inte kommer vara vattenmantlad
Någon form av kylning av insugningsluften, vattenkyld IC sjövatten eller från kylsystemet? Eller vatten insprutning?
Adapterplatta mellan motor och drev från SMT
21" fyrbladig propeller från Solas det var största som jag kunde hitta till 280 drevet :)

En tanke som jag oxå haft är om det skulle vara någon fördel med en kompressor i stället för en turbo?
Hade isf tänkt mig en Eaton M62 eller M90 eller är det bättre att satsa på en turbo iaf?
The
Forumsberoende
Inlägg: 5082
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Turbokonvertera marin OM616?

Inlägg av The »

Vatten + metanol, 50/50 blandning fungerar som kylning/effekthöjning på diesel.
Dock tror jag mer på någon ic lösning. Dock inte via motorkylsystemet, då kommer du bara att värma luften för det mesta..
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
The
Forumsberoende
Inlägg: 5082
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Turbokonvertera marin OM616?

Inlägg av The »

Sen bör du nog sikta på max 75-80 grader driftstemp.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Smuggler
För mycket laddtryck
Inlägg: 176
Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Kontakt:

Re: Turbokonvertera marin OM616?

Inlägg av Smuggler »

Ska se om jag kan hitta någon IC som klarar saltvatten för vettiga pengar, annars kanske det går att tillverka en? Kylpaketet är väl i koppar och sen en rostfri låda utanpå? Kan nog med sjövatten som är ca 14-18gr ge nen bra effekt.

Är lite nyfiken på Vatteninsprutning vet att dom kör det på traktorpulling motorer med grymt resultat.
Minns att jag blandade vattnet med T-röd när jag körde Vatteninsprutning till SAABen, kommer dock inte ihåg i vilka proportioner. Vet häller inte om det var för bättre effekt eller för att det inte skulle frysa...

Tänkte att skulle försöka få så låg drifttemp som möjligt? Den svalaste termostaten jag hittade var 71gr
The
Forumsberoende
Inlägg: 5082
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Turbokonvertera marin OM616?

Inlägg av The »

Etanol är väl dock inte jättebra i kombination med diesel
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Smuggler
För mycket laddtryck
Inlägg: 176
Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Kontakt:

Re: Turbokonvertera marin OM616?

Inlägg av Smuggler »

Nä... Men fick en Flashback att jag blandade i T-röd.... Finns färdiga dunkar att köpa med färdigblandad Metanol/vatten såg jag.
Surfade runt lite på Vatteninsprutning och såg att det var ganska dyrt :( 10-15k
The
Forumsberoende
Inlägg: 5082
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Turbokonvertera marin OM616?

Inlägg av The »

Vatteninsprut är väl inte direkt raketforskning att bygga själv. :-)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Smuggler
För mycket laddtryck
Inlägg: 176
Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Kontakt:

Re: Turbokonvertera marin OM616?

Inlägg av Smuggler »

Nä... vatteninsprutningen får knåpa ihop själv isf. 10-15k är helt orimligt, detta kommer vara ett low budget projekt :)

Har massa funderingar hur jag ska bygga.

Turbo vs Kompressor?
Intercooler vs Vatteninsprutning?

Tänker att Turbo + Sjövattenkyld IC är det mest vedertagna sättet att göra detta på och den dagen man vill sälja båten så kanske den är mer lättsåld än om man har en kompressor med vatteninsprutning....
The
Forumsberoende
Inlägg: 5082
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Turbokonvertera marin OM616?

Inlägg av The »

Prismässigt är det väl svårt att slå en turbo, bör väl vara enklare rent installstionsmässigt också, dvs man slipper hålla på med remskivor osv.

Hur gör du med motorkylningen? Slutet system med radiator?
Är väl like bök med avgaslimpa och turbo I kombination?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Smuggler
För mycket laddtryck
Inlägg: 176
Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Kontakt:

Re: Turbokonvertera marin OM616?

Inlägg av Smuggler »

Nja... En renoverad turbo med vattenmantlat avgashus kostar väl ca 5-6tkr och det går väl att hitta en beggad Eaton M90 för oxå. Då är turbon iof renoverad och skicket på kompressorn osäkert, så fördel turbon.
Till turbon så behöver det tillverkas en fläns med utag för EGTn mellan den vattenkylda avgaslimpa och turbon, det är enda stället som inte kommer vara vattenmantlat. Sen lite insugningsrör från turbon till insug också ett avgasknä med sjövatten efter turbon måste tillverkas oxå. Sen så ska man dra vatten och olja till kylningen av turbohuset, så lite pyssel blir det, har säkert glömt några saker. Sen ska ju ICn dit oxå och vatten till den...

Till kompressorn så behövs det tillverkas fästen med spännare för remmen, remskivor av rätt storlek ska passas in mot övriga skivor. Rördragning mot insug och IC, sen måste man ha någon bypass ventil till kompressorn. Vet inte exakt hur det fungerar? Svårare att justera laddtryck, byta remskivor och kanske rem för att juster laddtrycket... Men avgassidan kan vara orörd med vattenkylningen och allt.
En dieselmotor med kompressor kommer gå svalare än dito med turbo?

Det finns ett komplett slutet kylsystem med sjövattenkyld oljekylaren samt sjövattenkyld värmeväxlare som är ihop byggd med avgaslimpan. Det sitter en riktigt fet impellerpump på oxå som pumpar 140L sjövatten i minuten genom oljekylaren och värmeväxlaren :lol:
Skulle inte det räcka så har jag en extra värmeväxlare från en B20 som jag kan koppla in oxå. Kan tänka att värmen kommer vara största problemet?
Fränt med kompressor men jobbigt i längden med det vinande ljudet?

Det finns mer kunskap om turboladdade dieselmotorer än om kompressormatade dito.
Användarvisningsbild
Smuggler
För mycket laddtryck
Inlägg: 176
Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Kontakt:

Re: Turbokonvertera marin OM616?

Inlägg av Smuggler »

Har inte hittat någon vattenkyldintercooler som man kan kyla med saltvatten.
Om man skulle bygga en själv vad skulle komma vara lämpligt kylelement att använda?
Är ett element från ett värmepaket för litet?
Skriv svar