Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån jul 16, 2018 5:39 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 49 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor jun 29, 2017 9:34 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Inlägg: 568
Ort: Lindome
Varför inte en vanlig luft/luft och en elfläkt?

_________________
Peter Olson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jun 29, 2017 3:39 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Inlägg: 155
Hmm... Kanske skulle funka.

Finns ingen fartvind att jobba med hela motorn är inbyggd i en låda under soffan längst bak...

Men en fet 600x300x115 IC längst bak mot akterspegeln och två 10" tryckande fläktar. (kanske överdrivet?)
Har ventilationsgaller bak i aktern idag som är 50x20cm i rostfri plåt med gälar,skicka ut luften den vägen om det skulle räcka?

Har iaf tänkt att komplettera med luftintag på sidorna som ca 30x10cm stora för bättre ventilation.
Skulle bli en rejäl motorrumsfläkt iaf :shock:

Vill inte börja såga för mycket i båten utan hålla den hyfsat original.

_________________
Mvh
//C

https://dieselsnigeln.blogspot.se


Senast redigerad av Smuggler tor jun 29, 2017 7:31 pm, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jun 29, 2017 4:01 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Inlägg: 155
The skrev:
Du får kombinera, en luft/vatten ic och en vatten/vatten kylare som tål saltvatten.


Så långt hade jag inte tänkt :doh:
Blir ju ett eget litet slutet system, man skulle då behöver en cirkulationspump expansionskärl m.m.
Finns fördelar med detta då skulle man kunna lägga kylningen av turbon på det systemet och på så sätt avlasta huvud värmeväxlaren och lämna original färskvattensystemet orört.

Kylsystemet kommer se ut så här ungefär
Bild

Då skulle extra värmeväxlaren kopplas in efter oljekylaren.

_________________
Mvh
//C

https://dieselsnigeln.blogspot.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jun 30, 2017 8:30 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4662
Ort: Boden
Funkar ju för övrigt även att köra luft/vatten ic och en vatten/luft kylare någonstans där den får plats.

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jun 30, 2017 9:53 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9062
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
gör en slags laminovakylare,, men med liknande värmeväxlarerör istället:

Bild

Bild

Bild

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jun 30, 2017 5:20 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Inlägg: 1413
Ort: Vällingby
The skrev:
... och en vatten/luft kylare någonstans där den får plats.

Stående på fördäck! :hihi:

_________________
Bild Bild

Tappa inte sugen,
världen är full av tappade sugar.
_________________
Magnus H


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jun 30, 2017 10:45 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Inlägg: 155
The skrev:
Funkar ju för övrigt även att köra luft/vatten ic och en vatten/luft kylare någonstans där den får plats.

Nja... Ser bara en fördel ned det och det är att en luft/vatten kylare är mycket billigare än en vatten/vatten kylare.
Annars är ju kalluft att kyla med en bristvara i en båt.

_________________
Mvh
//C

https://dieselsnigeln.blogspot.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jun 30, 2017 10:50 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Inlägg: 155
Kadett4wd skrev:
gör en slags laminovakylare,, men med liknande värmeväxlarerör istället:

Bild

Bild

Bild


Intressant, ska vara grym kylverkan på dessa.

Har kollat på att använda ett kylelement från värmepaketet från en Volvo 240, var största som jag kunde hitta utan att gå upp på bilkylare.

Kanske inte mer jobb att använda dessa rören istället? Och bättre kylverkan?
Finns dessa i en vanlig VVS butik?

_________________
Mvh
//C

https://dieselsnigeln.blogspot.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor aug 31, 2017 9:46 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Inlägg: 155
Har lite funderingar ang turbo val till min motor.
Tidigare trodde jag att man var tvungen att använda en turbo med vattenmantlat avgashus men har sett att endel Volvo Penta bara har en Turbomössa istället.
Det skulle kanske funka för mig oxå?
Först så hade jag tänkt använda ett K26 agg från en Volvo Penta TMD 31A (2,4L 4-cyl IC 130hk) som är vattenmantlat, ett sånt renoverat agg kostar ca 7-8tkr.
Nu har jag kollat på KKK 14 turbo från Volvo 850/V70 TDI och Garret GT15 från SAAB 9-3 2,2TiD.
Såna turbo hittar man på skroten för 1-3tkr med 10 000 mil på mätaren.
Och använda ett sånt med en Turbomössa och kanske avgasbandage? Kanske skulle räcka?
Tror att det är bäst med en WG turbo då det verkar svårare att få VNT att funka?

En kort beskrivning av setupen:
MB 240D båtmotor 4-cyl
Vattenkyld avgaslimpa med värmaväxlare
Hyfsat fet sjövattenkyld IC
Dubbla sjövattenkylda oljekylare
Dieselmeken pump för ca 130hk
Och sen någon lämplig turbo?

_________________
Mvh
//C

https://dieselsnigeln.blogspot.se


Senast redigerad av Smuggler fre sep 01, 2017 10:33 pm, redigerad totalt 3 gånger.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre sep 01, 2017 12:32 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Inlägg: 155
Det verkar som att GT15 bara skulle räcka till 80 diesel hästar???
Sitter ju på SAAB 9-3 2,2 TiD som är på 115hk och ger 140hk med KCR box.
Tänkte att det skulle vara lagom litet för att få bra spoolup med laddtryck över planingströskeln vid 2000-3000rpm? Men kollar man på grafen nedan så blir den på tok för liten?
Bild

_________________
Mvh
//C

https://dieselsnigeln.blogspot.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör sep 02, 2017 4:41 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Inlägg: 155
Har läst på lite mer nu och GT15 verkar finnas i tre storlekar och GT1549S som Finns på 9-3 2,2 TiD är den största och ska räcka till 200 bensin hk.
http://turbochargerspecs.blogspot.se/search/label/GT15
Kanske skulle funka iaf? Eller blir det onödigt mycket mottryck med en så liten turbo?
Vill samtidigt ha en tidig spoolup för att ha gött mos förbi planingströskeln och kraft nog så att deb orkar varva ut.

_________________
Mvh
//C

https://dieselsnigeln.blogspot.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön sep 03, 2017 4:50 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons maj 02, 2007 10:34 am
Inlägg: 189
Ort: Sandefjord,Norway
Min erfaring med bensinturbo på diesel er dårlig, prøvde turbo fra escort rs turbo 1.6 på en toyota 2.4, seg spool og kort register blev fasit. Få tak i en dieselturbo!
Moderne marindieselmotorer har ikke vannkjølt eksoshus, ellers klarer de ikke avgasskrav, så de siste vp motorene har bare varmeskydd i flere lag!

Og når det gjelder kjøler finnes jo de fleste turbodieselmarinemotorer med saltvannskjølt varmeveksler. Volvos 40 serie har rør i aluminium og ender i kobber... og det holder jo i 20år. Så en plateveksler må jo bli kanon om du kan få stor nok åpning til luft inn og ut??

Jeg har en kkk26 turbo du kan få billig, men den er her i notge. Begagnat, men tror den er ok, kan kolla?

_________________
Daniel Krüger


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön sep 03, 2017 9:00 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Inlägg: 155
Tack, erbjudandet om att köpa K26 turbon kan vara intressant om den är ok :) Skicka gärna PM.
Men skulle helst vilja ha en modernare turbo, det som är bra med K26an är att jag får bra kontroll på värmen i motorrummet.

Den turbo jag är mest intresserad av just nu är GT1549S från en SAAB 9-3 2,2 TiD på 115hk, tror att den skulle kunna räcka till 130hk med en bra spool up och sen använda Turbomössa och avgasbandage för att isolera så mycket som möjligt.

Är kanske lite trög men vet inte riktigt hur jag skulle kunna använda plattvärmeväxlaren som IC? Mauser 240 har föreslagit det tidigare oxå? Det är ju en vatten/vatten värmeväxlare?

En tanke som jag har är att använda en vattenkyld Kina IC och sen en rostfri plattvärmeväxlare med sjövatten. Blir lite kaka på kaka med då blir det glykol mellan ICn och plattvärmeväxlaren som sedan kyls med sjövatten, det blir ett eget litet kylsystem med 12v cirkulationspump expansionskärl m.m. Är det så ni menar?

_________________
Mvh
//C

https://dieselsnigeln.blogspot.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis sep 05, 2017 9:13 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons maj 02, 2007 10:34 am
Inlägg: 189
Ort: Sandefjord,Norway
Ja, en varmeveksler avsedd for vatten-vatten går jo fint å bytte ut vatten med luft på ene siden, det er jo to adskilte kretser, så det kommer jo ikke vann inn i motorn da. Problemet er jo at vann leder varme bedre enn luft, derfor har kanskje en 20kw plateveksler 1" anslutningar, mens om du skall kyla samma energi med luft må du ha t.eks 3" anslutning... ble det dumt forklart? Jeg har även en remdriven sjøvattenpump du kan få billigt om du behøver. Fra en 502bb

Om kina-icn er av sjøvannsbestandig alu, kan du skippa den ekstra platevexlaren å pumpe sjøvatten rett i ic-n. F.ex 5754.

_________________
Daniel Krüger


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis sep 05, 2017 10:33 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Inlägg: 155
Bra förklarat, tror att jag förstår :-)

Men om jag inte fattat helt fel så behöver en 2,4L motor med 1bars överladdning ca 1 m3 luft per minut?
Kan man trycka det genom en plattvärmeväxlare? Finns iof olika storlekar på dom.
jag kollade på rostfria rör-värmeväxlare till pooler och dom klarar 15 kbm/h på sekundärsidan utan signifikant tryckfall men det blir för lite iaf.
Tack för erbjudandet om sjövattenpumpen men har en nästan ny 1" Jonsonpump om klarar 140L/minut, och blir det så att jag behöver en cirkulationspump till IC så kör jag nog med en 12V pump.

Tror tyvärr inte dom Kina IC jag kollat på är saltvatten beständiga isf så får det bli en värmeväxlare till den. Får en Värmeväxlare över som varit till backslaget hade tänkt använda den som en extra oljekylare till motoroljan men tar den kanske till IC istället om jag inte hittar någon IC som man kan köra sjövatten i direkt.
Hittade en sån här från en Peugeot 406 2,2 HDI men har fått lite olika bud om den är i rosttfritt eller Alu? Kan vara intressant
Bild

_________________
Mvh
//C

https://dieselsnigeln.blogspot.se


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 49 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010