Sida 4 av 4

Re: Turbokonvertera marin OM616?

Postat: tis sep 05, 2017 3:45 pm
av mauser240
Jag menade att man skulle köra luft på ena sidan i plattvärmeväxlaren och sjövatten på andra sidan. Hur det fungerar i praktiken vet jag ej men tanken var att plattvärmeväxlare är billiga(re) så man har råd med en större. (På min BMW D636 ser intercoolern ut som vilken rörvärmeväxlare som helst för marint bruk med något tiotal små rör i som sjövattnet går igenom.)

1 kubik luft per minut? Det drar den väl i sig på tomgång?

Re: Turbokonvertera marin OM616?

Postat: tis sep 05, 2017 7:43 pm
av The
1,2 liter luft per motorvarv med en bar övertryck så 2,4liter per motorvarv.
Så 2,4 * varvtal - > liter per minut
Vid 4k varv så bör det bli 9,6m³ per minut.

Re: Turbokonvertera marin OM616?

Postat: ons sep 06, 2017 8:58 am
av Smuggler
Fel av mig ;-S Blev för många nollor att hålla reda på :)
Tack för rättningen.

Re: Turbokonvertera marin OM616?

Postat: ons sep 06, 2017 9:08 am
av Smuggler
mauser240 skrev:Jag menade att man skulle köra luft på ena sidan i plattvärmeväxlaren och sjövatten på andra sidan. Hur det fungerar i praktiken vet jag ej men tanken var att plattvärmeväxlare är billiga(re) så man har råd med en större. (På min BMW D636 ser intercoolern ut som vilken rörvärmeväxlare som helst för marint bruk med något tiotal små rör i som sjövattnet går igenom.)

1 kubik luft per minut? Det drar den väl i sig på tomgång?
Tack för förklaringen, får kolla om jag hittar någon som kan passa.
En rörvärmeväxlare skulle vara kanon, kollar man på en från en pool så flödar dom 500L/min vatten.

Nu kommer en riktigt dum fråga, flödar luft lättare än vatten eller är en liter en liter oavsett vätska eller gas?
Känner att det är som att fråga vad som är tyngst ett kilo bomull eller ett kilo bly......