Tjenare, här kommer ytterliggare lite frågor om just om606.
Recept som jag har.
Om606 sug, compound turbo hx30 och hx52.
6vxl Gs6-53dz omsvetsat för merca.
Dieselmeken 8mm 220cc
Har lite frågor nämligen.
1. Passar smidda turbo stakar i ett sug block?
2. Hur pass långt hänger 606 turbo kolvarna med innan de behövs smidda?
3. Vad kör alla med för packning med tanke att de blir lite laddtryck?
4. Tips på vilka stakar jag bör köpa, kollat runt och de är en jäkla skillnad på priser på smidda. Inte så många återförsäljare..
Mvh Max
Recept på om606
Recept på om606
Max Lindgren
Re: Recept på om606
Bra tråd. Följer
(samma grejer i 606 & 605 o skall bygga på om605td-block själv och har en extra om605-sugis liggande)
(samma grejer i 606 & 605 o skall bygga på om605td-block själv och har en extra om605-sugis liggande)
_________________________________________
Green Grizzly - Black Smoke Sleeper @ Facebook
http://grizzlyn.allvarlig.nu/
Green Grizzly - Black Smoke Sleeper @ Facebook
http://grizzlyn.allvarlig.nu/
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 1
- Blev medlem: mån maj 29, 2017 3:18 pm
Re: Recept på om606
tänkte försöka få igång tråden lite så det blir diskussion här
har själv en original om606 turbo som ska ner i en 740 så småningom.
1: Vad jag har lyckats läst mig till så är turbomotorn kompsänkt? alltså så borde ju turbostakar "passa i blocket", men kolvtappen är även grövre på turbokolven så isf läre man köra med såna kolvar oxå.
2: Turbokolvarna hänger med en bra bit, har aldrig hört nått om att man brukar byta kolvarna. Finns det ens smidda kolvar till om606?? Jag har inte ens lyckats hitta några vettiga överdimensionskolvar. Har för mig att man kan köpa nya kolvar hos merca men de kostade typ 24K.
3: inte så mycket erfarenhet men de flesta kör på original.
4: Jag har bara hittat 1 företag som inte är specialbeställning, man ska kolla efter stakar med mycket gods upptill för att kolvarna är så tunga.
har själv en original om606 turbo som ska ner i en 740 så småningom.
1: Vad jag har lyckats läst mig till så är turbomotorn kompsänkt? alltså så borde ju turbostakar "passa i blocket", men kolvtappen är även grövre på turbokolven så isf läre man köra med såna kolvar oxå.
2: Turbokolvarna hänger med en bra bit, har aldrig hört nått om att man brukar byta kolvarna. Finns det ens smidda kolvar till om606?? Jag har inte ens lyckats hitta några vettiga överdimensionskolvar. Har för mig att man kan köpa nya kolvar hos merca men de kostade typ 24K.
3: inte så mycket erfarenhet men de flesta kör på original.
4: Jag har bara hittat 1 företag som inte är specialbeställning, man ska kolla efter stakar med mycket gods upptill för att kolvarna är så tunga.
Re: Recept på om606
Om du ska köpa pumpen från Dieselmeken så kolla med honom vad han har för förslag.
Vet inte vilket effektmål du har men här är iaf en som levererar 495hk och 795Nm
https://www.youtube.com/watch?v=cS60QRf8X_s
Vet inte vilket effektmål du har men här är iaf en som levererar 495hk och 795Nm
https://www.youtube.com/watch?v=cS60QRf8X_s
Re: Recept på om606
körde en mynä 8mm hos mig igår i min rototest
554whp och 680nm
singel hx52 så var lite segspoolad
554whp och 680nm
singel hx52 så var lite segspoolad
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar