Val av turbo WG 2,4L förkammardiesel?

En plats för olje-brännare!
Användarvisningsbild
Smuggler
För mycket laddtryck
Inlägg: 176
Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Kontakt:

Val av turbo WG 2,4L förkammardiesel?

Inlägg av Smuggler »

Skulle behöva hjälp med val av turbo till mitt båtmotor projekt, finns det någon som kan räkna på storlek på turbon så skulle jag vara jätte tacksam. Eller komma med förslag på lämplig turbo.
Då detta är ett låg budget projekt skulle jag gärna hitta en beggad turbo från en relativt vanlig bil.

Lite info om vad jag skulle vilja uppnå.
Kommer att ha den i en 20ft DC som väger ca 1,3 ton, siktar på ca 130hk vid ca 4400varv/min som ger en toppfart på ca 30knop med en 20” propeller.
Marschfart kommer uppskattningsvis att ligga på ca 3000-3600varv och ge en fart på ca 20-25knop.
Planingströskeln finns mellan ca2000-3000 varv där skulle det vara önskvärt med att få bra kraft upp i planing även med full last.

Lite kort om motor:
MB 240D båtmotor 4-cyl OM616.918
Vattenkyld avgaslimpa med värmeväxlare
Hyfsat fet vatten/sjövattenkyld IC
Dubbla sjövattenkylda oljekylare
Dieselmeken pump för ca 130hk samt renoverade spridare
Original effekt 72hk vid 4400/rpm
137Nm vid 2400/rpm
Komp: 21:1

Tror att en WG turbo är att föredra då det är svårare att lösa styrningen av VNT?
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Re: Val av turbo WG 2,4L förkammardiesel?

Inlägg av Enok »

Turbo från en Volvo (VW) 2.5 tdi 140hk borde väl funka.
Peter Olson
Användarvisningsbild
Smuggler
För mycket laddtryck
Inlägg: 176
Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Kontakt:

Re: Val av turbo WG 2,4L förkammardiesel?

Inlägg av Smuggler »

Tack för tipset :)
Kollade på den och det verkar sitta ett K14 agg på dom.
WG klockan ser lite annorlunda ut verkar vara magnetstyrd? Men det kanske inte har någon betydelse?
Användarvisningsbild
Smuggler
För mycket laddtryck
Inlägg: 176
Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Kontakt:

Re: Val av turbo WG 2,4L förkammardiesel?

Inlägg av Smuggler »

Har letat runt lite och hittat två intressanta turbos som har gått ca 10.000mil
Ett KKK K14-2 från en 140hk VOLVO 850 TDI -95 samt ett Garrett GT1549S från en 115hk SAAB 9-3 2.2 TID -99
K14-2 turbo kommer att räcka till storleks mässigt men tänkte att Gt15 turbon är lite modernare och har en bättre spool up?
Men frågan är om GT1549 blir för litet och man ska sejfa med en K14 turbo?
Blir det onödigt mycket mottryck med GT15 turbon?
Det sitter ju ett vatten mantlat grenrör som kyler ner avgaserna innan turbon vet inte om det påverkar valet av storlek på turbon?
Fördel med en mindre turbo om det är mindre energi i kallare avgaser?
Det blev en hel del funderingar :roll:



Kompressor map på GT1548 fattade det som att det är storleksmässigt som GT1549
Bearing: Journal
Cooling: Oil & Water
Compressor
Inducer: 37.2 mm
Exducer: 48.0 mm
Trim: 60
A/R 0.48

Turbine
Wheel: 41.2 mm
Trim: 72
A/R: 0.35
Wastegated
Bild

Kompressor map på K14
Bild
Användarvisningsbild
Smuggler
För mycket laddtryck
Inlägg: 176
Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Kontakt:

Re: Val av turbo WG 2,4L förkammardiesel?

Inlägg av Smuggler »

Har lyckats tyda compressor mapen och kommit fram till att GT1549 är förliten iaf.
Kommer choka över 4000rpm.
Compressor mapen till K14 turbon har jag inte lyckats förstå mig på än....
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Val av turbo WG 2,4L förkammardiesel?

Inlägg av mauser240 »

Det där om kallare avgaser p.g.a. vattenmantlat läste jag om nyligen nånstans (minns ej var) och resultatet var att avgaserna inte tappar nämnvärt med energi / volym.

Angående val av turbo så är jag tyvärr ingen guru men jag hade en Pajero en gång. 2,5 liter TDIC, 100 hk. Efter att jag mixtrat lite med soppa och ladd så slirade kopplingen på 4an och 5an trots att den var fräsch och i ordning. Bra spool tyckte jag med. Och turbon höll tills jag sålde bilen i alla fall. En dag kopplade jag in en laddtrycksmätare. 1,7 visade den ;) TD04 var det i den.
//MartinL
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Val av turbo WG 2,4L förkammardiesel?

Inlägg av Pacman »

Sitter TD04-10T med 4ans avgashus på Mitsu-dieslarna. Små moderna aggregat.

K14 är ett wg-aggregat med en utanpåliggande wastegate, därav det annorlunda utseendet.
Jag har moddat ett sådant och satt på K24 impeller, backplate och kompressorhus ifrån en Audi S2 med bra resultat. Då har man luft så det räcker till de flesta dieslar.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Smuggler
För mycket laddtryck
Inlägg: 176
Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Kontakt:

Re: Val av turbo WG 2,4L förkammardiesel?

Inlägg av Smuggler »

mauser240 skrev:Det där om kallare avgaser p.g.a. vattenmantlat läste jag om nyligen nånstans (minns ej var) och resultatet var att avgaserna inte tappar nämnvärt med energi / volym.
.

Det där lät intressant :)
Kommer du på vart du läste det så skicka gärna en länk.
Användarvisningsbild
Smuggler
För mycket laddtryck
Inlägg: 176
Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Kontakt:

Re: Val av turbo WG 2,4L förkammardiesel?

Inlägg av Smuggler »

Tack för tipsen ang turbo.

Hittade ingen TD04 med låga mil till bra pris, hittade några K14 med 10`mil inte allt för dyrt.

Den enda WG turbon som jag hittade med låga mil och till bra peng var en IHI RHF5 turbo
Bild
Bild

Fick ett bra förslag av TurboTech:

"Vi kan tillverka en turbo som vi dimensionerar för dina behov. Det blir en Garrett-turbo ur GT-serien med kapacitet för ditt effektmål och med fokus på en bra funktion i de varvtalsområden du efterfrågar.
Vi kan göra den med en variabel turbindel (VNT) med tryckreglering som inte kräver någon elektronik. Priset landar då på 6900 kr inklusive moms. Turbon levereras då med flänsar passande turbon för svetsning av grenrör och avgasrör samt oljeanslutningar."

Tyckte det lät intressant, kommer nog köra på det.
Tror att det är viktigt med bra ladd från låga varv för dels kraft men också för att det inte ska rycka svart innan turbon börjar ladda.
Användarvisningsbild
Smuggler
För mycket laddtryck
Inlägg: 176
Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Kontakt:

Re: Val av turbo WG 2,4L förkammardiesel?

Inlägg av Smuggler »

Det blev en Mitsu TD04L-14t med 6:ans avgashus från en Volvo S40 T4:a
Har uppdaterat effektmålet lite till ca 150hk så den borde räcka och ändå ge bra ladd kring planingströskeln vid ca 2000 rpm.
Har oxå fått tag på en riktig marin intercooler från Bowman som räcker till 190kw så det borde ge kall insugningsluft.

Tack för inputen :)
Skriv svar