Rwd diesel

En plats för olje-brännare!
Jimmie-E
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: tis feb 21, 2017 3:36 pm

Rwd diesel

Inlägg av Jimmie-E »

Jag har skaffat en Granada coupe som är reggad med en granada/Peugeot 505 motor.. Naturlig andning, och sjukt slö. Inte en passande motor i en sportig cupekaross--

Vad borde jag satsa på? Mercedes turbodieslar går ju tydligen få sjukt bra löd i, volvos femmor låter ju gott, och har rätt kul effekt när de är påställda, men känns lite bökigt att få tag i delar för att rwd konvertera.. Går bmw,s nyare dieslar att få igång ens utan en massa elkunskap? (det fanns en annons ute nyss med en 530 som var upprostad)


Förslag?
The
Forumsberoende
Inlägg: 5082
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Rwd diesel

Inlägg av The »

En mb 300d 24v (om606) med turbo så kan du ta 400+hk med ok hållbarhet ;-)

BMW n47 med större turbo och utan dpf borde inte vara några större problem att få ur ca 300hk ur, men då får man nog lite spännande eljobb på halsen..
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Rwd diesel

Inlägg av mauser240 »

Kollade en del på BMWs M57 tidigare och det går att programmera bort all onödig el för några lakan. De nyare på 3 liter har närmare 300 hk original och potential finns. Och så brummar de rätt gött ;)

Automatlådan är skräp, åtminstone på de äldre. Den manuella lär hålla det mesta.
//MartinL
The
Forumsberoende
Inlägg: 5082
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Rwd diesel

Inlägg av The »

Borde väl gå på M67 oxå
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Jimmie-E
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: tis feb 21, 2017 3:36 pm

Re: Rwd diesel

Inlägg av Jimmie-E »

mauser240 skrev:Kollade en del på BMWs M57 tidigare och det går att programmera bort all onödig el för några lakan. De nyare på 3 liter har närmare 300 hk original och potential finns. Och så brummar de rätt gött ;)

Automatlådan är skräp, åtminstone på de äldre. Den manuella lär hålla det mesta.
Programmera bort? Vem, var och hur styr man upp sånt?
Jag har hittills alltid hållt mig ifrån sådant jag inte förstår, men det vore ju kul att utveckla sig lite nu när jag är gammal och har tid.
Användarvisningsbild
Smuggler
För mycket laddtryck
Inlägg: 176
Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Kontakt:

Re: Rwd diesel

Inlägg av Smuggler »

Finns lite stand alone ECUer här http://www.fekzen.se/StandAlone/
Vet inte mer än det som står på sidan men verkar intressant :)
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Rwd diesel

Inlägg av mauser240 »

Jimmie-E skrev:Programmera bort? Vem, var och hur styr man upp sånt?
Jag har hittills alltid hållt mig ifrån sådant jag inte förstår, men det vore ju kul att utveckla sig lite nu när jag är gammal och har tid.
Kolla Smugglers inlägg eller t.ex. Rallyraids kabelhärva.

Om jag minns rätt så behöver inte M57an så mycket information från övriga bilen men arbete ligger i att rensa upp kablaget. Rallyraid har en färdig härva med bara det nödvändiga, var du kopplar in motor, ECU, EWS (immo.), antenn (där tejpar du fast nyckeln :)), gaspedel, plus och minus typ. Finns också lösningar som inte behöver originalnyckeln men mitt minne tryter...

Ett annat alternativ är att köra eftermarknadsECU, precis som t.ex. VEMS på en bensinare. Detta är dock ganska kostsamt innan det är inhandlat, installerat, mappat och klart.
//MartinL
Användarvisningsbild
Smuggler
För mycket laddtryck
Inlägg: 176
Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Kontakt:

Re: Rwd diesel

Inlägg av Smuggler »

Funderat lite på om en sån här ECU skulle funka om du vill köra en Volvo D5a stand alone?
https://www.blocket.se/stockholm/Volvo_ ... ?ca=10&w=3

Vet att det är någon/några här på forumet som stoppat i Volvo Penta D3 (Penta D3 i stort sett samma som Volvo D5) dieslar i 242or
Jimmie-E
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: tis feb 21, 2017 3:36 pm

Re: Rwd diesel

Inlägg av Jimmie-E »

Bild


Stuket känns ju helrätt, men den både låter illa, och är fruktansvärt slö. Motorbytet får bli upp-prioriterat.

Det lutar mer och mer åt en volvofemma, är det någon som har tips på adapters, how-to,s och erfarenheter?
Användarvisningsbild
Smuggler
För mycket laddtryck
Inlägg: 176
Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Kontakt:

Re: Rwd diesel

Inlägg av Smuggler »

Du har PM, hoppas att det kan vara till någon hjälp.
Skriv svar