Sida 1 av 1

Rwd diesel

Postat: tis okt 17, 2017 5:12 pm
av Jimmie-E
Jag har skaffat en Granada coupe som är reggad med en granada/Peugeot 505 motor.. Naturlig andning, och sjukt slö. Inte en passande motor i en sportig cupekaross--

Vad borde jag satsa på? Mercedes turbodieslar går ju tydligen få sjukt bra löd i, volvos femmor låter ju gott, och har rätt kul effekt när de är påställda, men känns lite bökigt att få tag i delar för att rwd konvertera.. Går bmw,s nyare dieslar att få igång ens utan en massa elkunskap? (det fanns en annons ute nyss med en 530 som var upprostad)


Förslag?

Re: Rwd diesel

Postat: tis okt 17, 2017 6:44 pm
av The
En mb 300d 24v (om606) med turbo så kan du ta 400+hk med ok hållbarhet ;-)

BMW n47 med större turbo och utan dpf borde inte vara några större problem att få ur ca 300hk ur, men då får man nog lite spännande eljobb på halsen..

Re: Rwd diesel

Postat: tis okt 17, 2017 8:04 pm
av mauser240
Kollade en del på BMWs M57 tidigare och det går att programmera bort all onödig el för några lakan. De nyare på 3 liter har närmare 300 hk original och potential finns. Och så brummar de rätt gött ;)

Automatlådan är skräp, åtminstone på de äldre. Den manuella lär hålla det mesta.

Re: Rwd diesel

Postat: tis okt 17, 2017 8:33 pm
av The
Borde väl gå på M67 oxå

Re: Rwd diesel

Postat: tis okt 17, 2017 9:24 pm
av Jimmie-E
mauser240 skrev:Kollade en del på BMWs M57 tidigare och det går att programmera bort all onödig el för några lakan. De nyare på 3 liter har närmare 300 hk original och potential finns. Och så brummar de rätt gött ;)

Automatlådan är skräp, åtminstone på de äldre. Den manuella lär hålla det mesta.
Programmera bort? Vem, var och hur styr man upp sånt?
Jag har hittills alltid hållt mig ifrån sådant jag inte förstår, men det vore ju kul att utveckla sig lite nu när jag är gammal och har tid.

Re: Rwd diesel

Postat: tis okt 17, 2017 9:53 pm
av Smuggler
Finns lite stand alone ECUer här http://www.fekzen.se/StandAlone/
Vet inte mer än det som står på sidan men verkar intressant :)

Re: Rwd diesel

Postat: ons okt 18, 2017 6:17 am
av mauser240
Jimmie-E skrev:Programmera bort? Vem, var och hur styr man upp sånt?
Jag har hittills alltid hållt mig ifrån sådant jag inte förstår, men det vore ju kul att utveckla sig lite nu när jag är gammal och har tid.
Kolla Smugglers inlägg eller t.ex. Rallyraids kabelhärva.

Om jag minns rätt så behöver inte M57an så mycket information från övriga bilen men arbete ligger i att rensa upp kablaget. Rallyraid har en färdig härva med bara det nödvändiga, var du kopplar in motor, ECU, EWS (immo.), antenn (där tejpar du fast nyckeln :)), gaspedel, plus och minus typ. Finns också lösningar som inte behöver originalnyckeln men mitt minne tryter...

Ett annat alternativ är att köra eftermarknadsECU, precis som t.ex. VEMS på en bensinare. Detta är dock ganska kostsamt innan det är inhandlat, installerat, mappat och klart.

Re: Rwd diesel

Postat: ons okt 18, 2017 8:33 pm
av Smuggler
Funderat lite på om en sån här ECU skulle funka om du vill köra en Volvo D5a stand alone?
https://www.blocket.se/stockholm/Volvo_ ... ?ca=10&w=3

Vet att det är någon/några här på forumet som stoppat i Volvo Penta D3 (Penta D3 i stort sett samma som Volvo D5) dieslar i 242or

Re: Rwd diesel

Postat: tis okt 24, 2017 6:31 pm
av Jimmie-E
Bild


Stuket känns ju helrätt, men den både låter illa, och är fruktansvärt slö. Motorbytet får bli upp-prioriterat.

Det lutar mer och mer åt en volvofemma, är det någon som har tips på adapters, how-to,s och erfarenheter?

Re: Rwd diesel

Postat: tis okt 24, 2017 9:47 pm
av Smuggler
Du har PM, hoppas att det kan vara till någon hjälp.