Diesel fakta och dummheter
Diesel fakta och dummheter
Har en dieselmotor gasspjäll? Kan den gå på oljedimman i ventilkåpan, eller olja från läckande turbo?
Kan man skicka in "allbränsle" separat? Så att pumpen inte får skit i sig? Gasol har jag sett funka som komplement. Ovan får ses som kombination med dieselpumpen.
Kan man skicka in "allbränsle" separat? Så att pumpen inte får skit i sig? Gasol har jag sett funka som komplement. Ovan får ses som kombination med dieselpumpen.
Re: Diesel fakta och dummheter
Somliga har spjäll, gäller väl främst nyare modeller och orsakerna är för att åstadkomma stökiometrisk förbränning för emissionernas skull samt för att få till ett vacuum för att motorn ska få i sig mer avgaser (EGR), också för emissionerna.
Ja det kan den. Dock brukar väl turbon snarare läcka genom avgasdelen?
Har svårt att tänka mig att något sådant extrabränsle skulle göra mer nytta än skada. Men t.ex. vatteninsprutning finns ju...
Ja det kan den. Dock brukar väl turbon snarare läcka genom avgasdelen?
Har svårt att tänka mig att något sådant extrabränsle skulle göra mer nytta än skada. Men t.ex. vatteninsprutning finns ju...
//MartinL
Re: Diesel fakta och dummheter
Vatten/metanol funkar ju för kylning iallafall
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: Diesel fakta och dummheter
Jag trodde att metanolen även funkade som extrabränsle. Var så jag menade. Kanske det inte är så?
//MartinL
Re: Diesel fakta och dummheter
Så vissa går med öppet "spjäll".
Extrabränslet är inte bara för att få mer kraft, utan för att det kostar mindre.
Frityrolja vill de flesta inte riskera dieselpumpen med. Men kanske separat.
Motorer kan användas till mer än att driva fordon, generator tex.
Extrabränslet är inte bara för att få mer kraft, utan för att det kostar mindre.
Frityrolja vill de flesta inte riskera dieselpumpen med. Men kanske separat.
Motorer kan användas till mer än att driva fordon, generator tex.
Re: Diesel fakta och dummheter
Jo det gör den, om jag inte minns fel så har väl dock metanol något lägre cetanvärde än diesel?
50/50 blandning vatten/metanol verkar vara the shit iallafall.
50/50 blandning vatten/metanol verkar vara the shit iallafall.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: Diesel fakta och dummheter
Många dieselmotorer har spjäll som nödstopp med ifall den får tag i motoroljan som du nämner. Jag har själv skrotat bort EGR och det spjället som satt i EGR-huset när jag trimmade en VW 1,9 PD och när den senare fick självgång av motoroljan så fanns det inget annat att göra än att frikoppla, vänta på att den övervarvade och sprängdes och sen plocka varma metallbitar från gatan.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
Re: Diesel fakta och dummheter
Kan ett eftermonterat chokespjäll funka?
Eller soppa kran manuell eller elektriskt styrd.
Eller soppa kran manuell eller elektriskt styrd.
Re: Diesel fakta och dummheter
Du vill alltså hälla in frityrolja genom insuget?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 289
- Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm
Re: Diesel fakta och dummheter
Soppakran lär ju inte hjälpa om den börjar suga i sig motorolja. Då är de väl bara strypa all luft som gällera..
Re: Diesel fakta och dummheter
Gick det inte att få i större växel eller höll inte kopplingen?Pacman skrev:Många dieselmotorer har spjäll som nödstopp med ifall den får tag i motoroljan som du nämner. Jag har själv skrotat bort EGR och det spjället som satt i EGR-huset när jag trimmade en VW 1,9 PD och när den senare fick självgång av motoroljan så fanns det inget annat att göra än att frikoppla, vänta på att den övervarvade och sprängdes och sen plocka varma metallbitar från gatan.
//MartinL
Re: Diesel fakta och dummheter
Steve: Bland annat. Kanske via en "bubbler". I en stationär generator.
Vilken motor är lättast att hitta? Ekonomin är viktig. Och inte alt för stor.
Vilken motor är lättast att hitta? Ekonomin är viktig. Och inte alt för stor.
- Moparboy440
- Forumsberoende
- Inlägg: 501
- Blev medlem: tor jan 10, 2008 3:32 pm
- Ort: Finland
Re: Diesel fakta och dummheter
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=12&t=75913
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=39&t=44205
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=39&t=44205
How can you make good ideas sound so bad? I'm an engineer!
Re: Diesel fakta och dummheter
Vad är det för fråga? Du märker väl själv vad du hittar och inte hittar?ROD02b skrev:Vilken motor är lättast att hitta? Ekonomin är viktig. Och inte alt för stor.
Själv skulle jag kanske satsa på en VAG 1,5 - 1,9-liters förkammare, slitvargar som går att få så gott som gratis. 1,9an har hydrauliska lyftare så den går att köra motsvarande 9000 mil med endast 5 oljebyten. På de mindre får du shimsa ventilerna vid varannat oljebyte.
En annan jag har positiv erfarenhet av är Transitens 2,5D eller TD med mekanisk pump. Billig / gratis och dessa startar i -15 utan glödning och inte spricker topparna heller.
Fast du kanske hellre har kugg- / kedjedrift till kammen? Några sådana har jag tyvärr ingen större erfarenhet av förutom en Yanmar 2QM20. Den gick så länge den fick bränsle men ganska dyra delar sen när nåt äntligen gick sönder.
EDIT: Sen finns ju Isuzu / Opel 1,7D/TD. Har själv inte mycket erfarenhet av den men jänkarna litar i alla fall på den så mycket att de säljer den under namnet Cummins Marine / MerCruiser.
//MartinL
Re: Diesel fakta och dummheter
En liten VAG skulle funka. Men vem ger bort saker idag?