Sida 1 av 2

Diesel fakta och dummheter

Postat: ons okt 18, 2017 1:33 am
av ROD02b
Har en dieselmotor gasspjäll? Kan den gå på oljedimman i ventilkåpan, eller olja från läckande turbo?
Kan man skicka in "allbränsle" separat? Så att pumpen inte får skit i sig? Gasol har jag sett funka som komplement. Ovan får ses som kombination med dieselpumpen.

Re: Diesel fakta och dummheter

Postat: ons okt 18, 2017 4:36 am
av mauser240
Somliga har spjäll, gäller väl främst nyare modeller och orsakerna är för att åstadkomma stökiometrisk förbränning för emissionernas skull samt för att få till ett vacuum för att motorn ska få i sig mer avgaser (EGR), också för emissionerna.

Ja det kan den. Dock brukar väl turbon snarare läcka genom avgasdelen?

Har svårt att tänka mig att något sådant extrabränsle skulle göra mer nytta än skada. Men t.ex. vatteninsprutning finns ju...

Re: Diesel fakta och dummheter

Postat: ons okt 18, 2017 6:32 am
av The
Vatten/metanol funkar ju för kylning iallafall

Re: Diesel fakta och dummheter

Postat: ons okt 18, 2017 10:18 am
av mauser240
Jag trodde att metanolen även funkade som extrabränsle. Var så jag menade. Kanske det inte är så?

Re: Diesel fakta och dummheter

Postat: ons okt 18, 2017 12:26 pm
av ROD02b
Så vissa går med öppet "spjäll".
Extrabränslet är inte bara för att få mer kraft, utan för att det kostar mindre.

Frityrolja vill de flesta inte riskera dieselpumpen med. Men kanske separat.

Motorer kan användas till mer än att driva fordon, generator tex.

Re: Diesel fakta och dummheter

Postat: ons okt 18, 2017 12:36 pm
av The
Jo det gör den, om jag inte minns fel så har väl dock metanol något lägre cetanvärde än diesel?

50/50 blandning vatten/metanol verkar vara the shit iallafall.

Re: Diesel fakta och dummheter

Postat: mån okt 23, 2017 10:56 am
av Pacman
Många dieselmotorer har spjäll som nödstopp med ifall den får tag i motoroljan som du nämner. Jag har själv skrotat bort EGR och det spjället som satt i EGR-huset när jag trimmade en VW 1,9 PD och när den senare fick självgång av motoroljan så fanns det inget annat att göra än att frikoppla, vänta på att den övervarvade och sprängdes och sen plocka varma metallbitar från gatan.

Re: Diesel fakta och dummheter

Postat: mån okt 23, 2017 1:08 pm
av ROD02b
Kan ett eftermonterat chokespjäll funka?
Eller soppa kran manuell eller elektriskt styrd.

Re: Diesel fakta och dummheter

Postat: mån okt 23, 2017 2:02 pm
av Steve
Du vill alltså hälla in frityrolja genom insuget?

Re: Diesel fakta och dummheter

Postat: mån okt 23, 2017 2:03 pm
av robinb3rgsten
Soppakran lär ju inte hjälpa om den börjar suga i sig motorolja. Då är de väl bara strypa all luft som gällera..

Re: Diesel fakta och dummheter

Postat: mån okt 23, 2017 2:25 pm
av mauser240
Pacman skrev:Många dieselmotorer har spjäll som nödstopp med ifall den får tag i motoroljan som du nämner. Jag har själv skrotat bort EGR och det spjället som satt i EGR-huset när jag trimmade en VW 1,9 PD och när den senare fick självgång av motoroljan så fanns det inget annat att göra än att frikoppla, vänta på att den övervarvade och sprängdes och sen plocka varma metallbitar från gatan.
Gick det inte att få i större växel eller höll inte kopplingen?

Re: Diesel fakta och dummheter

Postat: mån okt 23, 2017 4:41 pm
av ROD02b
Steve: Bland annat. Kanske via en "bubbler". I en stationär generator.

Vilken motor är lättast att hitta? Ekonomin är viktig. Och inte alt för stor.

Re: Diesel fakta och dummheter

Postat: mån okt 23, 2017 5:07 pm
av Moparboy440

Re: Diesel fakta och dummheter

Postat: mån okt 23, 2017 8:17 pm
av mauser240
ROD02b skrev:Vilken motor är lättast att hitta? Ekonomin är viktig. Och inte alt för stor.
Vad är det för fråga? Du märker väl själv vad du hittar och inte hittar?

Själv skulle jag kanske satsa på en VAG 1,5 - 1,9-liters förkammare, slitvargar som går att få så gott som gratis. 1,9an har hydrauliska lyftare så den går att köra motsvarande 9000 mil med endast 5 oljebyten. På de mindre får du shimsa ventilerna vid varannat oljebyte.

En annan jag har positiv erfarenhet av är Transitens 2,5D eller TD med mekanisk pump. Billig / gratis och dessa startar i -15 utan glödning och inte spricker topparna heller.

Fast du kanske hellre har kugg- / kedjedrift till kammen? Några sådana har jag tyvärr ingen större erfarenhet av förutom en Yanmar 2QM20. Den gick så länge den fick bränsle men ganska dyra delar sen när nåt äntligen gick sönder.

EDIT: Sen finns ju Isuzu / Opel 1,7D/TD. Har själv inte mycket erfarenhet av den men jänkarna litar i alla fall på den så mycket att de säljer den under namnet Cummins Marine / MerCruiser.

Re: Diesel fakta och dummheter

Postat: mån okt 23, 2017 11:08 pm
av ROD02b
En liten VAG skulle funka. Men vem ger bort saker idag?