Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tor okt 18, 2018 10:58 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Diesel fakta och dummheter
InläggPostat: ons okt 18, 2017 1:33 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am
Inlägg: 359
Har en dieselmotor gasspjäll? Kan den gå på oljedimman i ventilkåpan, eller olja från läckande turbo?
Kan man skicka in "allbränsle" separat? Så att pumpen inte får skit i sig? Gasol har jag sett funka som komplement. Ovan får ses som kombination med dieselpumpen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons okt 18, 2017 4:36 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1463
Somliga har spjäll, gäller väl främst nyare modeller och orsakerna är för att åstadkomma stökiometrisk förbränning för emissionernas skull samt för att få till ett vacuum för att motorn ska få i sig mer avgaser (EGR), också för emissionerna.

Ja det kan den. Dock brukar väl turbon snarare läcka genom avgasdelen?

Har svårt att tänka mig att något sådant extrabränsle skulle göra mer nytta än skada. Men t.ex. vatteninsprutning finns ju...

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons okt 18, 2017 6:32 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4690
Ort: Boden
Vatten/metanol funkar ju för kylning iallafall

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons okt 18, 2017 10:18 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1463
Jag trodde att metanolen även funkade som extrabränsle. Var så jag menade. Kanske det inte är så?

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons okt 18, 2017 12:26 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am
Inlägg: 359
Så vissa går med öppet "spjäll".
Extrabränslet är inte bara för att få mer kraft, utan för att det kostar mindre.

Frityrolja vill de flesta inte riskera dieselpumpen med. Men kanske separat.

Motorer kan användas till mer än att driva fordon, generator tex.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons okt 18, 2017 12:36 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4690
Ort: Boden
Jo det gör den, om jag inte minns fel så har väl dock metanol något lägre cetanvärde än diesel?

50/50 blandning vatten/metanol verkar vara the shit iallafall.

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 23, 2017 10:56 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Inlägg: 1577
Ort: Skånska Landsbygden
Många dieselmotorer har spjäll som nödstopp med ifall den får tag i motoroljan som du nämner. Jag har själv skrotat bort EGR och det spjället som satt i EGR-huset när jag trimmade en VW 1,9 PD och när den senare fick självgång av motoroljan så fanns det inget annat att göra än att frikoppla, vänta på att den övervarvade och sprängdes och sen plocka varma metallbitar från gatan.

_________________
//Pacman


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 23, 2017 1:08 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am
Inlägg: 359
Kan ett eftermonterat chokespjäll funka?
Eller soppa kran manuell eller elektriskt styrd.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 23, 2017 2:02 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5264
Ort: Lykksällä
Du vill alltså hälla in frityrolja genom insuget?

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 23, 2017 2:03 pm 
Online
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm
Inlägg: 184
Soppakran lär ju inte hjälpa om den börjar suga i sig motorolja. Då är de väl bara strypa all luft som gällera..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 23, 2017 2:25 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1463
Pacman skrev:
Många dieselmotorer har spjäll som nödstopp med ifall den får tag i motoroljan som du nämner. Jag har själv skrotat bort EGR och det spjället som satt i EGR-huset när jag trimmade en VW 1,9 PD och när den senare fick självgång av motoroljan så fanns det inget annat att göra än att frikoppla, vänta på att den övervarvade och sprängdes och sen plocka varma metallbitar från gatan.


Gick det inte att få i större växel eller höll inte kopplingen?

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 23, 2017 4:41 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am
Inlägg: 359
Steve: Bland annat. Kanske via en "bubbler". I en stationär generator.

Vilken motor är lättast att hitta? Ekonomin är viktig. Och inte alt för stor.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 23, 2017 5:07 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jan 10, 2008 3:32 pm
Inlägg: 456
Ort: Finland(Jakobstad)
viewtopic.php?f=12&t=75913
viewtopic.php?f=39&t=44205

_________________
Jacob Krokvik, slutanvändare av Opel.
How can you make good ideas sound so bad? I'm an engineer!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 23, 2017 8:17 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1463
ROD02b skrev:
Vilken motor är lättast att hitta? Ekonomin är viktig. Och inte alt för stor.


Vad är det för fråga? Du märker väl själv vad du hittar och inte hittar?

Själv skulle jag kanske satsa på en VAG 1,5 - 1,9-liters förkammare, slitvargar som går att få så gott som gratis. 1,9an har hydrauliska lyftare så den går att köra motsvarande 9000 mil med endast 5 oljebyten. På de mindre får du shimsa ventilerna vid varannat oljebyte.

En annan jag har positiv erfarenhet av är Transitens 2,5D eller TD med mekanisk pump. Billig / gratis och dessa startar i -15 utan glödning och inte spricker topparna heller.

Fast du kanske hellre har kugg- / kedjedrift till kammen? Några sådana har jag tyvärr ingen större erfarenhet av förutom en Yanmar 2QM20. Den gick så länge den fick bränsle men ganska dyra delar sen när nåt äntligen gick sönder.

EDIT: Sen finns ju Isuzu / Opel 1,7D/TD. Har själv inte mycket erfarenhet av den men jänkarna litar i alla fall på den så mycket att de säljer den under namnet Cummins Marine / MerCruiser.

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 23, 2017 11:08 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am
Inlägg: 359
En liten VAG skulle funka. Men vem ger bort saker idag?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010