Styrbox till elektrisk Dieselpump

En plats för olje-brännare!
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Styrbox till elektrisk Dieselpump

Inlägg av dundersmurfen »

Tips på sprut till commonrail? Å säg inte nira för den skiten klarar ju knappt å styra en bensinmotor
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Styrbox till elektrisk Dieselpump

Inlägg av mauser240 »

Simtec, SCS Delta, Adaptronic?
//MartinL
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Styrbox till elektrisk Dieselpump

Inlägg av dundersmurfen »

Har iaf glada nyheter angående modellen efter vp37 dvs psg16!
Den är både kraftigare byggd och ännu enklare att styra. Både bränslemängd och tändning sitter var sin modul utanpå pumpen med 2kablar lättåtkomliga var. Trodde allt var inbyggt å krångligt eftersom ecu sitter i pumpen men tydligen inte (:

Får väl se om jag orkar sätta fart på nån bil med detta system..
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
Smuggler
För mycket laddtryck
Inlägg: 176
Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Kontakt:

Re: Styrbox till elektrisk Dieselpump

Inlägg av Smuggler »

Grymt! Håll oss uppdaterade :)
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Styrbox till elektrisk Dieselpump

Inlägg av Pacman »

VP44 PSG16 verkar mest sitta på små motorer. Finns den som en prestandamodell med så det går att trimma lite, eller är det fortfarande VP37 med 12mm pumpelement och stora nozzlar som gäller?

Jag hade gärna sett nån eftermarknadsstyrning till VW Pumpedüse med för där finns det effektpotential. Samma modell av PD sitter ju i Scanias stora modeller från början av 2000-talet så större nozzlar finns det stort utbud av.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Styrbox till elektrisk Dieselpump

Inlägg av dundersmurfen »

Har grävt lite i en vp44 å den är biff värre, 19mm pumpelement men under 1mm ställbart slag, så lite fila kan man nog få ut massor med diesel. En kompis vill testa och har en bmw med samma pump så de kanske blir någe. Men blir lcd display och handkontroll för inställningar till å börja med, funkar det för prospark så hehe
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Styrbox till elektrisk Dieselpump

Inlägg av mauser240 »

;)
//MartinL
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Styrbox till elektrisk Dieselpump

Inlägg av Pacman »

dundersmurfen>>
Har du nån skiss och/eller mjukvara halvfärdig liggande till Arduino att styra en VP37, eller nåt du klarar att slänga ihop?
Har börjat bygga på en BMW M51 och letar just nu pumpelement. Sitter ett 10mm original och har bara hittat 11mm färdiga att köpa. Till 5cyl finns det 12mm och 13mm pnp att köpa. Orättvist tycker jag.....
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Styrbox till elektrisk Dieselpump

Inlägg av dundersmurfen »

Nä har inget färdigt i mjukvaruväg, men är jäkligt nära på att börja med projektet för saknar min diesel som styrdonet dog på.. vi kan hjälpas åt om du vill, har ju färdig hårdvara till det så bara å dra lite kabel å börja skriva kod. kan du komma till mig så kan vi stå i bänken å prova fram det hela. Ring gärna 0739 909700

Eller ja, har ju delar av kod färdig, som rpm uträkning å lite annat från min gamla golf som gick med en vp37 å en arduino. Å lite annat i bromsbänksprogrammet å mitt påbörjade sprut för bensinmotor..

Tänkte använda styrkortet till bromsbänken även till motorstyrning å det är färdigt å jag har alla komponenter å grejer för å tillverka typ 50 färdiga enheter

Bild
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Styrbox till elektrisk Dieselpump

Inlägg av mauser240 »

dundersmurfen skrev:Nä har inget färdigt i mjukvaruväg, men är jäkligt nära på att börja med projektet för saknar min diesel som styrdonet dog på.. vi kan hjälpas åt om du vill, har ju färdig hårdvara till det så bara å dra lite kabel å börja skriva kod. kan du komma till mig så kan vi stå i bänken å prova fram det hela. Ring gärna 0739 909700

Eller ja, har ju delar av kod färdig, som rpm uträkning å lite annat från min gamla golf som gick med en vp37 å en arduino. Å lite annat i bromsbänksprogrammet å mitt påbörjade sprut för bensinmotor..

Tänkte använda styrkortet till bromsbänken även till motorstyrning å det är färdigt å jag har alla komponenter å grejer för å tillverka typ 50 färdiga enheter

Bild
Hatten av till sådana som du!

Jag drömmer om att, en vacker dag, ta tag i mitt elektronik- och programmeringsintresse. Men livet bromsar...
//MartinL
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Styrbox till elektrisk Dieselpump

Inlägg av fugazi »

mauser240 skrev:Men livet bromsar...
Känner igen det där...
Säger som Närkingen:
"Dä ä motvinn, tillåme för dom man möter!"


Mkt intressant tråd (även denna), trots att man inte åker oljebrännare!
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Styrbox till elektrisk Dieselpump

Inlägg av Pacman »

Jag har trissat EcuMaster lite att deras DET3 hade varit perfekt att skriva ny mjukvara till och styra VP37 med. 70% av EUs bilpark är ju diesel och en avsevärd del av dem är gamla VW, Audi, Volvo, BMW m.fl som har Bosch VP37 så det borde finnas ett ganska solitt underlag för ett eftermarknadssystem för diesel-tuning.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Jeeens
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: ons jun 03, 2009 5:04 pm

Re: Styrbox till elektrisk Dieselpump

Inlägg av Jeeens »

För er som var intresserade av eftermarknadsstyrning till VP37 pumpar så har Baldur numera stöd för det i sin DSL1 box.

https://controls.is/shop/ecu/dsl1

https://controls.is/dsl1.html
Skriv svar