E39 525 TDS -96

En plats för olje-brännare!
Vayeon
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: mån nov 13, 2017 10:19 pm

E39 525 TDS -96

Inlägg av Vayeon »

Hej, börjar med att jag har jätte lite kunskap när de gäller turbo konvertering osv, men eftersom min 525a är redan turbo matad från fabrik så tänkte jag fråga er hur får man ut mer kräm ur en sådan motor ? jag tror att de var nåt med 140 hästar orginalt vilket är riktigt dåligt enligt mig, söker lite tips på vad man kan göra för att nå mellan 250/300hk på en sådan motor ?

Hela bilen är orginal, har tästat Evrymode och fick bilen från 140ish till 180ish hästar vilket fortfarande suger å den bara ryker mer svart :hey:

Har ni några tips på vad som kan bytas ( tex, spridare, isåfall från vilken bil, diesel pump ( från vilken bil osv osv

samt ECU / mapning, har 0 kunskap när de gäller datorer och om jag förstått rätt, utan mappad ECU så blir de inget.

All tips uppskattas ! <3

( hälsningar från bullmark )
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Re: E39 525 TDS -96

Inlägg av Enok »

Ryker en diesel svart, betyder det att den behöver mer luft. Du behöver en större turbo o högre laddtryck.
Peter Olson
The
Forumsberoende
Inlägg: 5082
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: E39 525 TDS -96

Inlägg av The »

Enkla lösningen: köp en modernare bil, typ en 530/535d då har du 250-300hk direkt.

Svåra lösningen: köp en mekpump och låt bygga om den med större element och skaffa en större turbo och sen håller du tummarna för att din motor inte exploderar..
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
chrillee
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 92
Blev medlem: tis mar 31, 2015 2:21 pm
Ort: Umeå

Re: E39 525 TDS -96

Inlägg av chrillee »

Köp styrbox till EDC pump, ner med större membran o lite annat så den orkar flåsa på med sås sen är det bara o koppla på en baldur box o modda själv... räcker gott för 250 dieselponny´s
_________________________________________
Green Grizzly - Black Smoke Sleeper @ Facebook

http://grizzlyn.allvarlig.nu/
Användarvisningsbild
Smuggler
För mycket laddtryck
Inlägg: 176
Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Kontakt:

Re: E39 525 TDS -96

Inlägg av Smuggler »

Till att börja med så är Enok inne på rätt spår om den ryker svart så behöver du mer luft inte mer diesel.
En diesel ska till skillnad från en bensinmotor gå med luftöverskott.
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: E39 525 TDS -96

Inlägg av mauser240 »

Enok skrev:Ryker en diesel svart, betyder det att den behöver mer luft. Du behöver en större turbo o högre laddtryck.
Riktigt så enkelt är det väl ändå kanske inte. Evrymod är ungefär samma sak som att "skruva upp pumpen" på en mekanisk pump och det man gör är att man förlänger insprutningstiden. Problemet blir att den sista delen av bränslet som sprutas in mest bara ryker samt värmer avgasdelen något fruktansvärt.

Skulle man få in samma mängd bränsle på kortare tid så skulle man garanterat vinna nån häst, d.v.s. i med större spridare och ev. pumpelement. Sedan är det förstås aldrig fel med mera luft ;)
//MartinL
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1035
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: E39 525 TDS -96

Inlägg av Thunderbo1t »

Vad jag har läst så ryker det svart redan vid lambda 1, och då har man nog inte max effekt? Jag har inga säkra källor på det så någon annan kanske vet bättre?
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: E39 525 TDS -96

Inlägg av mauser240 »

Även begreppet "svart" kan ha olika betydelser. Kolla in en lite piggare dieselbil som drar iväg så ser man ofta att avgaserna antar en gråare ton när det börjar hända. Den riktigt svarta röken är mestadels överblivna partiklar pga ofullständig förbränning men det betyder inte nödvändigtvis att det är brist på luft.

Lite får det ryka om man vill ha effekt men man ska inte stirra sig blind på röken.
//MartinL
Användarvisningsbild
Smuggler
För mycket laddtryck
Inlägg: 176
Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Kontakt:

Re: E39 525 TDS -96

Inlägg av Smuggler »

Det jag reagerade på var att TS fick tips på hur han skulle ställa på pumpen ytterligare så att den levererar ännu mer diesel, viket jag tycket lät konstigt när han upplevde problem med svartrök redan nu.
Därför kan det vara ett enkelt första steg att försöka öka laddtrycket om det går med befintlig turbo, vad kör du med för laddtryck idag?
Användarvisningsbild
kretslopp
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: tor jul 20, 2006 8:13 am
Ort: Åre

Re: E39 525 TDS -96

Inlägg av kretslopp »

Jag har samma motor i en Range Rover -99.
Fast den har 136hk.

Mitt laddtryck ligger på 1,5bar som mest.
Allt är original. Motorn går bra, ryker inte. Därmed inte sagt att den är en raket.

Trådskaparen kanske ska se över turbon till att börja med.
I övrigt har jag själv sneglat på ett chip som saluförs på ebay.

https://www.ebay.co.uk/itm/222513292907

Här står det ju bara Range Rover, men jag har sett att han har till BMW:arna.
Den här motorn är ju dock lite klen, toppackningen ryker var 10.000mil enligt vissa. Har nog mycket med körstil att göra tror jag.
Pug T16 (original än så länge)
Skriv svar