Sida 1 av 1

Volvo V70N 2,5TDI slö

Postat: mån apr 16, 2018 7:06 pm
av mauser240
Har då gått och skaffa en dylik för att kunna åka snålt men bekvämt och dra lite vagn. Men jag tycker den verkar lite för slö. Med 400 kg dubbelaxlat släp orkar den inte hålla 90 på femman på lätt varierande landsväg. Och den är typ stendöd under 1600 rpm. Skall det vara så? Fick den dessutom att ryka lite svart när jag riktigt varvade ur den med gasen i botten.

Sen till en riktig klassiker (båda tassarna blöder redan så jag orkar inte skruva i onödan), vart skall vakuumslangarna sitta? Jag har en vit (plaströr) som hänger löst mellan luftburk och insug men jag vet inte var den skall sitta och om den lossnat eller om nån slitit den i hopp om lite klös... Finns ett likadant men svart plaströr brevid om det säger nån något :)

Kanske man kan hitta ett schema på detta nånstans?

Tack för att ni orkar...

Re: Volvo V70N 2,5TDI slö

Postat: mån apr 16, 2018 9:42 pm
av Robert Markström
Std är ju att man kör av pumpremmen på dessa & sen inte vet att man måste göra
en Dynamisk pumpjustering efteråt. Går göra med autocom mm. kollat felkoder?

Re: Volvo V70N 2,5TDI slö

Postat: tis apr 17, 2018 3:10 pm
av mauser240
Robert Markström skrev:Std är ju att man kör av pumpremmen på dessa & sen inte vet att man måste göra
en Dynamisk pumpjustering efteråt. Går göra med autocom mm. kollat felkoder?
Har hört nåt om det men berätta mera, varför måste man justera pumpen?

Har tyvärr inga felkodsgrejer till Volvo. Tänkte mest på slangarna om det finns en utförlig utredning nånstans...

Sen googlade jag lite och det verkar även finnas de som är säkra på att något är fel fast allt är i ordning så det är väl fråga om en allmänt mycket slö bil...

Re: Volvo V70N 2,5TDI slö

Postat: tis apr 17, 2018 7:21 pm
av Robert Markström
Fast med lite evrymodd blir dom riktigt kry.

På pumpremmen har du dubbla rullar, en med excentriskt centrum & en spännrulle. Du monterar
remmen med excenterrullen typ ställd i mitten, eller så att markeringen på pumpen hamnar
så nära som möjligt. Spänner upp spännrullen. Starta bilen & låt den komma upp i lite temp,
med tex AutoCom så går du sen i menyerna tills du hittar "Dynamisk Pumpjustering". Med bilen
på tomgång justerar du sen lite på den excentriska rullen & tittar samtidigt på datorn efter rätt värden.

Det hela förklaras rätt tydligt i programmet hur man skall gå tillväga.

Det du egentligen justerar är ju pumpförställningen. Är den fel/lågtänd så blir den ju trött.
2.5TDI är ju en direktinsprutad makapär så den ska knacka lite & gå lite "Hårt".

Re: Volvo V70N 2,5TDI slö

Postat: ons apr 18, 2018 4:34 am
av mauser240
Om boxen vet att pumpen står fel - varför kompenserar den inte bara? Så dessa ställer inte sprutvinkeln enligt svänghjulet som 1,9an?

Den skall nog få sig lite evry bara jag hinner...

Re: Volvo V70N 2,5TDI slö

Postat: mån jun 04, 2018 9:46 pm
av mauser240
Uppdatering!

Bulten till nedre spännrullen vid pumpen var lös, gängpaj i blocket (eller var det locket?). Spände upp den och limmade bulten, sen startade fanskapet i alla fall mycket bättre. Men inte var den mycket piggare för det.

Fixade en Autocom och justerade pumpen i lite olika lägen utan större framgång (stod typ på 1,7 och så fick det bli). Prövade också kugga den en tand så den stod på 20 ungefär. Då började den låta som en diesel. Vad är det egentligen för värde man får ur Autocom? Vad skall man ställa den på om man inte litar blint på Volvo?

Sedan till något som ev. (knappast med min tur) kan tänkas vara ett litet genombrott, gasläget går bara till strax över 60%, 70% om jag försöker trycka pedalen genom golvet. Ska det vara så? Är det något man kalibrerar eller är givaren smutsig / kaputt? Utan gas visar den 8 % och den verkar fungera mjukt över hela registret...

Re: Volvo V70N 2,5TDI slö

Postat: mån jun 04, 2018 11:03 pm
av Thunderbo1t
Il Tempo Gigante hade en lucka under gaspedalen för att uppnå fullgas :hihi:

Re: Volvo V70N 2,5TDI slö

Postat: tis jun 05, 2018 8:21 pm
av mauser240
Heh, kände inte till den :p Funderade faktiskt på att kapa bort stopparen bara för att se om det hjälpte men jag tror jag skall vara lite teoretisk och köra ett "pull" före och efter för att se om det faktiskt gör nån skillnad.

Ps, står på Wikipedia att Il Tempo har en 454 på 7,6 liter... Man skall alltid överdriva lite...