Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons nov 14, 2018 7:15 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hjälp.diesel startat ej
InläggPostat: ons maj 02, 2018 6:02 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tor sep 27, 2012 1:06 pm
Inlägg: 28
Ort: Falkenberg
Hej, jag har ett problem med min golf mk1 diesel. Jag har kört bilen dagligen i 1,5 år. Jag ställde bilen på jobbet. När jag skulle hem starta den inte, startmotor går men den gör inte ett tändande. Jag har bytt bränslefilter luftat fram till spridarna och det kommer bränsle på returen. Kan det va så att spridarna är kassa?

Mvh Malmen


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons maj 02, 2018 6:25 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån dec 12, 2011 11:44 am
Inlägg: 731
Ort: lycksele, norrbyberg
tänder den med startgas?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons maj 02, 2018 6:31 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4695
Ort: Boden
Startgas bör man undvika, eller användas med försiktighet.

Med tanke på att bränslet kommer fram till spridarna håller jag det som mest troligt att glödstift eller relä gått sönder.
Känns som låg sannolikhet att alla spridare lägger av på en gång

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons maj 02, 2018 8:09 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tor sep 27, 2012 1:06 pm
Inlägg: 28
Ort: Falkenberg
The skrev:
Startgas bör man undvika, eller användas med försiktighet.

Med tanke på att bränslet kommer fram till spridarna håller jag det som mest troligt att glödstift eller relä gått sönder.
Känns som låg sannolikhet att alla spridare lägger av på en gång


Ja det har du rätt i. Ska leta upp ett el schema och kolla relät. Tack


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons maj 02, 2018 8:13 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Inlägg: 851
Ort: Bjurholm
Testa att bogsera igång den.

_________________
// Daniel Similä
242 turbo -76 busbil, dubbla SU, eget insug och hx35.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons maj 02, 2018 8:32 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5271
Ort: Lykksällä
Är ju bara att mäta med en voltmätare på glödstiften om den ger 12v när du glödgar.
Var den svårstartad/gick inte igång på alla cylindrar direkt förut? Om inte så lär det ju knappast alla glödstift gått sönder på en gång

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor maj 03, 2018 7:02 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4695
Ort: Boden
Nu vet jag inte hur det är kopplat på en mk1, men om det är seriekopplat dör alla ifall ett dör. Samma om relät strular..

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor maj 03, 2018 8:10 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5271
Ort: Lykksällä
Vilka bilar har seriekopplade glödstift? Måste vara ovanligt?

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre maj 04, 2018 8:10 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4695
Ort: Boden
De flesta äldre?

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre maj 04, 2018 2:59 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 636
Ort: Ljusdal
Aldrig sett några seriekopplade, men har inte sett många dieslar, finns det glödstift med två kontakter så man kan seriekoppla?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre maj 04, 2018 6:58 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5271
Ort: Lykksällä
Dom flesta äldre har ju en strömskena som sitter mellan glödstiften, och sen går det en kabel från skenan till relät. Dvs parallellkopplat

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre maj 04, 2018 7:25 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Inlägg: 2094
Ort: Luleå
gammeljäkla mercadieslar hade serie om jag inte minns tokigt. alltså typ 70 & bakåt. Kollat kamremmen?

_________________
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön maj 06, 2018 7:20 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4695
Ort: Boden
Beror ju på vad man menar med äldre.

Beroende på hur glödningen styrs så kan det bli problem ifall ett eller flera stift blir dåliga.

80-tals isuzu dieslar styr mot resistans/belastning på stiften, om det är lägre förbrukning än ca 40A så glöder den inte.

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön maj 06, 2018 7:22 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: lör dec 01, 2007 8:13 pm
Inlägg: 81
Ort: Kjula Eskilstuna
Tjena,

Precis som man har tagit upp detta innan så glödstift/relä låter som spontant boven.
Mät upp utgången på din glödtidsrelä ifall det kommer 12V där.
När det är gjort och funktionen bekräftat så mäter du på skenan eller på det första glödstiftet du kommer åt. Kommer det 12V?
Om det gör det så verkar relät varjefall funka...
Du kan även testa att ta 12V från batteriet och sätt på ett av glödstiften för att kring gå relät
MEN OBSERVERA att beroende på vilken typ av glödstift du har så finns det en MYCKET storchans att du bränner
sönder dessa på mycket kort tid, det kan handla om ett par sekunder ifall det är en 4.4V -5V som svarar mycket fort på 12V matning!
Detta test är helt på eget bevåg.

Sen är ju frågan ifall du har en varmluftspistol?
Kan alltid testa att plocka bort insugsslang och sätta varmluftspistolen i insugen på maxeffekt under några minuter och sedan testa att starta,
om den börjar hosta igång så TADA... Förglödningen är bristfällig och är bekräftat.

Återkom med slutresultat :)

_________________
_________________________________________
Mvh/Acke

Massey Harris -52 med B20 : )


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön maj 06, 2018 9:18 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tor sep 27, 2012 1:06 pm
Inlägg: 28
Ort: Falkenberg
Nu är den igång igen. Som sagt glödstift som va kortslutning i. Tack för hjälpen


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010