Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån okt 15, 2018 12:14 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hjälp med val av turbo
InläggPostat: tor aug 16, 2018 10:41 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: fre mar 25, 2011 10:26 pm
Inlägg: 29
Skulle behöva hjälp med val av turbo, har en gammal Nissan King-Cab 720 från 86 med SD 25 motor och skulle vilja ha liiite mer effekt,
ingen fortåkar bil jag är ute efter utan lite mera styrka vore trevligt. Måste bli en turbo som är liten i formatet pga utrymmesbrist.
Förslag någon ?
/ Göran


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hjälp med val av turbo
InläggPostat: fre aug 17, 2018 9:29 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4685
Ort: Boden
Någonting typ en gt25 eller liknande borde väl funka.

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hjälp med val av turbo
InläggPostat: mån aug 20, 2018 9:37 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Inlägg: 569
Ort: Lindome
Turbo från en Vw/Volvo 2,5 tdi borde ju bli alldeles utmärkt. Är bättre ta en turbo från en "likvärdig" motor än någon universal.

_________________
Peter Olson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hjälp med val av turbo
InläggPostat: tis aug 28, 2018 4:31 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: fre mar 25, 2011 10:26 pm
Inlägg: 29
Tack för förslagen, får se vad jag hittar för något.

Skickat från min BV5000 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hjälp med val av turbo
InläggPostat: ons aug 29, 2018 4:51 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: fre dec 02, 2016 12:50 pm
Inlägg: 4
SD25 har liknande avstånd mellan avgasportarna som Volvo B230 och B23, kanske du kan få glädje av att utgå från sådant grenrör?

På Palmturbo finns nya Diesel (turbo) aggregat till Nissan från c:a 1995sek beroende av modell.

Någon effektökning blir det inte förrän du har kontroll över bränslemängden, enkelt uttryckt så "gasar" man med bränslemängden på en Diesel, detta gör att effekten inte ökar, mer knappt märkbart, när man ökar luftmängden (med exempelvis turbo eller portning)

På Ottomotorer gasar man däremot med luftmängden, där blir det tydlig effektökning när man ökar luftmängden.

Hoppas detta enkla sätt att förklara kan hjälpa många att förstå skillnaden


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010