Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tis okt 24, 2017 4:50 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Heavy metal bmw:n
InläggPostat: ons maj 24, 2017 5:56 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Inlägg: 6105
Ort: Linköping
BMW E3, 3,0 -75

Bild

Till stor del rörchassi, balkarna fram i motorrum kvar orginal.
Glasfiber tak, dörrar, framskärmar, motorhuv, baklucka, frontspoiler, stötfångare bak och instrumentpanel. Gjutformar finns till allt utom huv och baklucka. Finns även formar till ett par till varianter på frontspiler och mindre breddade framskärmar. Finns även formar till org stuk på skärmkanter bak.
Plastrutor runt om, öppningsbara i framdörrarna. Finns även fösternät till båda sidor.

Motor: S38B38 från M5 E34. Delvis betongfyllt block med ombyggt kylsystem och elpump. Borrat, toppdeckat, fräst för pyramidringar och linehonade ramlagerlägen. Stålsvänghjul och 3 skivig tiltonkoppling.
Gördel, arp pinnbultar till topp och ramlager. JE kolvar och motornord stakar som är honade till exakta mått.
Kedja, slider etc. förstås nytt.
Torrsump med 6-stegs verdipump och petersen tank.
Dubbla Borg Warner EFR 7064 turbos på rostfria grenrör som är cotade in och utvändigt.
Maxxeceu motorstyrning med 6 avgastempar, etanolsensor etc.
Dubbla bränslesystem, kör kallstart och låglast på bensin. Högre last på e85.
Till e85 är det 2200cc spridare, catchtank som matas av 2 pumpar samt 2 bosch 044:or som matar motorn.
770hk och drygt 900Nm @ 1,4bar på Maxxtunings rullar, ca 900hk och drygt 1000Nm i motorn. Det var så långt bränslepumparna räckte, vill man ha mer får man sätta dit en pump till.

Växellåda: Sellholm mpg, sekventionell dogbox. Bara körd någon gång efter genomgång med lite nya drev och doggringar. Köpt ny hösten 2012.

Bakvagn: M5 E34 med sviktstålsdrivaxlar. Bakaxelklumpen är dock från en 540 med svetsad diff. M5 rampdiff finns också, men behöver renoveras.

Egenbyggd framvagn, ca 60 graders styrvinkel har jag för mig. K-sport fjäderben till M5 e34 runt om.

Bromsar: Tilton pedalställ med bromsvåg, fullflytande skivor runt om Brembo fram och performance friction bak, wilwood ok runt om.
Finns mycket fälgar, dock bara 6 st 9,5" breda.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Bakbroms

Bild

Bild

Bild

Bild

260000kr eller bud. Finns mellan Linköping och mantorp.
Ev. kan det vara intressant att sälja i delar, då jag har en köpare på växellådan.
Jonas 070-5745047

_________________
Heavy metal bmw:n
viewtopic.php?f=21&t=29836


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Heavy metal bmw:n
InläggPostat: lör jun 17, 2017 2:24 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Inlägg: 6105
Ort: Linköping
Växellådan är såld nu, så resten av bilen säljs i delar.

Jag skulle helst dela upp det i bil med mätare, bromsar, stolar, bränsletankar, gjutformar etc.
Allt utom motor med styrsystem, pumpar, kylare etc.
50.000kr

Motor med allt, turbos, torrsump, styrsystem, pumpar, kylare och intercooler etc.
100.000kr

_________________
Heavy metal bmw:n
viewtopic.php?f=21&t=29836


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Heavy metal bmw:n
InläggPostat: ons aug 09, 2017 12:56 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Inlägg: 6105
Ort: Linköping
Jag kan även tänka mig att sälja motorn utan turbos och sprut

_________________
Heavy metal bmw:n
viewtopic.php?f=21&t=29836


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010