Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tis jun 02, 2020 10:10 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Bmw E46 330i M54B30 Turbo
InläggPostat: tis apr 07, 2020 4:59 pm 
För mycket laddtryck

Då min sjukdom tillslut tagit ifrån mig styrka och funktion i vänster ben och därmed möjligheten att köra manuell bil har jag börjat fundera på att sälja bilen som under snart 4 år varit mitt sätt att få tänka på annat och fly undan verkligheten och sjukdomen.

Det är då en E46 330i sedan med M54B30 som fått dela sin plats under huven med en Holset Super HX40. Nämner redan här att massor av info och ett gäng bilder finns i min tråd här på Sävar http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=93171.

Nåja, försöker sammanfatta litegrann då.
- M54B30, nya ringar, lager och packningar. Kedjespännare till oljepumpen monterad och muttern punktad. M50iv stakar. Dubbelfjädrar från ickevanostopp, S50 retainers. Nya tätningar och släpringar i vanosen.
- Maxxecu Race med egenbyggd PnP kabelhärva
- 3ports Mac ventil för laddtrycksstyrning
- VAG tändspolar och NGK bcpr7es stift
- Walbro gst450 i tanken
- Siemens Deka 875cc spridare
- Holset Super HX40 med 14s avgashus
- Hemmabyggt pulsplittat grenrör i svartstål
- 60mm HKS kopia wg
- 3" avgas med en stor apple dämpare längst bak och original utblås för extra sleeperpoäng.
- 2,5" till 3" tryckrör genom en IC från KL

Chassi och drivlinemässigt då
- DRE billet svänghjul med ARP bult, 765 tryckplatta och Sachs performance organisk lamell.
- 188 lamelldiff uppgraderad till 4 lameller istället för 2 och inmoddad i e46ans 188K diffhus.
- Bakvagn nedplockad, elektrolysbadad och omlackad.
- Förstärkningar i 3mm stål svetsade i fästpunkterna för bakvagnsbryggan.
- Alubussningar i bakvagnsbyggan, nya original på alla andra ställen förutom den nedre av de yttre bussningarna som bytts från gummibussning till ett likadant ledlager som det sitter upptill (var gjort på detta vis i M3 CSL).
- Stötdämpare runtom bytta av förra ägaren så de kan inte ha gjort allt för många mil.
- Nya M Länkarmar kompletta med bakre bussning

Tyvärr lyckades jag vika huven över rutan förra vintern så den vart skrot. Sitter idag en mörkgrå facelifthuv som precis som M3 fronten skulle behöva lackas i bilens färg.

Den är fullt körbar med turbo monterad just nu samt även besiktad till nästa sommar nångång men vitrykte endel tidigt i vintras då jag ställde undan den, jag tror det kan vara turbons tätningar som släpper in olja i avgashuset, nån trodde det kan vara e85 + det kalla vädret som gjorde det. Skulle turbon vara boven så behöver man nog bygga om oljereturen med en pump.

Då jag lite snabbt gick igenom en hög med kvitton på utgifter över femhundringen kommer jag upp i nånstans kring 120tusen.
Min prisidé är därför 100tusen, det är inte hugget i sten men bespara mig skambud.

Bilen finns utanför Pajala i Norrbotten 23mil norr om Luleå men kan tas ner till Luleå mot ersättning.

Skicka pm vid intresse och eventuella frågor.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=77888

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 1 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme