SRM 2150 RC test(241nm vid 4400rpm,250/4900)

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: Sävar 2150 RC test motorn (ny kam 192.5hk)

Inlägg av Matti johansson »

Följer tråden med nyfikenhet. Väldans intressant/// tack för att ni/du delar med er. Är kul o se när ens egna högst teoretiska tankar stämmer o inte. //Matti johansson
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar 2150 RC test motorn (ny kam 192.5hk)

Inlägg av Jens Gustavsson »

Inga problem lura inlopps fasen med en ökad fyllnad med hjälp av duration till en viss gräns. Problemet blir när man ökar lyftet över toppens kapacitet och det uppstår störningar och då hjälper inte durationen. Har kört tester på det i olika steg med nästan identiska grader men med att öka lyftet. Sen att låta lyftet vara sen bara öka grader. Skulle man hålla sig runt 12.5mm lyft och gå på grader skulle de gå få bra med effekt ökning men effekt ytan blir nått helt annat. således ingen bra lösning.
vad är det med lyftet som du tror händer då man tappar effekt med mera lyft? stallar toppen och får turbulens eller har det med hastigheten förbi ventilen att göra? vist talar vi on inugnings kamaxlar nu mest?

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar 2150 RC test motorn (ny kam 192.5hk)

Inlägg av Jens Gustavsson »

snabb test .... jag har adv insugs kamaxeln från ca 111 grader till 109.2 grader sen är det stopp i ventilerna :) (ca 5.6mm tdc lyft nu) så nära kan man inte ha som jag har nu men vi provar :thumbright:

ska skruva tillbaka insugs förlängarna med.

mvh jens
PFR
För mycket laddtryck
Inlägg: 215
Blev medlem: tis dec 03, 2013 11:21 am

Re: Sävar 2150 RC test motorn (ny kam 192.5hk)

Inlägg av PFR »

Ja de insug vi pratar om på en obearbetad topp så vill ju inte genomströmningen följa med i ett ökat lyft i den takt den border. Alltså det är störningar som uppstår så som tex turbulens/stall etc etc . Du får ett litet effekt tillskott trotts detta problem men den är ju inte relevant till det den skulle ha prestera om toppen gav den förutsättningen. Detta problem är ju mycket pga den ålderdomliga utformningen som 531 toppen har på en modernare topp är ju inte resultatet lika dant.

Jobbar just med en 2400 rödblockare som byggd av en känd motorguru och den har inte prestera några effekter att prata om med de grejer den har. Test flöda toppen utan att mätinstrument var igång ens och vid 6mm lyft vissla kanalen som en lite fågel samt efter 12.5mm så hörde man hur sug aggregatet börja pulsera och ändra ljud. Behöver man säga att det inte var bra och några värden behöver man inte lägga fram. 48-40 ventiler i toppen och under 100liter hp med E85 trotts insprutning och den vänder kraftigt efter 6500-6700rpm i effekt. Kamaxeln lyfter 14+mm 38 tryckare var jag ville komma är lite samma resultat som vi prata om att toppen ger inte det övriga chans att prestera.
Allt är inte som man tror :)
Peter Forlund /PFracing
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar 2150 RC test motorn (ny kam 192.5hk)

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag testade nu med förlängda insuget med adv kam och vann några få nm vid 4500rpm och tappade några få hk vid toppeffekt! ungefär som jag trodde det skulle bli.

sen retarda jag kamaxeln ett par grader så insuget borde blivit på ca 113 och då kom effekten upp till 194.5hk pull efter pull och ett par pull va 195 och ett 195.8hk men jag säger att den ger 195 nu så har jag inte överdrivit.

195hk vid 6600rpm.

236nm vid 5400rpm.

lamda ca 0.86




jag jobbade med tändningen vid max vrid och fann att den vred lite mer om man backa tändningen från ca 33 till 31 grader där vrid pik är. ca 35 grader på pik effekt.

vet ej hur jag ska gå vidare nu? går ej att montera en värre 37mm sug insugs kam då ventilen blir nära med 105 nock.

skulle fått ge toppen en steg 1 portning nu och sänkt ned insugs sätet lite så ventilen inte tar i och ser vad det ger?

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Inlägg av Jens Gustavsson »

med tanke på att toppen flödar 182cfm med lite backning sen flödes förlusten på det lååånga insuget som har en minsta aria vid spridaren på ca 38mm (ca 39.5mm resten av aluminiumen och 40.5mm på rostfria delan) så är nog 195 ärliga hk rätt bra känner jag nu men så klart registret är inte så bra vid 4500rpm med denna kam.

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Inlägg av Erland Cox »

Vill du prova den vassare kammen i min topp utan att prova den i din först då?
Hur mycket har du planat toppen? Jag har bara tagit 3mm så ventilerna har gott mått.
Lite mindre komp tappar man inte så mycket effekt på, du hade redan problem vid max vrid så du fick sänka tändningen.

Erland
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Inlägg av Dennis M »

Riktigt kul läsning detta!

Synd bara att det är så få motorer som det sker någon utveckling på, volvomotorer testas det och tas fram moderna grejjor till och vi har mycket duktiga trimmare i sverige medan många märken lever kvar i forntiden när det gäller trim och tillbehör.

Keep up the good work! :)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Inlägg av Jens Gustavsson »

erland jag kan skicka den vassare 275/275 105 37mm kamaxeln till dig i morgon så kan du montera den direkt.

så kan jag testa 270-37 270-33 107 kamaxeln på min steg 1 topp här först sen byter vi kam kanske mellan topparna.

mvh jens
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Inlägg av loop »

Dennis M skrev:Riktigt kul läsning detta!

Synd bara att det är så få motorer som det utveckling på, volvomotorer testas det och tas fram moderna grejjor till och vi har mycket duktiga trimmare i sverige medan många märken lever kvar i forntiden när det gällesuttitim och tillbehör.

Keep up the good work! :)
Det sker massor i andra läneder. Fiat TC utvecklas hela tiden i bla Finland. Fordmotorer utvecklas i England osv. Sen går en hel del erfarenheter att överföra mellan motorer. Sen undrar jag hur länge detta mwd rödblockarna kan fortsätta. Det är en motor som inte suttit standard i nån bil på 16år. Saabs 8v som är den andra vanliga sugmotorn i Sverige har inte byggts på över 20år.

Detta är en intressant tråd. Fått inspiration att bygga klart min 142
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Inlägg av Dennis M »

Jo ford är ju engelskmännens motsvarighet till volvo och extremt poppis, jag har själv en alfa och tycker att det hade varit roligt att se lite mer radikala lösningar och nya insug osv. än de traditionella webrarna och kammarna.

Sen finns det ju massa andra gamla motorer med potential som inte utforskas mycket därför att de inte är så vanligt att tävla med.
Jag åker själv långlopp med en xu9j4 motor som har massor av potential och det hade varit fantastiskt kul att se liknande tester med en sån. Visserligen är de inte helt ovanliga på kontinenten där de ligger på över 300hk på två liter.

Förlåt OT Jens, förstår om du vill rensa i tråden
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Inlägg av Erland Cox »

Skicka kammen Jens så sätter jag ihop och skickar upp toppen.

Loop, i 142:an ska du väl ha B20.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Inlägg av Jens Gustavsson »

loop skrev:
Dennis M skrev:Riktigt kul läsning detta!

Synd bara att det är så få motorer som det utveckling på, volvomotorer testas det och tas fram moderna grejjor till och vi har mycket duktiga trimmare i sverige medan många märken lever kvar i forntiden när det gällesuttitim och tillbehör.

Keep up the good work! :)
Det sker massor i andra läneder. Fiat TC utvecklas hela tiden i bla Finland. Fordmotorer utvecklas i England osv. Sen går en hel del erfarenheter att överföra mellan motorer. Sen undrar jag hur länge detta mwd rödblockarna kan fortsätta. Det är en motor som inte suttit standard i nån bil på 16år. Saabs 8v som är den andra vanliga sugmotorn i Sverige har inte byggts på över 20år.

Detta är en intressant tråd. Fått inspiration att bygga klart min 142
motorer som ska trimmas mycket måste ha stort borr speciellt då det är 2ventils teknik vi pratar om och då suger ju nyare motorer då de alltid har litet borr nästan? fins det nått undantag?

4cyl motorer med 2v med borr över 90mm och ventiler över 44mm?? volvo röd motor (B20), Bmw M10, MB 1.8-2.3L, vw Bubbla, ford pinton, sen fins det ju nån fiat och alfa men alla motorer jag räknar upp är ju gammala som gatan men det som kan fungera i 2150RC och 2.4L RC.


mvh jens
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Inlägg av Dennis M »

Alfan har 45 in och 40 ut, större får plats men problemet där är att det är en hemimotor med stor ventilvinkel så rejäl knöl krävs på kolven. På femtitalet när den kom var ju hemi modernt och kompet lågt så kolven var platt. Annars är det en fin motor, smitt och nitrerhärdat med dubbla kammar som är justerbara samt drivna av en duplexkedja. Alublock och dubbla webrar som grädde på moset.

mvh

måste det vara tvåventilare i RC?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Sävar 2150 RC test motorn (retadad kam 195.8hk)

Inlägg av Jens Gustavsson »

vad är det för vinkel på ventilerna? en modärnare hemi topp har ganska liten vinkel som på denna bild men de har ändå problem att mycket bränsle/luft blandning sjutsar rakt igenom men de flödar grymt bra.
ganska platta kolvar men ändå hög kompa.

Bild

Bild
Skriv svar