Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tor aug 24, 2017 2:15 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: ons apr 12, 2017 8:51 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am
Inlägg: 210
Blev en ny fläkt också.

Med en liten frekvensare också.

Fick bygga om fotramen så jag kunde rotera den tillräckligt.

Byggde även nätkontruktionen idag.
Den är även anpassad så man kan använda nått filter om de skulle önskas.

Bild

Bild

Bild

Graf från helgens körning
Bild

_________________
Johnny Borg
0762330358

http://www.nocontrol.se

60fot: 1.35
201m: 6.37 177km/h
402m: 9.87 231km/h

"Man organiserar ju inte en nattlig skyttebana på Sveavägen bara för att den
är lång och rak och passar kulbanor, om man säger så."


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre apr 14, 2017 9:25 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20281
Ort: Tomterna/sävar
bra jobbat! be nån filma lite sen så vi får va med lite då det bromsas :thumbright:

performanc trend program och styrning?

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre apr 14, 2017 10:28 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am
Inlägg: 210
Jens Gustavsson skrev:
bra jobbat! be nån filma lite sen så vi får va med lite då det bromsas :thumbright:

performanc trend program och styrning?


Tackar.

Kör med Performace trends USB 4.
Styrningen är just nu endast potentiometer men såg att Performence Trends hade ett dyno controller kit som passa med mitt nuvarande system.

Kanske nån här som har använt denna?
http://performancetrends.com/Dynamomete ... ollers.htm


De finns självklart lite filmer :)

_________________
Johnny Borg
0762330358

http://www.nocontrol.se

60fot: 1.35
201m: 6.37 177km/h
402m: 9.87 231km/h

"Man organiserar ju inte en nattlig skyttebana på Sveavägen bara för att den
är lång och rak och passar kulbanor, om man säger så."


Senast redigerad av Johnny Borg fre apr 14, 2017 12:04 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre apr 14, 2017 10:31 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am
Inlägg: 210
Igår körde ja ytterligare en Sierra pinto turbo som stått utanför garaget ett bra tag.

Utrustad med de vanliga budget konceptet

Cossie kolvar o stakar
S200
MS med TFI tändsystem som har större magnetfält än CDI :)
BF95

Bygge för dryga 25k som rullat i många år.

https://www.youtube.com/watch?v=KLXHBbXBQfU


Så här såg de ut direkt från gatan.
Mekanisk laddtrycksreglering. Därav lite skillnad i reporna.
Bild


Efter lite kamjustering och snällare tändning på vridmax och höjd mot varvstopp så trollades 56nm fram.
Och ett bredare register speciellt.
Har även bild på graferna när dom är pålagda på varandra men den bilden ville inte synka just nu.
Så blir lite dumt för ögat med autoscale.
Bild

_________________
Johnny Borg
0762330358

http://www.nocontrol.se

60fot: 1.35
201m: 6.37 177km/h
402m: 9.87 231km/h

"Man organiserar ju inte en nattlig skyttebana på Sveavägen bara för att den
är lång och rak och passar kulbanor, om man säger så."


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre apr 14, 2017 4:33 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am
Inlägg: 210
Håller fortfarande på med o få bänken att stämma mot vad som är Thru NM/HP.

Men kan nån förklara hur kalibrerings metoden ska gå till?

Får inte riktigt till de bra

Utrustningen ser ut så här:

Länkade Dubbelrullar
Magnetbroms styrd med potentiometer
Dragande Lastcell kopplad till styrenheten

_________________
Johnny Borg
0762330358

http://www.nocontrol.se

60fot: 1.35
201m: 6.37 177km/h
402m: 9.87 231km/h

"Man organiserar ju inte en nattlig skyttebana på Sveavägen bara för att den
är lång och rak och passar kulbanor, om man säger så."


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör apr 15, 2017 12:37 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Inlägg: 1446
Ort: Skelleftehamn
Blir lite klurigt när det både är tröghetsmoment och bromsat motstånd.

Mitt tips är att bara kika på lastcellen. Direkt man har en lastcell så kan man förbise tröghetsmomentet i rullarna.
Blir svephastigheten "för snabb" pga för lite motstånd så får du anse att det skulle vara som ett pull på 1:ans växel eller liknande, vilket egentligen är helt sant i effektväg även det.
Ställer man upp bromsen så blir det "bara" som det vore 4:ans växel eller liknande.

_________________
Turboladdare är för folk som inte kan bygga motorer /Keith Duckworth


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör apr 15, 2017 1:17 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Inlägg: 553
Ort: Lapua Finland
Johnny Borg skrev:
Håller fortfarande på med o få bänken att stämma mot vad som är Thru NM/HP.

Men kan nån förklara hur kalibrerings metoden ska gå till?


Dynomet och Bosch eddy current bänkar kalibrerar de så att bara köra nån bil på rullarna, precis som det görs på inertiabänkar också.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis apr 18, 2017 9:58 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am
Inlägg: 210
Blev lite mer körningar i helgen.

Första stela axeln i bänken faktiskt.
Och måste säga att de väldigt mycket enklare att spänna och få bra fäste.

Bild

Bild


De är väl dags att täcka in bromsen också så
Bild

Bild

Och ett par fina hjulbockar
Sidor kommer imorn
Bild

_________________
Johnny Borg
0762330358

http://www.nocontrol.se

60fot: 1.35
201m: 6.37 177km/h
402m: 9.87 231km/h

"Man organiserar ju inte en nattlig skyttebana på Sveavägen bara för att den
är lång och rak och passar kulbanor, om man säger så."


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons apr 19, 2017 9:39 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am
Inlägg: 210
Lite fortsättning från gårdagens bygge då

Bild

Egentligen skulle man ju haft plåt med nätmönster men fick inte tag på nått sånt så får duga med slät plåt.

Bild


Under morgondagen så kommer kanske denna överdel att tillverkas
Bild

_________________
Johnny Borg
0762330358

http://www.nocontrol.se

60fot: 1.35
201m: 6.37 177km/h
402m: 9.87 231km/h

"Man organiserar ju inte en nattlig skyttebana på Sveavägen bara för att den
är lång och rak och passar kulbanor, om man säger så."


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor apr 20, 2017 4:18 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8764
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Funderade lite.
Om du exempelvis kör performancetrends datasystem så kan man addera bänkens mått som 'motorns inertia' och sedan låta systemet läsa lastcellen.
Måste nog kalibreras mot en annan bänk, för att systemet tror ju rullen varvar lika som motorn då.
Krångligt men kanske en möjlighet.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre apr 21, 2017 10:45 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am
Inlägg: 210
Kadett4wd skrev:
Funderade lite.
Om du exempelvis kör performancetrends datasystem så kan man addera bänkens mått som 'motorns inertia' och sedan låta systemet läsa lastcellen.
Måste nog kalibreras mot en annan bänk, för att systemet tror ju rullen varvar lika som motorn då.
Krångligt men kanske en möjlighet.


Hmm, ja de är ju en möjlighet som sagt.

Fick hem en 10 varvs potentiometer igår så jag kan justera bromsen finare så nu kanske de kan gå att kalibrerar lite lättare.
Förr var de 270graders med steg och 1 steg var 150nm så väldigt svårt att kalibrera mot lastcellen också.

_________________
Johnny Borg
0762330358

http://www.nocontrol.se

60fot: 1.35
201m: 6.37 177km/h
402m: 9.87 231km/h

"Man organiserar ju inte en nattlig skyttebana på Sveavägen bara för att den
är lång och rak och passar kulbanor, om man säger så."


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre apr 21, 2017 2:37 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am
Inlägg: 210
De blev ett litet lock också.
Måste tillverka en lucka för lastcellen också.

Bild

_________________
Johnny Borg
0762330358

http://www.nocontrol.se

60fot: 1.35
201m: 6.37 177km/h
402m: 9.87 231km/h

"Man organiserar ju inte en nattlig skyttebana på Sveavägen bara för att den
är lång och rak och passar kulbanor, om man säger så."


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis apr 25, 2017 9:41 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 976
Ort: BjörnL Uddevalla
Vad kostar dom här performancetrends boxar och program med bromsstyrning?

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis apr 25, 2017 9:57 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8764
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Kolla här: http://performancetrends.com/DataMitePricesOnly.htm

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis apr 25, 2017 10:02 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 905
Ort: Flisa, norge
http://dtec.net.au/Products.htm


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 37 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010