Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: lör sep 23, 2017 3:47 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis jul 11, 2017 1:11 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20312
Ort: Tomterna/sävar
vi håller på lite och testar ett nytt kyltorn till dynon och lite dellorto turbo tuning med fredde "vit pv". ska också uppdatera lite mer "fasta" laddtryck styrningar i bänken så dynon är redo ytterligare förfinad inför höst säsongen. minde värme i dyno rummet på varma delen av året också!

grymt lätt mekat nu på framsidan av motorerna då det är helt utan kylare och slangar på sug motorer iallafall. kyltornet har juster bar digital temp samt justerbart vatten tryck som man vill ha då liter effekterna sjuter iväg med mycket laddtryck för att motvärka lokala kokningar i toppen.

fredde kan berätta mer om motorn :thumbright:

Bild

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jul 11, 2017 6:02 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Inlägg: 2124
Ort: yttertavle/umeå
ok,motorn är en/ett B21 block som är i mycket gott skick och bara honat
med nya B21E kolvar (9.7-1)
toppen är en 530 portad av Peter Sjödin(MC-guru) med originalventiler
Kamaxel STS247
Turbon är en HX35 som sitter på adaptergrenrör fullt pulssplitt
Förgasarna är "nya" dellorto 45 DHLA köpta på 80talet och endast provstartade då.
motorn är tänkt att justeras för handels 98 okt

har inte alla spec i huvudet men kan fylla på sen om någon är intresserad

det här blocket hade jag som försökskanin när jag gjorde i ordning min B23
och är syratvättat betongfyllt,planat samt oringat, vevaxel och stakar (M) är från en 21 ET

vet inte vad jag ska ha motorn till sen men det känns som ett lyxproblem :)

//Fredde


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jul 11, 2017 9:04 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20312
Ort: Tomterna/sävar
det är ett fränt grenrör baserat på ett vanligt sugmotor rör men med puls splitt och snyggt gjort så jag tror den kommer att gå bra bara vi får till lamdan bra men det går inte ladda så extremt som med E85 men vi får jämföra med vår is förgasar B200 och de tidiga förgasar bromsningarna på stövarns B230.

blir kul iallafall :thumbright:

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jul 17, 2017 8:27 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20312
Ort: Tomterna/sävar
vi har motnterat lite tryck rör och slangar i dag och provgasat lite vart ca 225hk helt o tunat.

vi ska jobba vidare med gasarna då de behöver pluggas i första prog hålet eller byta till justerbara by pass ventiler så att den börja svara på bland skruvarna och gå snyggare.

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jul 17, 2017 11:37 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Inlägg: 162
Bild o funktion på kyltorn? Hembygd eller köpe? Mvh Matti

Skickat från min E5823 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jul 18, 2017 7:06 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20312
Ort: Tomterna/sävar
kopia som fredde byggt (som ser finare ut än originalet) modifierad för att kunna ha övertryck i kylsystemet om man vill då man överladdar hårt. kommer med bild

har kollat lite bestyckning nu......

delorto 45

38 halsring
borrade huvud ca 165
170L
7772. 11 erör

lågfart 55 7850.9

pluggade bränsle mynstycke till choken




32 grader vid 100kpa

26 vid 150kpa

22 vid 200

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jul 18, 2017 9:27 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20312
Ort: Tomterna/sävar
252 hk nu vid 0.6bar ladd och 7000rpm

laddar upp fort också än fast jag höll inte fast den så hårt från låga så öppna wg direkt vid 3500rpm på B21.

ca 24 grader tändning.

borrade vidare huvud munstycket till 180 och dopa på lite mer som syns på lamdan uppe mot 7000rpm där den fetar på lite men effekten vägrar vända nedåt trots den snälla kamaxeln och toppen mm men det är tack vare ett kort insug.


Bild

Bild

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jul 18, 2017 9:45 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20312
Ort: Tomterna/sävar
kyl tornet

Bild


Bild

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jul 18, 2017 9:57 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 31, 2005 10:32 am
Inlägg: 250
Ort: Bollnäs
Hur funkar dom där kyltornen,Hur blir dom av med värmen?

Skickat från min SM-G389F via Tapatalk

_________________
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jul 18, 2017 10:00 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20312
Ort: Tomterna/sävar
vatten fylls på då det blir varmare än inställt sen åker det för varma vattnet ut kan man enkelt förklara det som. bygger ihop det men dyno vattnet med tiden men nu kör vi kran vatten (går väldigt lite ser man)

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jul 18, 2017 5:37 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Inlägg: 162
Hur trycksätter ni tornet!?

Skickat från min E5823 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jul 18, 2017 8:34 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20312
Ort: Tomterna/sävar
där varma vattnet åker ut sitter det en "säkerhets ventil" som är juster bar. fredde kan förklara bättre

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jul 19, 2017 10:46 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Inlägg: 2124
Ort: yttertavle/umeå
Kallt vatten fylls på i nedre delen av tornet via en termostatstyrd magnetventil
där går även kylvattenreturen till motorn,man kan säga att tempinställningen på termostaten
är hur varmt vatten som får gå tillbaka till motorn.
Det sitter även en knapp som förbikopplar termostaten som spolar in vatten tex när man fyller systemet
och ett nivårör på utsidan.
När nytt kallt vatten kommer in trycks det varmaste vattnet längst upp som just kommit från motorn ut
via ett stigarrör inne i tornet.
På utgången från stigarröret längst ner sitter en justerbar övertrycksventil som bestämmer systemtrycket.

Nu kör vi med termostat i toppen som vanligt men man kan köra utan och låta tornet bestämma motortempen
det kan säkert vara behändigt att kunna kyla ner motorn medans den är igång genom att trycka på knappen :)
men som sagt då kan man inte ha termostaten i toppen kvar.

Volymen är ca 20l och jag tror tornet är 90cm högt det är gjort av ett 160mm aluminiumrör med ca 5mm gods
och gavlarna är svarvade ca 20mm tjocka med en gängad dragstång som håller ihop i centrum.

/F


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jul 19, 2017 3:48 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Inlägg: 325
Ort: Norge
Forgasserturbo er ikke for hvem som helst. :hihi:

Denne skal fölges. Virkelig interessant å se hva sluttresultatet blir. :thumbright:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jul 19, 2017 4:40 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20312
Ort: Tomterna/sävar
turbo förgasare är mycket svårare än efi!

nu bas tunad ligger lamdan mellan 0.85-0.8 på fullt laddtryck och det är helt ok :thumbright:

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010