Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: lör nov 18, 2017 10:33 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 1195 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 76, 77, 78, 79, 80
Författare Meddelande
InläggPostat: ons nov 08, 2017 8:32 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: fre maj 06, 2016 7:16 pm
Inlägg: 35
Jaha,det va ju intressant ,har inte hört att någon gjort innan på volvo , är det flera som gör detta ? hur mycket extra flöde och effekt kan det ge ? kul med lite udda lösningar : )


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons nov 08, 2017 9:19 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5510
Ort: Lund
jag försöker alltid att inte ha för stort förbränningsrum utan anpassar topp och ventiler efter cylindern.
Enligt mig finns det ingen vinst med det utan bara förluster.
Förbränningsrummet ska ha så lite yta som möjligt från förutsättningarna man har.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör nov 11, 2017 9:32 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: fre maj 06, 2016 7:16 pm
Inlägg: 35
Jens , patrick mfl som provat detta, vad såg ni som fördel med detta , finns det info om andra motorer som har provat detta : )


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör nov 11, 2017 2:14 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20356
Ort: Tomterna/sävar
Erland Cox skrev:
jag försöker alltid att inte ha för stort förbränningsrum utan anpassar topp och ventiler efter cylindern.
Enligt mig finns det ingen vinst med det utan bara förluster.
Förbränningsrummet ska ha så lite yta som möjligt från förutsättningarna man har.

Erland


håller med till stora delar erland men med turbo så gör det inte lika mycket att man tappar lite kompa så jag tror fördelarna utväger nackdelarna men inga stora skillnader.

på cheva bb så har jag läst om vinster på ca 15-20 hk om jag mins rätt men det är inte så mycket på 600hk heller ca 2-4 sug hk på en B20 där man har turbo?

ska man ha 88.9mm borr som jag har på denna motor vore det nog bättre med en B18 topp där ventilerna sitter närmare varandra med 43-44mm insug och 36mm avgas men har inte tid att bygga en sån på denna "test motor".

sen ska tillägas att man försvagar blocket vid +2.5 bar ladd skulle jag tro men jag har bara tagit liiiiite , följer packningen på en elring B20 med runda cylinder hål (ca 91mm)

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 12, 2017 8:43 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5510
Ort: Lund
När jag började porta så körde jag efter packningen på både block och toppar.
Men efterhand som jag provat så undviker jag det.
Undantaget kan ju vara BBC där jag gör uttag ibland om topparna är alldeles för stora.
Om jag gör toppar till B20 med cylinderdiameter upp till 90mm så väljer jag den gamla B20 toppen som är 90mm bred i cylindern.
Jag ser inte vinsten med stora ventiler o små cylindrar och till små kanaler.
Om jag ska maxa en B20 så vet jag att gränsen för att toppen ska hålla ligger runt 39mm kanaldiameter genom svängen till ventilen.
Luft gillar inte att svänga och inte att gå upp i diameter så kanalen ska inte vara större än 39mm där ventilsätesvinklarna slutar.
Ett håö på 39mm som ska vara 90 % av ventilen blir 39/ 0,9 = 43,3mm. Finns ingen anledning på en B20 att ha större ventil än 44 mm.
Många toppar som jag har gjort med 42mm insugningsventil har flödat förbannat bra, 185+ CFM mot 205 CFM max med 46mm:s ventil ej höjd kanal.
Om jag maxade en 42 eller lite större ventil så tror jag att jag hade kunnat slå 205 CFM.
Problemet med en stor ventil i en tunn topp är att man får svårt att göra en riktigt bra kort radie utan att göra hål.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 12, 2017 10:26 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20356
Ort: Tomterna/sävar
ska se om jag hittar nån bild? tror du missförstår mig erland. jag håller med dig i det mesta som sagt.

det är en rund packning och det runda förbräningsrummet men med en 44mm ventil, 88.9mm borr bara tagit upp blocket 1mm per sida just där ventilerna är, syns knapt men blir lite bättre tror jag

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 12, 2017 10:41 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5510
Ort: Lund
OK, den runda packningen är ju bara 91mm om det inte är skärring.
Det är en grej till, man ska ha en packning som passar cylinderdiametern så bra som mäjligt.
Kär man för stor packning på en P/S motor så skjuter man den lättare.
Trycket växlar upp i spalten.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 13, 2017 9:11 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20356
Ort: Tomterna/sävar
jo det är den runda 1.6mm/ 91mm packnmingen från elring jag kör med på denna motor. blocket är o-ringat sen med 1mm tråd med ca 0.12mm uppstick ovan blocket så den inte glider ut. tror dock inte att den kommer hålla speciellt bra på högt laddtryck. ska eprimentera med koppar packning sen. ska lägga upp nå bilder och berätta mer då det är nått att visa.

du håller inte på med nå B20 erland nuförtiden? det är ju det som är det grymaste och mest intresanta ! :lol:

jag har funderat på en MB 32v sug, en 2.5L kompressor volvo 16v motor som jag lite mer än klurar på till vegan som skulle va mycket smartare att jobba vidare på för att kunna tävla och ha chans att vinna i comp med men då man väl står och kollar på grejorna känner jag ändå mest för att jobba vidare med B18-B20 konceptet då det är det hjärtat slår för på nått sätt ! så jag jobbar vidare med det på den lilla fritiden men har som egenföretagare.

om allt klaffar så blir det dyno time med detta runt jul ledigheterna!

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 13, 2017 8:03 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: fre maj 06, 2016 7:16 pm
Inlägg: 35
hej , Intressant läsning : ) är det någon här som vet hur stor man kan göra kanalerna i en b18 topp , b20 med 42 ventil , och b20 med 44 ventil ?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 13, 2017 10:45 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5510
Ort: Lund
Jag gör en del kundtoppar till B20 och dom blir riktigt bra.
Jag kör bana med en 240 och en Camaro så jag testar mycket till Volvo 230.
Inga stora ombyggnader för jag vill ha brett register och har en motor som funkar bra men lite mer effekt hela tiden.
Chevroleten blir det byte från 305 till 350 i vinter.
Sen jagar jag vikt på båda bilarna.
Nästa att testa på Volvon är en windage tray jag byggt.

Erland


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 1195 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 76, 77, 78, 79, 80

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Sleiggan och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010