Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån nov 19, 2018 6:42 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 1263 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor dec 07, 2017 7:41 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20585
Ort: Tomterna/sävar
Steve skrev:
Visst var det så att du provat att köra pumparna utan motorn igång och då blir bränslet inte varmt, dvs att det är motorn som värmer upp bränslet?


jo det stämmer. 10 min pump körning med avstängd motor ca +2 grader soppa temp. 10 min med motor på tomgång + 35 grader temp

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor dec 07, 2017 10:56 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9111
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Jens Gustavsson skrev:
jag hört sånna historier flera gånger men jag har testat kall och varm motor 4-5 gånger både sug och turbo och varm har aldrig vunnit.


Stekhet motor gav 3hk mer än normalvarm i mitt fall.(2 takt)
Förgasaren hade frost på utsidan, så det kan vara en ledtråd ;)

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor dec 07, 2017 11:36 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20585
Ort: Tomterna/sävar
rinner soppan in i motorn så blir det kanske så? finfördelas den skapligt så värkar man inte behöva ha varm motor för att få bra effekt.

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor dec 07, 2017 11:51 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9111
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Så kan det vara.
förgasare blir lite inexakta på att finfördela bränslet när det är såna mängder vid metanol.

Men fenomenet fanns i kaputten med E85 också, men då i 'light' utförande ;)

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor dec 07, 2017 8:03 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20585
Ort: Tomterna/sävar
lite segt laddtryck då jag inte har nån styrning på wg och ingen fjäder bara tryck på den sidan men den är rätt varvillig för att va en sån lågkompad snik motor. men inga märkvärdiga effekter ganska tom.
testa lite mer tändning här. gilla det på lägre varv men inte toppeffekten. vilktigt då man testar tändning är att hålla sten koll på laddtrycket så det är lika eller räkna om till sug hk om det skiljer lite.


Bild

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 08, 2017 12:44 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: lör apr 15, 2017 5:39 pm
Inlägg: 3
Hur mycket skillde det i tändning på kurvorna?
Bra snurr ändå tycker jag! :-)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 08, 2017 6:12 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20585
Ort: Tomterna/sävar
ca 1.5 grad.

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 25, 2017 5:19 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20585
Ort: Tomterna/sävar
har kommit hem från semestern nu och varmkörde verkstan med några B20 dyno pull med lite polare här. kör vemset så det kan lägga till och dra bort 10% soppa. knappt rört ve tabellen. helt otroligt va bra det får till soppan till target värdet! laddtrycket är totaltryck alltså 1.86bar "laddtryck"

ska fin tuna vidare i morgon lite.

ok effekt med tanke på vilken dålig bottendel det är.













Bild

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 26, 2017 1:47 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20585
Ort: Tomterna/sävar
Hej ska ge motorn lite kärlek och servis i morgon innan bromsningarna fortsätter. känns ganska lovande att kamaxeln inte gått av än men det är vid dessa effekter det brukar börja jäklas.

nästa mål är att öka broms bänks rekordet med B20 :lol:

detta är från tidigare tester med 2.1L motorn som jag körde 2011-2014 typ.

Bild

jag har kört 540whp nigenom en slirig 7" converter med B18 och det är nog mycket mer på veven men det är bara i fantasins värd fins inte på papper.

Per-åge har kört 500whp också och säkert mycket mer men alldrig bromsad.

eric wiklund har haft nära 500whp och även jag i den gula på race bensin.

kanske inte låter så mycket 548hk i dag 2017 men problemet med b20 är hålbarhet i både cylinder väggar, toppackning och kamaxlar så det är inte jätte enkelt. så får se om allt lirar senare i veckan.

mvh jens

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons dec 27, 2017 12:48 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20585
Ort: Tomterna/sävar
540hk/555nm nu just under 2 bar ladd.

effekten hade inte börja sjunka vid 7800rpm där jag släppte.

555nm

ca 24 grader tändning på varv / 980-1000grader avgastemp

kamaxeln är i en del ännu framförallt :thumbright:

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor dec 28, 2017 1:48 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20585
Ort: Tomterna/sävar
Hej här i verkstan trimmas det B20 (88.9x80mm) här i mellan dagarna och nya broms bänk rekord är tagna medans jag testar ut kamaxlar, nya vems grejor och nya dyno axlar, grejor till comp vegan mm. jag vet att säker både Per-Åge Nygård och även jag med comp B18:n har haft mer effekt ute på banan men detta är högsta effekten som mätts upp i en bänk vad jag vet? laddtrycket är absolut tryck. gott nytt Race år mina motor kompisar!

inget tryck i kylaren, inga avklippta kamaxlar trots ca 15 dyno pull över 500hk i dag!






Bild

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor dec 28, 2017 2:05 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5271
Ort: Lykksällä
Är det turbon eller nåt annat som bromsar effekten nu om den gav 540 på under 2 bar?

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor dec 28, 2017 3:08 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9111
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
du bör inte korrigera mot barometertryck med en turomotor ;)

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor dec 28, 2017 4:29 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20585
Ort: Tomterna/sävar
Steve skrev:
Är det turbon eller nåt annat som bromsar effekten nu om den gav 540 på under 2 bar?


tror inte det den har fortfarande låga avgastryck men tror mer att det är motorn som vevhusar ut mer och mer ju mer laddtryck det blir. va svårare att nå 540 hk i dag ska kolla vad som skiljer i väder sen mellan i dag och i går. men ville se lite fräna siffror så jag laddade på lite mer helt enkelt. är uppe i över 60 fullgas pull nu sen en massa delast och lågtrycks mappning. ca 100liter soppa uppkört. det motsvarar nog 4-5 dragrace helger :)

va ca 8 till 10 grader här inne i dag där turbon suger in luft. -6 grader ute ungefär. korigerar mot 16 grader temp.

väder kor lägger till 1.7% då luftrycket är lite lägre än normala 1013.

mvh jens

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 29, 2017 10:11 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: fre maj 06, 2016 7:16 pm
Inlägg: 52
Hej , fina siffror Jens, vad är det som gör att kammarna kan gå av , och hur skulle man motverka det, dom är ju klena och dåligt lagrade, är det varvet ,högt fjädertryck, egensvängningar ?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 1263 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010