Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön sep 23, 2018 8:21 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 546 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 33, 34, 35, 36, 37
Författare Meddelande
InläggPostat: fre feb 23, 2018 12:04 am 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5664
Ort: Lund
OK, men du har mer kam än mig som har 2360cc och 255,7 hästar 299Nm i vrid.
Sen kan du kalla den snäll om du vill men jag hade aldrig kört en sån kam med en originaltopp.
Jag och grabben håller på med en omgång billiga toppar på 530 ämnen.
Med 35 ventil utan ens back cut så har vi 145CFM men det kräver rätt bearbetning i förbränningsrummet.
Det borde du utan problem kunna få, bara portat under ventilen i kanalen, standard i utloppet.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre feb 23, 2018 8:50 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 503
Ort: lycksele
Erland får du lika lätt 145cfm på avgas på en 531 som på en 530?
Mina milda folkrace 530 toppar brukar flöda ca 145 ut då enbart filade lite under ventilen rundat till innerradien nya säten och filat i förbränningsutrymmet.
Knappt rört alls i taket bara jämnat styrningen sedan flödat med 15cm rör (flödar lite mera med längre)
Samma "snabbportning" på en 531 flödar under 140 antar att kanalen är för stor igenom svängen då den är högre i taket.
Där får ja fila mera och ta upp till 0,90 av ventilen mm för samma flöde (har dock bara gjort 2 531er så med org ventil) därav frågan om ja får exprimentera mera eller det bara är större Aria i slutet på svängen som gör det.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre feb 23, 2018 9:34 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5664
Ort: Lund
Jag har samma erfarenhet att 530 har bättre kanal ån 531.
Jag filar aldrig i taket utan breddar bara kanalen.
Med 38 ventil har jag fått 172 CFM vid 14 mm och med 40 ventil 190 CFM.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 07, 2018 8:14 am 
Online
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20564
Ort: Tomterna/sävar
hej jag jobbade ett par timmar i går kväll och fin putsa lite på insugs sidan sen mirra jag ett nytt avgassäte och fixa till innerradien där och slipa bort det lilla av styrningen som sticker upp. fortfarande minimalt med matreal som tagits bort i denna topp men bättre siffror nu. tappade nog lite kompa ca 13.9:1 nu. då jag frästa sätet på avgassidan lite djupare för att få 3 vinklar men flödes ökningen vart bra så det blev åt rätt håll totalt tror jag?


44x35 stock ventiler med liten backcut in och flödad med 92mm cylinder vid 28"

mm in ut %
2 52 43 82%

4 97 83 86

6 140 106 76

8 178 118 66

10 198 125 63

12 208 131 63

14 209 136 65

16 212 140 66% (292fps i mitten av insugs kanalen "vid stötstängerna")

_________________
Köpes cheva BB toppar!

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 07, 2018 9:22 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9088
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Bromsa den så ser du =)

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 07, 2018 9:56 am 
Online
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20564
Ort: Tomterna/sävar
vi kommer dit framöver men jag tar en del i taget sen när man jobbar med sånt här som egenföretagare så går alltid kundernas jobb först och ibland så hinner hinner man inte med allt man vill. jag gillar att fundera och testa i olika kapitel i både flödesbänken, Cam-pro + kamaxel bänken sen dyno bänken sen på en tävling så lär man sig mer i slutändan. men man får inte bli allt för teoretisk då blir det bara byggt fantasi motorer och än hur fina och optimala de må kännas så är det bara fantasi motorer... det som räknas är vad som blir gjort i verkligheten :hihi:

detta handlar inte om en F1 fantasi motor utan nått mina kunder kan köpa i delar från mig och sätta ihop själv med en vanlig lön. prisvärda HK som kan vinna race och som intresserade kan bygga, sköta och serva utan F1 team eller stora sponsorer.

mvh jens

_________________
Köpes cheva BB toppar!

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 546 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 33, 34, 35, 36, 37

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010