Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons nov 14, 2018 5:11 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 328 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 18, 19, 20, 21, 22
Författare Meddelande
InläggPostat: fre okt 12, 2018 6:00 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5680
Ort: Lund
Det blir kylproblem med en topp som är avsedd för vattencirkulation när man drydeckar den.
Svårt att få vattnet att cirkulera som man vill hur många ställen man än tar in och ut vatten på.
Nu var det inte därför den blåste packningen senast utan av en helt annan anledning.
En cylinder spikade och därför lyfte toppen och med de cylindertrycken blir det inte snyggt där det blåser ut.
Är redan lagat, funderar bara på hur man tar ut ringarna runt de andra cylindrarna.
Med Metanol är en massiv topp bäst och den sviktar inte som en originaltopp.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre okt 12, 2018 8:41 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Inlägg: 136
Ort: Torslanda
Erland Cox skrev:
Det blir kylproblem med en topp som är avsedd för vattencirkulation när man drydeckar den.
Svårt att få vattnet att cirkulera som man vill hur många ställen man än tar in och ut vatten på.
Nu var det inte därför den blåste packningen senast utan av en helt annan anledning.
En cylinder spikade och därför lyfte toppen och med de cylindertrycken blir det inte snyggt där det blåser ut.
Är redan lagat, funderar bara på hur man tar ut ringarna runt de andra cylindrarna.
Med Metanol är en massiv topp bäst och den sviktar inte som en originaltopp.

Erland


Går det inte att "betonga" en topp så som man gör med block?

_________________
mvh! Jonathan Hall


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör okt 13, 2018 9:56 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9109
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Om inte annat om man har möjlighet, fyll kylkanalerna med smält aluminium.
Man kan behöva borra lite luftkanaler så aluminiumet flyter in överallt.

Tvätta ur toppen med nån syra så det blir så rent som möjligt inuti.
Förvärm toppen.
Häll in alu från deckplan genom en 'riser' man tillverkat.
låt kallna sakta.

Riser är till för att tillföra lite matrial under tiden det kallnar för att minska sprickbildning.

Sen finns ju all möjlighet i världen att porta, ingen risk att köra hål, samt toppen bör bli riktigt stabil ;)

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör okt 13, 2018 8:16 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Inlägg: 136
Ort: Torslanda
jompazx skrev:
Erland Cox skrev:
Det blir kylproblem med en topp som är avsedd för vattencirkulation när man drydeckar den.
Svårt att få vattnet att cirkulera som man vill hur många ställen man än tar in och ut vatten på.
Nu var det inte därför den blåste packningen senast utan av en helt annan anledning.
En cylinder spikade och därför lyfte toppen och med de cylindertrycken blir det inte snyggt där det blåser ut.
Är redan lagat, funderar bara på hur man tar ut ringarna runt de andra cylindrarna.
Med Metanol är en massiv topp bäst och den sviktar inte som en originaltopp.

Erland


Går det inte att "betonga" en topp så som man gör med block?


eller om man fyllde toppen med salt som natriumkylda ventiler. Smältningen av salt absorberar ju mycket värme då kanske man får bra kylning i 6 sec :wink:

_________________
mvh! Jonathan Hall


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör okt 13, 2018 8:27 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Inlägg: 1444
Ort: Vällingby
Några bilder på hur det såg ut?

_________________
\\ fugazi \\ Magnus \\

[Analog kid] [Digital man] [New world man]

Starion Turbo -83
Outlander -05
Lancer Kombi -96
GARAGET


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön okt 14, 2018 7:38 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9109
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
jompazx skrev:

eller om man fyllde toppen med salt som natriumkylda ventiler. Smältningen av salt absorberar ju mycket värme då kanske man får bra kylning i 6 sec :wink:


nä... saltet är till för att transportera värmen inuti en ventil pga det 'skvalpar' upp och ned i ventilen.

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön okt 14, 2018 8:02 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Inlägg: 587
Ort: Dingle
När något smälter så sker ju en fasövergång, vilket innebär att temperaturen inte stiger förrän allt har smält.



/Peter

_________________
Choppers don´t have frontfenders(men Amazoner har)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön okt 14, 2018 8:30 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5680
Ort: Lund
Bilder på skadan? Ska finnas.
Aluminium krymper väl 4% när man gjuter det och betong överför inte värme så det är sämre än vatten.
Jag har sett betong i toppar men det funkade inte bra.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön okt 14, 2018 8:34 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9109
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
ja alu krymper. därav man har 'risers'.

Och det är ju ett gammalt trix som folk gjort förr ;)

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön okt 14, 2018 8:52 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Inlägg: 136
Ort: Torslanda
snackade lite CJ motorsport på elmia, han hadde en 16v som han hade fyllt toppen på men minns inte för mitt liv vad han hade fyllt den med.

_________________
mvh! Jonathan Hall


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 15, 2018 7:40 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Inlägg: 1444
Ort: Vällingby
Erland Cox skrev:
Bilder på skadan? Ska finnas.
Erland

Ja,precis.
Vore intressant att se.

_________________
\\ fugazi \\ Magnus \\

[Analog kid] [Digital man] [New world man]

Starion Turbo -83
Outlander -05
Lancer Kombi -96
GARAGET


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 15, 2018 9:57 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Inlägg: 183
Ort: Kvidinge Skåne
Hej.

Bild på skadan är inte mycket att titta på men om ni tvunget vill se så kan jag lägga upp en.
Hålet är rakt ut i vattenkanalen.


Bild

.
Bild


.
//Rickard

.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 15, 2018 11:13 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5680
Ort: Lund
Det har gått hål i toppen där jag svetsat igen vattenkanalen eftersom godset var tunnare där.
Man kan se den grå ytan mellan tändstiftet och ventilerna.
Där har den gått riktigt varm.
Allt är svetsat nu, ska bara ha ut ringarna ur packningsytan.

Erland


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 328 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 18, 19, 20, 21, 22

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010