Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre apr 19, 2019 8:05 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 365 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: fre okt 12, 2018 6:00 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6093
Ort: Lund
Det blir kylproblem med en topp som är avsedd för vattencirkulation när man drydeckar den.
Svårt att få vattnet att cirkulera som man vill hur många ställen man än tar in och ut vatten på.
Nu var det inte därför den blåste packningen senast utan av en helt annan anledning.
En cylinder spikade och därför lyfte toppen och med de cylindertrycken blir det inte snyggt där det blåser ut.
Är redan lagat, funderar bara på hur man tar ut ringarna runt de andra cylindrarna.
Med Metanol är en massiv topp bäst och den sviktar inte som en originaltopp.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre okt 12, 2018 8:41 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Inlägg: 216
Ort: Torslanda
Erland Cox skrev:
Det blir kylproblem med en topp som är avsedd för vattencirkulation när man drydeckar den.
Svårt att få vattnet att cirkulera som man vill hur många ställen man än tar in och ut vatten på.
Nu var det inte därför den blåste packningen senast utan av en helt annan anledning.
En cylinder spikade och därför lyfte toppen och med de cylindertrycken blir det inte snyggt där det blåser ut.
Är redan lagat, funderar bara på hur man tar ut ringarna runt de andra cylindrarna.
Med Metanol är en massiv topp bäst och den sviktar inte som en originaltopp.

Erland


Går det inte att "betonga" en topp så som man gör med block?

_________________
mvh! Jonathan Hall


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör okt 13, 2018 9:56 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9375
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Om inte annat om man har möjlighet, fyll kylkanalerna med smält aluminium.
Man kan behöva borra lite luftkanaler så aluminiumet flyter in överallt.

Tvätta ur toppen med nån syra så det blir så rent som möjligt inuti.
Förvärm toppen.
Häll in alu från deckplan genom en 'riser' man tillverkat.
låt kallna sakta.

Riser är till för att tillföra lite matrial under tiden det kallnar för att minska sprickbildning.

Sen finns ju all möjlighet i världen att porta, ingen risk att köra hål, samt toppen bör bli riktigt stabil ;)

_________________
///AMG
Sökes: V-force reedventil till kx500


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör okt 13, 2018 8:16 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Inlägg: 216
Ort: Torslanda
jompazx skrev:
Erland Cox skrev:
Det blir kylproblem med en topp som är avsedd för vattencirkulation när man drydeckar den.
Svårt att få vattnet att cirkulera som man vill hur många ställen man än tar in och ut vatten på.
Nu var det inte därför den blåste packningen senast utan av en helt annan anledning.
En cylinder spikade och därför lyfte toppen och med de cylindertrycken blir det inte snyggt där det blåser ut.
Är redan lagat, funderar bara på hur man tar ut ringarna runt de andra cylindrarna.
Med Metanol är en massiv topp bäst och den sviktar inte som en originaltopp.

Erland


Går det inte att "betonga" en topp så som man gör med block?


eller om man fyllde toppen med salt som natriumkylda ventiler. Smältningen av salt absorberar ju mycket värme då kanske man får bra kylning i 6 sec :wink:

_________________
mvh! Jonathan Hall


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör okt 13, 2018 8:27 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Inlägg: 1474
Ort: Vällingby
Några bilder på hur det såg ut?

_________________
\\ fugazi \\ Magnus \\

Starion Turbo -83
Outlander -05
Lancer Kombi -96
GARAGET


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön okt 14, 2018 7:38 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9375
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
jompazx skrev:

eller om man fyllde toppen med salt som natriumkylda ventiler. Smältningen av salt absorberar ju mycket värme då kanske man får bra kylning i 6 sec :wink:


nä... saltet är till för att transportera värmen inuti en ventil pga det 'skvalpar' upp och ned i ventilen.

_________________
///AMG
Sökes: V-force reedventil till kx500


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön okt 14, 2018 8:02 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Inlägg: 613
Ort: Dingle
När något smälter så sker ju en fasövergång, vilket innebär att temperaturen inte stiger förrän allt har smält.



/Peter

_________________
Choppers don´t have frontfenders(men Amazoner har)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön okt 14, 2018 8:30 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6093
Ort: Lund
Bilder på skadan? Ska finnas.
Aluminium krymper väl 4% när man gjuter det och betong överför inte värme så det är sämre än vatten.
Jag har sett betong i toppar men det funkade inte bra.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön okt 14, 2018 8:34 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9375
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
ja alu krymper. därav man har 'risers'.

Och det är ju ett gammalt trix som folk gjort förr ;)

_________________
///AMG
Sökes: V-force reedventil till kx500


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön okt 14, 2018 8:52 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Inlägg: 216
Ort: Torslanda
snackade lite CJ motorsport på elmia, han hadde en 16v som han hade fyllt toppen på men minns inte för mitt liv vad han hade fyllt den med.

_________________
mvh! Jonathan Hall


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 15, 2018 7:40 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Inlägg: 1474
Ort: Vällingby
Erland Cox skrev:
Bilder på skadan? Ska finnas.
Erland

Ja,precis.
Vore intressant att se.

_________________
\\ fugazi \\ Magnus \\

Starion Turbo -83
Outlander -05
Lancer Kombi -96
GARAGET


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 15, 2018 9:57 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Inlägg: 200
Ort: Kvidinge Skåne
Hej.

Bild på skadan är inte mycket att titta på men om ni tvunget vill se så kan jag lägga upp en.
Hålet är rakt ut i vattenkanalen.


Bild

.
Bild


.
//Rickard

.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 15, 2018 11:13 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6093
Ort: Lund
Det har gått hål i toppen där jag svetsat igen vattenkanalen eftersom godset var tunnare där.
Man kan se den grå ytan mellan tändstiftet och ventilerna.
Där har den gått riktigt varm.
Allt är svetsat nu, ska bara ha ut ringarna ur packningsytan.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 25, 2018 7:57 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Inlägg: 200
Ort: Kvidinge Skåne
Hej.

Här kommer lite bilder på den nya toppen vi håller på med :)
Blir en billet topp utan kylkanaler.
Materialet vi valt heter Alumec.
Toppen är designad och ritad av Topplocksverkstan.

Bild



Här har vi printat ut en 1/4 av toppen för att kunna se den i verkligheten samt för att kunna flöda kanalerna.
Bild



Här ligger aluminiumklumpen efter planing av sågsnitten.
Stången dom sågade biten av var 30x30cm och 1,8m lång.
Denna lilla bit väger 65kg och toppen kommer väga ca 18kg efter bearbetningen, så där är en hel del material att fräsa bort.
Bild


Uppdateringar i projektet kommer efter hand.

// Rickard

.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 26, 2018 9:52 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20772
Ort: Tomterna/sävar
jäkla fräsigt! :)

blir nog bra fart i den toppen då man kan porta som man vill. några preliminära flöden och ventilstorlekar?

mvh jens

_________________
True metal people wanna rock not pose!

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 365 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010