Det där med varvtal och noggrannhet

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
sandqvist
Lite mer laddtryck
Inlägg: 45
Blev medlem: ons maj 04, 2016 8:11 pm

Re: Det där med varvtal och noggrannhet

Inlägg av sandqvist »

Länken han skickade beskriver det mycket väl.

Om du tittar på en modern motor och dess motorstyrning så lägger man in filter för att mjuka ut just denna skillnaden på motorn hastiget under tändförloppet.
Man känner stor skillnad mellan olika motorstyrningar även på samma motorn.
nalletill1000
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: lör maj 31, 2008 2:40 pm
Ort: Slidell. LA. USA.

Re: Det där med varvtal och noggrannhet

Inlägg av nalletill1000 »

HAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

Vem behover en varvraknare? Det gar sa har med :hihi: :hihi: :hihi: :hihi:

https://www.youtube.com/watch?v=t0ToYhjYV9I&t=611s


Killen har en massa roliga videos for den som har tid att ta kal pa.
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Det där med varvtal och noggrannhet

Inlägg av JoBy »

Som vanligt är det skillnad på olika ....

Alla mikroprocessorbaserade mät/styrsytem använder en klocka med given frekvens för att hålla takten och mäta tid. Oftast har pulsfrekvensen sitt ursprung i en kristalls resonansfrekvens. Den håller 'sin' frekvens bra men alla kristaller är individer och den exakta frekvensen kan därför vara något fel. Detta är orsaken till att olika klockor efter en tid visar olika. Detta är absolut ett helt försumbart problem när det gäller snabba förlopp som motorstyrning. En klocka som drar sig 15 minuter per dygn ( = 1440 minuter) har en frekvensavvikelse på ungefär 1%. Detta är ju jättemycket men vad skulle det innebära i praktiken?
Jo, att varvtals-skalan på bränsle och tändnings-mapparna skulle bli 1% fel. Cellen för 5000 RPM skulle egentligen gälla för 4950 RPM. Hur många celler är det i mappen? Detta är ju heller inget som ändrar sig så mappningen blir ju inte fel bara för att frekvensen är något långsam eller snabb.

Det som är viktigt är att frekvensen är KONSTANT.

Klockfrekvensen genererar 'tick' och det är minsta upplösningen på tidsaxeln.

Anta att motorn endast får en referenspuls per varv (från brytare på tvåcylindrig fyrtaktare) Genom att räkna antalet tick mellan varje puls så mäts varvtalet. Från det uppmätta varvtalet och antalet tick från föregående referenspuls kan vevaxelns position beräknas. Möjligt fel mellan beräknad och verklig position ökar ju längre från referenspulsen man har räknat. Därför vill man få referenspulsen strax före max förtändning.

Osäkerheten i position är säkert mångfalt större än osäkerheten i uppmätt varvtal.
Genom att lägga till fler referenspulser får motorstyrningen tätare positionsreferenser för vevaxeln. Med Ex 36-1 tandhjul fås en referens varje 10 grader. Med 1% felräkning hamnar man ändå bara på 0.1 grad fel i slutet innan nästa referens.

Eftersom motorn hastighet inte är konstant över varvet behöver frekvensmätningen ett filter. Positionsberäkningen däremot ska utgå från senaste kända referenspuls. Även om klockan är uselt kalibrerad behöver inte styrningen fungera dåligt.

När man sedan jämför mätvärden från varvräknare, motorstyrning och bromsbänk så finns det ännu mer som ställer till det. Tidsfördröjningar.... Det kan säkert vara flera tiondels sekunder i fördrökning mellan mätning och presentation av värdet på skärm eller mätare.

Den som kan ha bäst koll är den som har flest referenspulser per varv.
Jonas Bylund
Bild
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Det där med varvtal och noggrannhet

Inlägg av mauser240 »

nalletill1000 skrev:HAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

Vem behover en varvraknare? Det gar sa har med :hihi: :hihi: :hihi: :hihi:

https://www.youtube.com/watch?v=t0ToYhjYV9I&t=611s


Killen har en massa roliga videos for den som har tid att ta kal pa.
Tror de flesta som pillat lite med eftermarknadssprut känner igen de där pikarna, på gott och på ont :angryfire:
JoBy skrev:Som vanligt är det skillnad på olika ....

Alla mikroprocessorbaserade mät/styrsytem använder en klocka med given frekvens för att hålla takten och mäta tid. Oftast har pulsfrekvensen sitt ursprung i en kristalls resonansfrekvens. Den håller 'sin' frekvens bra men alla kristaller är individer och den exakta frekvensen kan därför vara något fel. Detta är orsaken till att olika klockor efter en tid visar olika. Detta är absolut ett helt försumbart problem när det gäller snabba förlopp som motorstyrning. En klocka som drar sig 15 minuter per dygn ( = 1440 minuter) har en frekvensavvikelse på ungefär 1%. Detta är ju jättemycket men vad skulle det innebära i praktiken?
Jo, att varvtals-skalan på bränsle och tändnings-mapparna skulle bli 1% fel. Cellen för 5000 RPM skulle egentligen gälla för 4950 RPM. Hur många celler är det i mappen? Detta är ju heller inget som ändrar sig så mappningen blir ju inte fel bara för att frekvensen är något långsam eller snabb.

Det som är viktigt är att frekvensen är KONSTANT.

Klockfrekvensen genererar 'tick' och det är minsta upplösningen på tidsaxeln.

Anta att motorn endast får en referenspuls per varv (från brytare på tvåcylindrig fyrtaktare) Genom att räkna antalet tick mellan varje puls så mäts varvtalet. Från det uppmätta varvtalet och antalet tick från föregående referenspuls kan vevaxelns position beräknas. Möjligt fel mellan beräknad och verklig position ökar ju längre från referenspulsen man har räknat. Därför vill man få referenspulsen strax före max förtändning.

Osäkerheten i position är säkert mångfalt större än osäkerheten i uppmätt varvtal.
Genom att lägga till fler referenspulser får motorstyrningen tätare positionsreferenser för vevaxeln. Med Ex 36-1 tandhjul fås en referens varje 10 grader. Med 1% felräkning hamnar man ändå bara på 0.1 grad fel i slutet innan nästa referens.

Eftersom motorn hastighet inte är konstant över varvet behöver frekvensmätningen ett filter. Positionsberäkningen däremot ska utgå från senaste kända referenspuls. Även om klockan är uselt kalibrerad behöver inte styrningen fungera dåligt.

När man sedan jämför mätvärden från varvräknare, motorstyrning och bromsbänk så finns det ännu mer som ställer till det. Tidsfördröjningar.... Det kan säkert vara flera tiondels sekunder i fördrökning mellan mätning och presentation av värdet på skärm eller mätare.

Den som kan ha bäst koll är den som har flest referenspulser per varv.
Allt det där har jag skrivit redan tror jag.

Som när Patrick skrev att sprutet behöver stenkoll på varvtalet och jag skrev att sprutet inte behöver det...
//MartinL
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6032
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Det där med varvtal och noggrannhet

Inlägg av Steve »

Självklart behöver sprutet ha koll på varvtalet

Men i teorins värld behöver det inte ha koll på varv per exakt minut
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Det där med varvtal och noggrannhet

Inlägg av mauser240 »

Steve skrev:Självklart behöver sprutet ha koll på varvtalet

Men i teorins värld behöver det inte ha koll på varv per exakt minut
Koll ja men inte stenkoll, precis vad jag skrev.
//MartinL
Geir Haugen
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: tor apr 11, 2013 8:46 pm

Re: Det där med varvtal och noggrannhet

Inlägg av Geir Haugen »

Det som är viktigast för sprutet/tändingen å ha stenkoll på, är vevakselns position till en var tid. Dess flera punkter triggerskivan har, dess bättre förutsättningar har ecu för at veta exakt position för vevakselen. Har man få punkter får man ta til beräkningar i firmware för bäst möjligt estimera positionen.
Här tror jag det är stora skilnader på olika produsenter. Aven om et sprut kan läsa t.ex 60-2 triggerhjul, betyder inte det automatisk at man utnytjar infon i alla punkter för at få den mest exakta positionen på veven. Jag mistänker at vissa sprut
använder bara 2-4 tänder, ock räknar bort dom i mellan.
Det skulla vara mycket interessant at testa olika ecu för at se om dom ger den tänding den säger at den gör.
På steady state borde alla klara av det, men under snabbare svep, kan det bli värre. Om man loggar värklig tänding ock
jamför med sprutets kalkulerade tänding, får man se om jag har rätt.
Skriv svar