Jämförelse 4st olika Dynos

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Jämförelse 4st olika Dynos

Inlägg av quattro »


kör man 6an stället för 5an så roterar ting snabbare. det tar mer kräfter att accelrera ju snabbare det går. faktisk med kvadratet


Sant. Men här kommer då svephastigheten in. Ju långsammare/lägre svephastighet desto mindre skillnad mellan olika växlar. Likadant så måste skillnaden mellan växlarna bli betydligt mindre i en navdyno. Ännu mer så i verkligheten, på landsvägen. Eftersom bilen själv (tillsammans med dig som förare) där utgör den största "inertian".
Konsekvensen blir att det är nästan omöjligt att få rättvisa effektuppgifter (= jämförbara) för olika motorer annat än i en ren motortestbänk. Som är rätt kalibrerad och körs med samma svephastighet i samma väderförhållanden. Och då blir det ändå aldrig helt tillämpbart i verkligheten eftersom motorns rotationshastighetsökning aldrig blir jämn och konstant under en acceleration med en bil.
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: Jämförelse 4st olika Dynos

Inlägg av psa »

DreRacing@ skrev:kör man 6an stället för 5an så roterar ting snabbare. det tar mer kräfter att accelrera ju snabbare det går. faktisk med kvadratet
Fast dom hade ju mätt förluster även på lägre växel än 1:1
quattro skrev:
Sant. Men här kommer då svephastigheten in. Ju långsammare/lägre svephastighet desto mindre skillnad mellan olika växlar. Likadant så måste skillnaden mellan växlarna bli betydligt mindre i en navdyno. Ännu mer så i verkligheten, på landsvägen. Eftersom bilen själv (tillsammans med dig som förare) där utgör den största "inertian".
Konsekvensen blir att det är nästan omöjligt att få rättvisa effektuppgifter (= jämförbara) för olika motorer annat än i en ren motortestbänk. Som är rätt kalibrerad och körs med samma svephastighet i samma väderförhållanden. Och då blir det ändå aldrig helt tillämpbart i verkligheten eftersom motorns rotationshastighetsökning aldrig blir jämn och konstant under en acceleration med en bil.
Jag vet att det finns någon som justerar svephastigheten efter datalogg ifrån bilen när dom kör bänk, men då behöver man ju arbeta med ett färdigt koncept för att det skall fungera. Sedan är det ju mer för utveckling än för att testa effekten iof.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Jämförelse 4st olika Dynos

Inlägg av Erland Cox »

Jag fick samma förluster både med överväxel som med underväxel. 3:an och 5:an.
Min bänk är en vanlig rullande landsväg så den verkar klara ökade hjulhastigheter bra.
Antingen genom programmet eller för att rullarna sitter så nära varandra.

Erland
Tore Bjerke
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am

Re: Jämförelse 4st olika Dynos

Inlägg av Tore Bjerke »

Det skiller mer eller mindre beroende på gearkasse, temperatur, viskositet på gearolje, belastning, hastighet... Men : At det er mindre tap med direkte vs utveksling, det er helt sikkert.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Jämförelse 4st olika Dynos

Inlägg av Erland Cox »

Jag har köpt ny loggningsutrustning och räknat på rullarnas inertia.
Sänker effekten från 240 till 220 hästar på en bil.
Bänken är ju från början testad med en känd bil hos tillverkaren och inställd för det.
Men det verkar som om drivlinans inertia är den stora förlusten.
Och vid utrullning håller mer inertia igång drivlinan längre så förlusten av effekt blir större även här
Alltså mindre förluster som visas med mer drivlineinertia.
Så nu ska jag beställa en broms och försöka köra hastigheten både upp och ner i varv för att justera för inertian.
Som naturligtvis diffar på varenda bil.
Jag har åtminstone en plan även om jag inte har en perfekt lösning än.

Erland
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Jämförelse 4st olika Dynos

Inlägg av Jarmo Y »

Det räcker inte att räkna bara rullens inertiavärde in. Luftmotstånd osv. betyder också.
Måste köra flera bilar att se hur det blir med effekten på de.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Jämförelse 4st olika Dynos

Inlägg av Erland Cox »

Utrullningen är mest däcksförluster mot rullen. Sen har man drivlinans inertia och det innan bakaxeln blir gånger bakaxelns utväxling.
Jag har ungefär det i Inertia nu i min bänk men jag tycker att jag får väldigt låga siffror.
Men jag har beställt en broms och om inte annat så kan man ju stega upp och se vad man har för effekt på olika varvtal och ställa inertian mot det.
Bromsens lastcell går ju att väga in och kalibrera.

Erland
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Jämförelse 4st olika Dynos

Inlägg av quattro »

Björn Åhnved "Mr Highspeed" har kalibrerat sin rullande landsväg så den skall stämma med hans Superflowbänk. Här diskuterar han detta.

http://www.highspeedracing.se/Dynotalk.htm
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Jämförelse 4st olika Dynos

Inlägg av Kadett4wd »

Inertia i bilens egna drivlina kan ge stora skillnader.
Små lätta 13" fälgar med smala däck ger mer effekt på rullen(inertiabänkar) än stora breda 20" stylinghjul som väger bly.(för att dra det till ytterligheter)
Så ska man jämföra bänkar(eller manliga könsorgan) så ska det vara lika förutsättningar, annars är det ogjort.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Jämförelse 4st olika Dynos

Inlägg av Kadett4wd »

quattro skrev:Björn Åhnved "Mr Highspeed" har kalibrerat sin rullande landsväg så den skall stämma med hans Superflowbänk. Här diskuterar han detta.

http://www.highspeedracing.se/Dynotalk.htm
Synd bara han svamlar och och slår sig för bröstet hela tiden, man förstår knappt vad han skrivit *Asg*
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Jämförelse 4st olika Dynos

Inlägg av quattro »

Han har en egen stil i hur han skriver :-)
Jonas Enderlein
För mycket laddtryck
Inlägg: 246
Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm

Re: Jämförelse 4st olika Dynos

Inlägg av Jonas Enderlein »

Kadett4wd skrev:
quattro skrev:Björn Åhnved "Mr Highspeed" har kalibrerat sin rullande landsväg så den skall stämma med hans Superflowbänk. Här diskuterar han detta.

http://www.highspeedracing.se/Dynotalk.htm
Synd bara han svamlar och och slår sig för bröstet hela tiden, man förstår knappt vad han skrivit *Asg*
Plus att han ändrar kalibrering ibland så att en motor byggd hos en annan motortrimmare får lägre effekt.
Jag bryr mig egentligen inte om va bänken visar bara den visar samma och inte visar mindre nästa gång man bromsar, för har man bytt tex kam så vill man se vad det skiljer på kammen, det ser man inte om han ändrar kallibreringen vilket han har gjort.
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: Jämförelse 4st olika Dynos

Inlägg av psa »

quattro skrev:Björn Åhnved "Mr Highspeed" har kalibrerat sin rullande landsväg så den skall stämma med hans Superflowbänk. Här diskuterar han detta.

http://www.highspeedracing.se/Dynotalk.htm
Jag tror han är en av dom som arbetat mycket med dataloggar också, dvs justerat bänken efter hur en viss bil beter sig när den körs.
Det finns väl ett och annat man kan säga som är negativt med han, men just justering av motorer och användandet av bromsning är det nog få som gör bättre. Det dyker ju upp nya diskussioner här ibland gällande saker som man hörde han testade 10-20 år tidigare, när det gäller att justera in saker.
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 11:25 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Jämförelse 4st olika Dynos

Inlägg av Kadett4wd »

och dessa klarar ej av att kompensera för last
förklara!
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar