Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tis jan 28, 2020 11:40 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor jul 07, 2011 7:02 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Inlägg: 1986
Ort: Jeppo / Finland
Vad skall man satsa på, ni som kört i bänk länge? Hörlurar och slang eller nån elektronisk med analog utgång så man får logga i dynon? Åsikter och erfarenheter, tack.

/Andre'

_________________
power


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jul 08, 2011 6:25 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Inlägg: 1986
Ort: Jeppo / Finland
några leverantörer.

http://www.plex-tuning.com/index.php?op ... 3&Itemid=6

http://www.phormula.co.uk/KnockMonitor-KS-4.aspx

http://jandssafeguard.com/index.html

http://gizzmousa.com/knock-monitor.html

/Andre'

_________________
power


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jul 08, 2011 10:48 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör jun 09, 2007 8:43 am
Inlägg: 224
Ort: Arboga
Hallåj, jag har kört en del med phormula och gizzmon..
Dom låter helt olika i och med att man lägger på ett digitalt bandpassfilter i gizzmon.
Fick reklamera en gizzmo först för den tog upp alla tänkbara störningar, den jag har nu funkar. Men det har blivit att jag fortsatt köra med phormulan bara för att det var den jag vande mig med. annars har gizzmon klart mer funktioner, med dubbla hörlurar, dubbla knacksensorer så man kan ha en knack i vänster å en i höger öra osv.. man kan också klicka i att den ska vara helt tyst tills den uppnått ett visst värde, det kan vara rätt fint om man drar en pull och bilen bara misständer. Det blir då lättare att höra vad som händer runt om :)... sen har den analog 0-5v ut också som ja kan koppla till bänken.... hm.. undrar varför ja fortsatt med phormulan ;)

_________________
www.WiTune.se mappning/effektmätning i nav-dyno.
Super 7 byggs på volvodelar
3000GT , 10.91@222km/h på 1720kg+ ;)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jul 09, 2011 6:12 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Inlägg: 1986
Ort: Jeppo / Finland
Bra info Tobias. Om du kollar på vad plex knocken har för specs så borde den vara ganska bra. Men ingen av dom du har använt har ett såkallat "knock window", så den lyssnar bara i ett förutbestämt antal grader runt ÖD där spikningar uppkommer, till plexen kan man koppla 1 till 4 trigg signaler från tändningen så den lyssnar på rätt område, den går också att köra utan. Här finns en liten film om hur man konfigurerar den "basic". http://www.youtube.com/watch?v=42d5qfRwDRA


/Andre'

_________________
power


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jul 09, 2011 9:07 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör jun 09, 2007 8:43 am
Inlägg: 224
Ort: Arboga
Japp, kikade på plexen förut också. Det var bara priset som gjorde att ja valde bort den, annars är ja en sån som gillar funktioner även om man nästan aldrig använder dom :)
Misstänker att i praktiken kommer det väsnas rätt ordentligt även om man bara lyssnar (med örat) vid "knock window". Men sen beror det väll på hur man tänkt använda sin utrustning. Om den bara ska ligga bredvid och man kör med öronproppar så är det ju ganska tyst och skönt :)

_________________
www.WiTune.se mappning/effektmätning i nav-dyno.
Super 7 byggs på volvodelar
3000GT , 10.91@222km/h på 1720kg+ ;)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jul 09, 2011 10:13 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Inlägg: 1986
Ort: Jeppo / Finland
Manual på plexen. Det lutar nog mot den, måste forska lite mer :)

https://docs.google.com/viewer?a=v&pid= ... MTNj&hl=sv

Ingen annan som använder knackutrustning? Mappar ni bara mot bästa vrid och då vridet inte stiger så backar man lite på tändningen?

/Andre'

_________________
power


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jul 10, 2011 10:27 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Inlägg: 1644
Ort: Skånska Landsbygden
Använder bromsrör i koppar till en tratt i 2mm rostfritt. Funkar kalas i isolerade gatbilar.
I racebilar får man snällt trä på hörlurarna med slang :(

_________________
//Pacman
(Patrik Ståhl)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jul 15, 2011 12:30 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm
Inlägg: 1672
vi använder oss utav Phormula, och har även tillgång till knock block

_________________
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jul 16, 2011 10:58 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån jul 18, 2005 10:49 am
Inlägg: 136
Ort: Trollhättan
Har funderat på att köpa en Phormula KS-4 men funderar på hur de funkar med E85.. Någon som har lite erfarenheter på området?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre mar 28, 2014 9:52 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Inlägg: 228
Använder theknockbox från australien. sorry att jag bumpar en gammal tråd!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre apr 18, 2014 2:46 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 1108
Ort: Flisa, norge
Jag har en knocklink lampa från link som jag användt till nu, funkar bra, säger till när det spikar, men kan vara lite överkänslig.. blinkar till som fan på vissa motoren ändå jag vet det inte spikar..

så nu har jag beställt en phormula ks-pro för att lysna att vara säker


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jan 04, 2020 5:52 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Inlägg: 228
Ascona 400 skrev:
Har funderat på att köpa en Phormula KS-4 men funderar på hur de funkar med E85.. Någon som har lite erfarenheter på området?
Finns inget som funkar tillförlitligt på sprit, nåt med lurar så du kan höra "mer ljud" när du närmar dig, men spikar gör det ju aldrig riktigt!

Skickat från min H8324 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jan 04, 2020 7:19 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20911
Ort: Tomterna/sävar
beror lite på om man snackar turbo eller sugmotor?

ska den sitta på en motor som ska dynas i 2 veckor eller några timmar?

en bra grund annars är att ha tyst i dyno lokalen då hör man med örat både knack och missljud då man dynar :thumbright:

_________________
True metal people wanna rock not pose!

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 07, 2020 9:09 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: lör nov 05, 2011 11:34 pm
Inlägg: 63
Vilket trådlyft från forntiden!

Men för att tråden ska bli lite mer innehållsrik så fyller jag på med:

http://tunernerd.com/

Många pratar om det och verkar tycka att det funkar väldigt bra, finns det några här som kör med tunernerd?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 07, 2020 4:33 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån jul 18, 2005 10:49 am
Inlägg: 136
Ort: Trollhättan
Och jag har använt Plex Tunings (både version 1 och 2) variant och de funkar mycket bra. Kan lätt rekommendera den!

Skickat från min POCO F1 via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010