Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tor apr 02, 2020 5:00 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 72 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: fre feb 22, 2019 7:30 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Inlägg: 462
Ort: Borås

kör man 6an stället för 5an så roterar ting snabbare. det tar mer kräfter att accelrera ju snabbare det går. faktisk med kvadratet


Sant. Men här kommer då svephastigheten in. Ju långsammare/lägre svephastighet desto mindre skillnad mellan olika växlar. Likadant så måste skillnaden mellan växlarna bli betydligt mindre i en navdyno. Ännu mer så i verkligheten, på landsvägen. Eftersom bilen själv (tillsammans med dig som förare) där utgör den största "inertian".
Konsekvensen blir att det är nästan omöjligt att få rättvisa effektuppgifter (= jämförbara) för olika motorer annat än i en ren motortestbänk. Som är rätt kalibrerad och körs med samma svephastighet i samma väderförhållanden. Och då blir det ändå aldrig helt tillämpbart i verkligheten eftersom motorns rotationshastighetsökning aldrig blir jämn och konstant under en acceleration med en bil.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre feb 22, 2019 11:37 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm
Inlägg: 160
DreRacing@ skrev:
kör man 6an stället för 5an så roterar ting snabbare. det tar mer kräfter att accelrera ju snabbare det går. faktisk med kvadratet

Fast dom hade ju mätt förluster även på lägre växel än 1:1

quattro skrev:

Sant. Men här kommer då svephastigheten in. Ju långsammare/lägre svephastighet desto mindre skillnad mellan olika växlar. Likadant så måste skillnaden mellan växlarna bli betydligt mindre i en navdyno. Ännu mer så i verkligheten, på landsvägen. Eftersom bilen själv (tillsammans med dig som förare) där utgör den största "inertian".
Konsekvensen blir att det är nästan omöjligt att få rättvisa effektuppgifter (= jämförbara) för olika motorer annat än i en ren motortestbänk. Som är rätt kalibrerad och körs med samma svephastighet i samma väderförhållanden. Och då blir det ändå aldrig helt tillämpbart i verkligheten eftersom motorns rotationshastighetsökning aldrig blir jämn och konstant under en acceleration med en bil.


Jag vet att det finns någon som justerar svephastigheten efter datalogg ifrån bilen när dom kör bänk, men då behöver man ju arbeta med ett färdigt koncept för att det skall fungera. Sedan är det ju mer för utveckling än för att testa effekten iof.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre feb 22, 2019 4:35 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6241
Ort: Lund
Jag fick samma förluster både med överväxel som med underväxel. 3:an och 5:an.
Min bänk är en vanlig rullande landsväg så den verkar klara ökade hjulhastigheter bra.
Antingen genom programmet eller för att rullarna sitter så nära varandra.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre feb 22, 2019 8:08 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am
Inlägg: 262
Det skiller mer eller mindre beroende på gearkasse, temperatur, viskositet på gearolje, belastning, hastighet... Men : At det er mindre tap med direkte vs utveksling, det er helt sikkert.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån mar 16, 2020 5:22 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6241
Ort: Lund
Jag har köpt ny loggningsutrustning och räknat på rullarnas inertia.
Sänker effekten från 240 till 220 hästar på en bil.
Bänken är ju från början testad med en känd bil hos tillverkaren och inställd för det.
Men det verkar som om drivlinans inertia är den stora förlusten.
Och vid utrullning håller mer inertia igång drivlinan längre så förlusten av effekt blir större även här
Alltså mindre förluster som visas med mer drivlineinertia.
Så nu ska jag beställa en broms och försöka köra hastigheten både upp och ner i varv för att justera för inertian.
Som naturligtvis diffar på varenda bil.
Jag har åtminstone en plan även om jag inte har en perfekt lösning än.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 21, 2020 5:54 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Inlägg: 573
Ort: Lapua Finland
Det räcker inte att räkna bara rullens inertiavärde in. Luftmotstånd osv. betyder också.
Måste köra flera bilar att se hur det blir med effekten på de.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån mar 23, 2020 10:33 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6241
Ort: Lund
Utrullningen är mest däcksförluster mot rullen. Sen har man drivlinans inertia och det innan bakaxeln blir gånger bakaxelns utväxling.
Jag har ungefär det i Inertia nu i min bänk men jag tycker att jag får väldigt låga siffror.
Men jag har beställt en broms och om inte annat så kan man ju stega upp och se vad man har för effekt på olika varvtal och ställa inertian mot det.
Bromsens lastcell går ju att väga in och kalibrera.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 28, 2020 10:07 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Inlägg: 462
Ort: Borås
Björn Åhnved "Mr Highspeed" har kalibrerat sin rullande landsväg så den skall stämma med hans Superflowbänk. Här diskuterar han detta.

http://www.highspeedracing.se/Dynotalk.htm


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 28, 2020 11:23 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9588
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Inertia i bilens egna drivlina kan ge stora skillnader.
Små lätta 13" fälgar med smala däck ger mer effekt på rullen(inertiabänkar) än stora breda 20" stylinghjul som väger bly.(för att dra det till ytterligheter)
Så ska man jämföra bänkar(eller manliga könsorgan) så ska det vara lika förutsättningar, annars är det ogjort.

_________________
///AMG
Sillyseason is back!
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 28, 2020 11:24 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9588
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
quattro skrev:
Björn Åhnved "Mr Highspeed" har kalibrerat sin rullande landsväg så den skall stämma med hans Superflowbänk. Här diskuterar han detta.

http://www.highspeedracing.se/Dynotalk.htm


Synd bara han svamlar och och slår sig för bröstet hela tiden, man förstår knappt vad han skrivit *Asg*

_________________
///AMG
Sillyseason is back!
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 28, 2020 2:26 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Inlägg: 462
Ort: Borås
Han har en egen stil i hur han skriver :-)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 28, 2020 7:25 pm 
Online
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm
Inlägg: 219
Kadett4wd skrev:
quattro skrev:
Björn Åhnved "Mr Highspeed" har kalibrerat sin rullande landsväg så den skall stämma med hans Superflowbänk. Här diskuterar han detta.

http://www.highspeedracing.se/Dynotalk.htm


Synd bara han svamlar och och slår sig för bröstet hela tiden, man förstår knappt vad han skrivit *Asg*


Plus att han ändrar kalibrering ibland så att en motor byggd hos en annan motortrimmare får lägre effekt.
Jag bryr mig egentligen inte om va bänken visar bara den visar samma och inte visar mindre nästa gång man bromsar, för har man bytt tex kam så vill man se vad det skiljer på kammen, det ser man inte om han ändrar kallibreringen vilket han har gjort.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön mar 29, 2020 5:45 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm
Inlägg: 160
quattro skrev:
Björn Åhnved "Mr Highspeed" har kalibrerat sin rullande landsväg så den skall stämma med hans Superflowbänk. Här diskuterar han detta.

http://www.highspeedracing.se/Dynotalk.htm


Jag tror han är en av dom som arbetat mycket med dataloggar också, dvs justerat bänken efter hur en viss bil beter sig när den körs.
Det finns väl ett och annat man kan säga som är negativt med han, men just justering av motorer och användandet av bromsning är det nog få som gör bättre. Det dyker ju upp nya diskussioner här ibland gällande saker som man hörde han testade 10-20 år tidigare, när det gäller att justera in saker.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön mar 29, 2020 9:55 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Inlägg: 1656
Ort: Skelleftehamn
Efter att ha studerat väldigt många bromsningar av samma motortyp (med turbo) på olika bänksätt så har jag kommit fram till vissa saker.
Bland de svåraste bilarna att jämföra är högeffekts-turbobilar på inertiarulle.
Det går se trender mellan olika bänksätt men i övrigt går knappt inte jämföra bänkar så länge inte bänkarna är samma fabrikat.
Kompenseringar i form av väderkompenseringar fungerar väldigt dåligt och sabbar resultatet mer än det gynnar.
Fartvind går nästan inte simulera i en bänk mha fläktar så motorerna behöver sista justeringen på väg.
Omräkning från hjul/naveffekt till motoreffekt ska INTE göras då omräkningen i alla de fall jag sett inte ens är "i rätt kommun" mot de verkliga förlusterna.
Bänkning som görs i en bänk som inte kan bestämma svephastighet måste man tänka på att välja den växel som ger en svephastighet som är närmast den växel som kommer köras mest på, då de flesta kör speed-density styrsystem på turbo och dessa klarar ej av att kompensera för last. Något som ger mig huvudbry när det kommer till rally/rallycrossåkare att de inte kör med luftmassemätare.
Bästa sättet att bänka en motor är i en bil på en väg. Dvs alla stillastående bänksätt avviker från verkliga förhållanden mer eller mindre. Ju smartare bilen är byggd desto mer effekt "hittas" senare när den körs på väg.

_________________
Turboladdare är för folk som inte kan bygga motorer /Keith Duckworth


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån mar 30, 2020 2:07 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9588
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Citera:
och dessa klarar ej av att kompensera för last


förklara!

_________________
///AMG
Sillyseason is back!
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 72 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010