Rogers Snik b230 turbo 502 DIN hk med orginalstakar, film s7

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Rogers Snik b230 turbo.

Inlägg av Erland Cox »

Jag har en topp som ni kan få prova. Det är en portad 531 med 46-38 ventiler.
Det sitter plast bakom ventilstyrningen men det kan vara intressant att se hur den tål E85.
Om ni berättar vad ni ska ha för kam och vad den har för bascirkel så kan jag sätta ihop toppen
med rätt längd på ventiler och rätt inspända fjädrar.


Erland
Användarvisningsbild
Erikk
Forumsberoende
Inlägg: 563
Blev medlem: lör feb 05, 2005 3:46 pm
Ort: Västerås

Re: Rogers Snik b230 turbo.

Inlägg av Erikk »

Erland, det hade varit sjukt kul att se
Erik Englund

Dahlbäck Racing
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Rogers Snik b230 turbo.

Inlägg av Tommy Luhr »

Kul Erland! Hoppas grabbarna har ork och tid att jämföra.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: Rogers Snik b230 turbo.

Inlägg av jonas landin »

Kul som fan!
Då kan ni ju passa på å jämföra flödesvärdena också!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Rogers Snik b230 turbo.

Inlägg av Roger Berglund »

Bild


det går mindre bra för mitt lag.. :doh: hoppas bara att insuget höll
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Användarvisningsbild
DanielW
Forumsberoende
Inlägg: 930
Blev medlem: tor mar 24, 2005 5:28 pm
Ort: Piteå

Re: Rogers Snik b230 turbo.

Inlägg av DanielW »

Ajdå, hoppas att det höll.
Amazon turbo -65 Dragrace/Streetrace
201m 6.81@164 60ft 1.41 Åmsele -15
201m 6.64@173 60ft 1.57 Åmsele -17
201m 6.93@178 60ft 1.75 Åmsele -19
201m 6.37@177 60ft 1.40 Fällfors -21
201m 6.43@176 60ft 1.43 Åmsele -21
201m 6.41@174 60ft 1.40 pite dragway -22
-------------------------------------
Daniel Westerlund
Stefan P
För mycket laddtryck
Inlägg: 493
Blev medlem: mån feb 08, 2010 9:27 pm
Ort: Ockelbo
Kontakt:

Re: Rogers Snik b230 turbo.

Inlägg av Stefan P »

Ajaj..hoppas att grejerna höll.. ska man flytta runt motorer o rulla runt dom i garaget osv så kan man köpa en eller fler såna här motorvagnar .. beroende på hur många motorer man har osv..blir inte så högt heller..rekommenderas varmt..man kan ju göra egna vagnar också förståss http://www.verktygsboden.se/motorstativ/motorvagn" onclick="window.open(this.href);return false;

S
VÅGA VÄGRA OHC!!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Rogers Snik b230 turbo.

Inlägg av Erland Cox »

Om ni vill testa en topp så gör jag en helt ny 46-38 efter det lyftet ni ska ha.
Jag tänkte på det när jag körde hem i morse att det hade varit kul att testa en topp med grov yta särskilt med E85.
Så om ni är sugna så säg vad ni har tänkt er för lyft och duration så ska jag göra toppen efter det.
Ska ni köra med lite lyft hade det varit kul att jämföra en 531 med en 530 men jag förstår att det blir för mycket jobb.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Rogers Snik b230 turbo.

Inlägg av Jens Gustavsson »

det vore kul att testa erland . det va väll ca 255 - grader och 33 tryckare med 13.5mm lyft ungefär roger???

35mm bas cirekel med standrad tryckare och ca 3.7-4.0mm brickor (sänk säterna ca 0.5mm extra från orginal så blir det bra)

tanken är att vi skulle montera ihop en sävar turbo/joni racing CNC 530 topp sen till den värre motorn. tror vi har fullt upp med denna motor nu men det blir säkert fler likande motorer i vinter.

problemet är väll att det kommer att gå rätt fort här, jag håller på att meka fast motorn i bänken nu, hoppas på start i morgon om det inte blir nå större motgångar?
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Rogers Snik b230 turbo.

Inlägg av Erland Cox »

Om du vill så kan jag göra en topp som jag kan skicka på onsdag morgon eller så kan jag skicka den
jag har som är lite plastad på måndag morgon. Den är gjord för ungefär 14mm lyft på ventilen.
Har du nån erfarenhet av plast och E 85?

Erland
Användarvisningsbild
Simon Jonsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 496
Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
Ort: Tväråmark i Sävar kommun
Kontakt:

Re: Rogers Snik b230 turbo.

Inlägg av Simon Jonsson »

Oj såg inte kul ut, du skulle bara kört dit den med L30 ,när det är så kort bit .......
Hoppas inget viktigt gick sönder, lycka till.
Bild
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Rogers Snik b230 turbo.

Inlägg av Roger Berglund »

Luftfiltret är trasigt, en silikonslang gick sönder och insuget fick en spricka i varje runner :/..man ska int giller! !
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Rogers Snik b230 turbo.

Inlägg av Roger Berglund »

370 hk/6600rpm, 450nm/5000rpm på ca 1,35 bar på bf98. tändningen extra låg vid vrid pik.
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Rogers Snik b230 turbo.

Inlägg av Roger Berglund »

422 hk, 480 nm, 1,5 bar på bf98
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Rogers Snik b230 turbo.

Inlägg av Jens Gustavsson »

klart rolig dag i sävar dynon! :thumbright: lungn och systematisk justering av alla parametrar sen bara öka lite tryck och mappa medans vi höjde trycket i små omgångar då allt såg bra ut. ja det vart helt ok effekt med de enkla grejorna. trevligt register för att va en standard kam och topp.

det hade gått och ladda mer också men vi ger oss där med 98oktan.
vi får fundera på morgon dagen nu och hur vi ska tuna E85 mappen.

ca 15 grader vid 1.5bar på 5000rpm/vrid pik för att skona stakarna från cylinder tryck sen stegra snabbt till max 23 grader på 6000- 7000rpm.

ca 55% duty på bensin och 3.5bar grund tryck.

skillnaden på en lite kallare ladd kylare eller ca 8-10 grader lägre insugs temp är ca 20 hk :)

"master mapper" va autronic proffset conny kompa 8)
Skriv svar